NEDERLANDSE FILMDAGEN
GOUDEN
KALVEREN 1990
Nederlandse
Film
Dagen
De Nederlandse Filmdagen in Utrecht hebben eens te meer aange
toond dat zij onmisbaar zijn als toonkamer van het Nederlandse film-
produkt.
Trok de veelheid aan films in 1988 ruim 18.000 bezoekers, dit jaar was
dat 32.000, een stijging van 75%. Toegegeven de jaaroogst was dit
keer groter dan ooit -164 films, waarvan de helft haar wereldpremiè
re in Utrecht beleefde.
Vooral het inschakelen van het Rembrandt-complex (naast het City
complex, 't Hoogt en Springhaver) was een der oorzaken van de be
zoekersstijging. Ruim 11.000 festivalgangers brachten een bezoek aan
een van de drie zalen. De nevenaktiviteiten (lezingen, seminars, talks
hows, e.d.) trokken 9.000 belangstellenden, evenveel als in 1989.
WERKLUNCH
Op zaterdag 23 oktober vond een werklunch plaats met o.m. vertegen
woordigers van de politieke partijen, W.V.C.financiële instellingen, de
zendgemachtigden, de fondsen, producenten en regisseurs. Deze beslo
ten bijeenkomst, waar iedereen zonder aanzien des instellings zijn mening
kon geven, werd op audio-band vastgelegd. In het decembernummer van
FILM worden de belangrijkste uitspraken, meningen en standpunten ge
publiceerd.
Jan Blokker ("Film, de muilezel onder de kunsten") en Laurens Geels ("Er
zit wel degelijk toekomst in!") gaven een inleiding, welke op de volgende
pagina's integraal staan afgedrukt.
HOLLAND FILM MEETING
Holland Film Meeting was een druk bezochte studiedag, waaraan naast
Nederlandse producenten en filmmakers, tevens vele buitenlanders
(agenten en verkopers) deelnamen. De mogelijkheden van Europese
ondersteuning qua produktie en distributie kwamen uitvoerig aan de orde.
Alsmede het over de grenzen brengen van het Nederlands produkt.
Jammer genoeg was enige diskussie over Holland Film Promotion niet
mogelijk daar geen der bestuursleden noch medewerkers aanwezig was
om vragen te beantwoorden c.q. kennis te nemen van suggesties en
ideeën.
PROFESSIONALISERING
Het succes van de tiende editie van de Filmdagen maakt onherroepelijk
de diskussie los of dit filmgebeuren niet geprofessionaliseerd moet
worden. D.w.z. een kleine kern medewerkers, die zich het gehele jaar bezig
houdt met de voorbereiding en organisatie van de Filmdagen. Tot nu toe
begonnen staf, vaste medewerkers en vele enthousiaste vrijwilligers vanaf
april met hun werkzaamheden. Met het gevolg dat regelmatig zaken a
l'improviste geregeld moeten worden (tegen relatief hoge kosten),
bepaalde activiteiten door tijd- of financieel gebrek achterwege blijven,
te weinig - onmisbare - sponsors benaderd kunnen worden en de druk
op alle medewerkers te groot wordt om dit jaarlijks vol te houden.
De belangstelling vanuit het buitenland voor het Nederlands produkt is
groeiende. Hieraan adekwaat en efficiënt tegemoet te kunnen komen is
een andere reden om voor een kleine permanente bezetting van het buro
te pleiten.
Het is dan ook vreemd dat bijv. het Ministerie van Economische Zaken
c.q. Buitenlandse Zaken de Filmdagen als filmmarkt niet of nauwelijks
erkent en steunt. Terwijl er jaarlijks meer dan een dozijn filmculturele
Nederlandse manifestaties in allerlei mondiale uithoeken wordt georga
niseerd, waarvan men later moet toegeven, dat ze of zinloos waren of
moet erkennen dat men niet weet hoeveel bezoekers deze evenementen
trokken.
FILMGALA
Kritiek was er - helaas terecht - op de televisie-registratie van de uitrei
king van de Gouden Kalveren. Variërend van chaotisch tot amateuristisch.
De voorbereidingstijd (zie professionalisering) was echter te kort, repe
titietijd was er nauwelijks. Mede gezien de grote uitstraling van de Film
dagen, verdient de slotavond een beter lot.
De jury van de Tiende Nederlandse Filmdagen, bestaande uit Wim
Verstappen (voorzitter), Kitty Courbois, Marleen Gorris, Chiem van
Houweninge, Ab van leperen, Jasperina de Jong en Hans de Wolf, kende
de Grote Prijs van de Nederlandse Film (het Gouden Kalf) toe in negen
categorieën:
beste lange speelfilm
DE AVONDEN
(producenten René Solleveld Peter Weijdeveld)
beste regie
FROUKE FOKKEMA
(Kracht)
beste actrice
MONIQUE VAN DE VEN
(Romeo)
beste acteur
THOM HOFFMAN
(De avonden)
beste documentaire
GOUDDORST
(Joost Kraanen)
beste korte film
SCHRÖDINGERSKAT
(Paolo Pistolesi)
beste commercial
HAMKA'S
(Trevor Wrenn)
vakprijs (filmmuziek)
LOEK DIKKER
speciale juryprijs
FELIX DE ROOY NORMAN DE PALM
(Ava Gabriel)
cultuurprijs
JOS STELLING
RITA HORST ontving de Prijs van de Nederlandse Filmkritiek voor ROMEO
De Prijs van de Stad Utrecht ging naar ARJANNE LAAN voor MAMA CALLE
en de CANNON AWARD voor de beste eindexamenproduktie van de
Filmacademie naar JORAM LÜRSEN voor DE FINALES.
WILLEKE VAN AMMELROOY ontving de (vijfjaarlijkse) GOUDEN KODAK
SPELD.