INGEZONDEN BRIEF
Wanneer u de lezers van FILM iets wilt vertellen over de Neder
landse pers, waarom belt u dan niet even? Nu laat u de leek Doro-
thee Verdaasdonk twee pagina's lang baarlijke en beledigende
nonsens verkondigen in uw editie t.g.v. de Nederlandse Filmda
gen.
Zij geeft er blijk van absoluut niets te weten en te begrijpen van
journalistiek. Ze bewijst geen flauw benul te hebben van wat een
dagblad is en hoe dat gemaakt wordt. Haar beschouwing van de
werkwijze van de (film)journalist raakt kant noch wal, is onvolle
dig en trekt lachwekkende vergelijkingen. Ze beheerst het jargon
niet maar gebruikt het wel en haalt vaktermen dilettanterig door
elkaar. Zelfs van simpele, controleerbare feiten maakt ze nog onzin.
Ze portretteert de (film)journalist als een "onderdeel van de pro
motiecampagne", dit geheel in overeenstemming met de kermis-
mentaliteit van het filmbedrijf waarover onze journalistieke voor
vaderen sterke staaltjes vertelden. Uw publikatie suggereert dat
de tijden niet verandert zijn.
Staan de redactie en de Nederlandse Bond van Bioscoop- en Fil-
mondernemingen, waarvan FILM de spreekbuis is, achter het
gewraakte artikel? Zonder tegenbericht neem ik aan van wel en
dan kennen we elkaar weer een beetje beter. Mocht dat niet het
geval zijn, dan adviseer ik u het bewuste stuk in het volgende
nummer te verklaren tot grote vergissing en er de verontschuldi
gingen aan toe te voegen.
Henk ten Berge
Het is duidelijk dat Henk ten Berge niet ingenomen is over
mijn bijdrage. Wat zijn bezwaren zijn kan hij echter niet
duidelijk maken.
Ik betreur het dat zijn kritiek geen aanleiding biedt tot een
zinvolle discussie.
Dorothee Verdaasdonk
FILM staat open voor een veelvoud van meningen, ook al stro
ken die niet altijd met die van anderen. Uit dien hoofde past
FILM geen inhoudelijke of tekstuele censuur toe. Sterker: zij
prijst zich gelukkig indien artikelen aanleiding geven tot po
sitieve diskussie.
26