NEDERLANDSE FILMDAGEN GOUDEN KALVEREN 1990 Nederlandse Film Dagen De Nederlandse Filmdagen in Utrecht hebben eens te meer aange toond dat zij onmisbaar zijn als toonkamer van het Nederlandse film- produkt. Trok de veelheid aan films in 1988 ruim 18.000 bezoekers, dit jaar was dat 32.000, een stijging van 75%. Toegegeven de jaaroogst was dit keer groter dan ooit -164 films, waarvan de helft haar wereldpremiè re in Utrecht beleefde. Vooral het inschakelen van het Rembrandt-complex (naast het City complex, 't Hoogt en Springhaver) was een der oorzaken van de be zoekersstijging. Ruim 11.000 festivalgangers brachten een bezoek aan een van de drie zalen. De nevenaktiviteiten (lezingen, seminars, talks hows, e.d.) trokken 9.000 belangstellenden, evenveel als in 1989. WERKLUNCH Op zaterdag 23 oktober vond een werklunch plaats met o.m. vertegen woordigers van de politieke partijen, W.V.C.financiële instellingen, de zendgemachtigden, de fondsen, producenten en regisseurs. Deze beslo ten bijeenkomst, waar iedereen zonder aanzien des instellings zijn mening kon geven, werd op audio-band vastgelegd. In het decembernummer van FILM worden de belangrijkste uitspraken, meningen en standpunten ge publiceerd. Jan Blokker ("Film, de muilezel onder de kunsten") en Laurens Geels ("Er zit wel degelijk toekomst in!") gaven een inleiding, welke op de volgende pagina's integraal staan afgedrukt. HOLLAND FILM MEETING Holland Film Meeting was een druk bezochte studiedag, waaraan naast Nederlandse producenten en filmmakers, tevens vele buitenlanders (agenten en verkopers) deelnamen. De mogelijkheden van Europese ondersteuning qua produktie en distributie kwamen uitvoerig aan de orde. Alsmede het over de grenzen brengen van het Nederlands produkt. Jammer genoeg was enige diskussie over Holland Film Promotion niet mogelijk daar geen der bestuursleden noch medewerkers aanwezig was om vragen te beantwoorden c.q. kennis te nemen van suggesties en ideeën. PROFESSIONALISERING Het succes van de tiende editie van de Filmdagen maakt onherroepelijk de diskussie los of dit filmgebeuren niet geprofessionaliseerd moet worden. D.w.z. een kleine kern medewerkers, die zich het gehele jaar bezig houdt met de voorbereiding en organisatie van de Filmdagen. Tot nu toe begonnen staf, vaste medewerkers en vele enthousiaste vrijwilligers vanaf april met hun werkzaamheden. Met het gevolg dat regelmatig zaken a l'improviste geregeld moeten worden (tegen relatief hoge kosten), bepaalde activiteiten door tijd- of financieel gebrek achterwege blijven, te weinig - onmisbare - sponsors benaderd kunnen worden en de druk op alle medewerkers te groot wordt om dit jaarlijks vol te houden. De belangstelling vanuit het buitenland voor het Nederlands produkt is groeiende. Hieraan adekwaat en efficiënt tegemoet te kunnen komen is een andere reden om voor een kleine permanente bezetting van het buro te pleiten. Het is dan ook vreemd dat bijv. het Ministerie van Economische Zaken c.q. Buitenlandse Zaken de Filmdagen als filmmarkt niet of nauwelijks erkent en steunt. Terwijl er jaarlijks meer dan een dozijn filmculturele Nederlandse manifestaties in allerlei mondiale uithoeken wordt georga niseerd, waarvan men later moet toegeven, dat ze of zinloos waren of moet erkennen dat men niet weet hoeveel bezoekers deze evenementen trokken. FILMGALA Kritiek was er - helaas terecht - op de televisie-registratie van de uitrei king van de Gouden Kalveren. Variërend van chaotisch tot amateuristisch. De voorbereidingstijd (zie professionalisering) was echter te kort, repe titietijd was er nauwelijks. Mede gezien de grote uitstraling van de Film dagen, verdient de slotavond een beter lot. De jury van de Tiende Nederlandse Filmdagen, bestaande uit Wim Verstappen (voorzitter), Kitty Courbois, Marleen Gorris, Chiem van Houweninge, Ab van leperen, Jasperina de Jong en Hans de Wolf, kende de Grote Prijs van de Nederlandse Film (het Gouden Kalf) toe in negen categorieën: beste lange speelfilm DE AVONDEN (producenten René Solleveld Peter Weijdeveld) beste regie FROUKE FOKKEMA (Kracht) beste actrice MONIQUE VAN DE VEN (Romeo) beste acteur THOM HOFFMAN (De avonden) beste documentaire GOUDDORST (Joost Kraanen) beste korte film SCHRÖDINGERSKAT (Paolo Pistolesi) beste commercial HAMKA'S (Trevor Wrenn) vakprijs (filmmuziek) LOEK DIKKER speciale juryprijs FELIX DE ROOY NORMAN DE PALM (Ava Gabriel) cultuurprijs JOS STELLING RITA HORST ontving de Prijs van de Nederlandse Filmkritiek voor ROMEO De Prijs van de Stad Utrecht ging naar ARJANNE LAAN voor MAMA CALLE en de CANNON AWARD voor de beste eindexamenproduktie van de Filmacademie naar JORAM LÜRSEN voor DE FINALES. WILLEKE VAN AMMELROOY ontving de (vijfjaarlijkse) GOUDEN KODAK SPELD.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1990 | | pagina 5