INGEZONDEN BRIEF Wanneer u de lezers van FILM iets wilt vertellen over de Neder landse pers, waarom belt u dan niet even? Nu laat u de leek Doro- thee Verdaasdonk twee pagina's lang baarlijke en beledigende nonsens verkondigen in uw editie t.g.v. de Nederlandse Filmda gen. Zij geeft er blijk van absoluut niets te weten en te begrijpen van journalistiek. Ze bewijst geen flauw benul te hebben van wat een dagblad is en hoe dat gemaakt wordt. Haar beschouwing van de werkwijze van de (film)journalist raakt kant noch wal, is onvolle dig en trekt lachwekkende vergelijkingen. Ze beheerst het jargon niet maar gebruikt het wel en haalt vaktermen dilettanterig door elkaar. Zelfs van simpele, controleerbare feiten maakt ze nog onzin. Ze portretteert de (film)journalist als een "onderdeel van de pro motiecampagne", dit geheel in overeenstemming met de kermis- mentaliteit van het filmbedrijf waarover onze journalistieke voor vaderen sterke staaltjes vertelden. Uw publikatie suggereert dat de tijden niet verandert zijn. Staan de redactie en de Nederlandse Bond van Bioscoop- en Fil- mondernemingen, waarvan FILM de spreekbuis is, achter het gewraakte artikel? Zonder tegenbericht neem ik aan van wel en dan kennen we elkaar weer een beetje beter. Mocht dat niet het geval zijn, dan adviseer ik u het bewuste stuk in het volgende nummer te verklaren tot grote vergissing en er de verontschuldi gingen aan toe te voegen. Henk ten Berge Het is duidelijk dat Henk ten Berge niet ingenomen is over mijn bijdrage. Wat zijn bezwaren zijn kan hij echter niet duidelijk maken. Ik betreur het dat zijn kritiek geen aanleiding biedt tot een zinvolle discussie. Dorothee Verdaasdonk FILM staat open voor een veelvoud van meningen, ook al stro ken die niet altijd met die van anderen. Uit dien hoofde past FILM geen inhoudelijke of tekstuele censuur toe. Sterker: zij prijst zich gelukkig indien artikelen aanleiding geven tot po sitieve diskussie. 26

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1990 | | pagina 26