FILMBLAD VOOR PUBLIEK IN DE THEATERS Sinds april 1981 verschijnt iedere maand 'De Filmkrant'. Een echte krant, minstens 24 pagina's weekend-formaat met recensies, achtergrondartikelen, columns, gossip en programmagegevens. Van de oplage van 40.000 exemplaren vindt het overgrote deel zijn weg naar het publiek via de theaters. Jan Heijs is vanaf het begin de hoofdredacteur en sinds 1983 ook de uitgever van een film blad dat volgens NRC Handelsblad van het Dagelijks Bestuur van de Nederlandse Filmdagen een maand geleden de 'Cultuurprijs' had mogen ontvangen. De markt voor filmboeken en filmbladen is in Nederland weinig florissant. Niet dat Nederlanders niet graag naar films zouden willen kijken of erover willen lezen, maar het mag vooral niet teveel kosten; het liefst helemaal niets. Films op de televisie (met name Neder landse) worden gevreten en over films iets lezen doen de mees ten wel in het dagblad, dat ze toch al in de bus krijgen. Dat laatste maakt het er voor schrijvende filmliefhebbers - jour nalisten en critici - niet gemakkelijk op hun waar aan de man te brengen. Boeken - als een uitgever daar al aan wil - verdwijnen in minder dan geen tijd naar de schappen van De Slegte en voor een beetje serieus filmblad is de markt met zo'n tweeduizend exem plaren al snel verzadigd. Deze kennis ter harte nemend, besloot distributeur Film Interna tional Rotterdam onder de bezielende leiding van Huub Bals bijna tien jaar geleden een filmblad op de landelijke markt te brengen: 'De Filmkrant' als opvolger van de ruim een jaar daarvoor gestar te (Amsterdamse) 'Kriterion Filmkrant'. De krant werd gratis onder het publiek verspreid via de filmhuizen, die daarvoor aan de Rot terdamse Kunststichting, waarvan Film International toen nog een onderdeel vormde, een kleine bijdrage betaalden. Aanvankelijk bevatte de krant voornamelijk informatie over nieu we, door Film International uit te brengen films en speciale festi vals in de filmhuizen, maar al snel verbreedde de redactionele blik zich ook naar het aanbod van andere niet-commerciële distribu teurs en verschenen er in de krant artikelen over filmbeleid en interviews met gezichtsbepalende personen uit de filmwereld. EEN BRUG Maar met Film International ging het op een bepaald moment financieel niet best, er moest bezuinigd worden en duidelijk werd dat 'De Filmkrant' als een van de eersten zou sneuvelen in de reorganisatieplannen. Met vormgever Henk Rabbers en mede journalist Willem Oosterbeek, met wie ik de krant maakte, werd hierop vooruitgelopen door de Stichting Fuurland op te richten als mogelijke uitgever van 'De Filmkrant'. Aan een aantal 'grote film huizen' werden de plannen voor voortzetting van de krant voor gelegd en toen we financieel voldoende toezeggingen hadden om in ieder geval de drukker en de distributie te kunnen betalen, versch een in maart 1983 de eerste eigen krant van Fuurland. De redactionele formule werd meteen flink uitgebreid, in die zin dat we aandacht gingen besteden aan alle 'goede' of 'betere' of 'artistiek waardevolle' films, ongeacht de herkomst wat distribu teur betreft en ongeacht de vertoningsplaats. In onze optiek ging (en gaat) het publiek in eerste instantie naar 'een goede film'en niet primair naar een bepaald theater. En, voortgekomen uit de 'alternatieve filmwereld', wilden we met deze formule een brug slaan tussen de (gesubsidieerde) filmhuizen en de (commeriële) bioscopen, waartussen destijds nog een enorme kloof gaapte. De geschiedenis heeft inmiddels geleerd dat we met 'De Filmkrant' toen op het juiste spoor zijn gaan zitten. Via de Associatie van Nederlandse Filmtheaters zijn inmiddels vele filmhuizen lid van de NBB en is er een levendig verkeer van films tussen bioscopen en filmhuizen. Hoewel 'De Filmkrant' verschijnselen als 'Batman' en 'Indiana Jones' niet uit de weg gaat - die krijgen via andere media sowieso al voldoende aandacht - ligt de aandacht primair nog altijd bij de 'kleinere', meer persoonlijke films, die een extra steuntje in de rug best kunnen gebruiken. PUBLIEKSSERVICE Inmiddels is 'De Filmkrant' allang niet meer alleen een 'krantje voor de filmhuizen'. In navolging van Robbert Wijsmullers Concorde Film vonden sinds 1984 alle grote distributeurs hun weg naar de advertentiepagina's van 'De Filmkrant'. En nadat aanvankelijk vooral kleine zelfstandige bioscoopexploitanten de service-waar de van 'De Filmkrant' voor hun publiek op juiste wijze inschatten, volgde enkele jaren geleden ook het bioscoopconcern Wolff. De ervaring leert dat 'De Filmkrant' in alle theaters binnen twee weken na verschijnen door het publiek is meegenomen en nog nooit hebben we van exploitanten klachten gehoord over de vele kranten die na de tweede avondvoorstelling van de vloer geraapt moeten worden. Dat laatste is ons zekerste bewijs dat we een krant maken, die het publiek iets te bieden heeft. Voor aanvang van de voorstelling of in de pauze vallen er genoeg kleine berichten te lezen in rubrieken als 'Nieuws', 'De Pers Over', 'Verwacht', 'The Big Sleep' en (na tuurlijk) 'De Geruchtenmachine' ofte lachen bij de maandelijkse strip 'Biorama' van Gerrit - Doorzon - de Jager. Daarna blijven er voor thuis nog de langere artikelen, de recensies, interviews en achtergrondartikelen over en regelmatig ook de bijlages van in stellingen, die speciale filmmanifestaties organiseren, zoals 'Cinemathema', 'Africa in the Picture' en 'Film Festival Rotterdam'. De kracht van 'De Filmkrant' ligt naast de brede formule, die ook voor professioneel betrokkenen interessant is, in het feit dat hij iedere maand door een onafhankelijk, klein maar hecht team van echte filmliefhebbers - redactie, vormgevers en secretariaat - in een relatief korte periode wordt gemaakt. Daarbij stelt het druk- procédé - rotatie offset - ons in staat uitermate actueel te zijn. De krant verschijnt altijd op een dinsdag (die het dichtst bij de 1e van de maand ligt) en daarin zijn de laatste nieuwtjes van de dag er voor ook nog te vinden. Voor het publiek is 'De Filmkrant' bij meer dan honderd theaters in het land gratis mee te nemen. De theaters betalen voor een pak met 100 'Filmkranten' f.27,50 (inclusief bezorging) en worden dan tevens in de rubriek 'Agenda' opgenomen met hun (verwachte) programma. Wie de krant (minstens een jaar) thuis wil ontvan gen, wordt donateur door (minimaal) dertig gulden te storten op banknummer 43.86.55.370 of postgiro 5393395 van Stichting Fuurland, Amsterdam onder vermelding van 'donateur'. Voor exploitanten en distributeurs is bij Fuurland de brochure 'Alles over De Filmkrant' verkrijgbaar via telefoonnummer (020)230121. Jan Heijs 15 DE FILMKRANT

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1990 | | pagina 15