schoonmaakbedrijf biedt U graag de helpende hand IN HET HOL VAN DE LEEUW door Hans Beerekamp "cc 5 On De laatste keer dat ik de nieuwjaarsborrel van het Nederlands filmbedrijf bezocht ondernamen daar een koene ridder en een in hoog aanzien staan de bankier gezamenlijk pogingen om de Cinetone Studio's nieuw leven in te blazen. Kunt U zelf nagaan hoe lang dat geleden is. Toch ben ik geen geheelonthouder geworden en zou graag nog eens met de leden van NBB, NBF en GNS het glas heffen op een voorspoedig filmjaar. Ook een uitnodiging voor de naar verluidt stijlvolle bijeenkomsten in het werk manspaleis van Abraham Tuschinski heb ik steeds tijdig en in goede orde ontvangen. U kunt mij misschien missen als kiespijn, evenals al mijn collega-muskie ten van de filmpers, die er de afgelopen jaren verstek hebben laten gaan. Maar laat ik desondanks eens uitleggen waarom wij (en een handvol ar- tistiekerige neefjes en nichtjes uit uw eigen familie) zo onbeleefd zijn U geen gelukkig nieuwjaar meer te wensen. Als iets een paar jaar achter elkaar op dezelfde manier gebeurt in de Nederlandse filmwereld, dan heet het al snel een traditie. De traditie wil dus dat sinds die legendarische bijeenkomst in Cinetone de Nieuwjaarsborrel in de laatste week van januari geschonken wordt. Een net iets oudere traditie laat in dezelfde periode het Filmfestival Rotterdam plaats grijpen. Met andere woorden, ik werk dan dus elders, want mijn baas en ik vinden dat festival belangrijker dan uw receptie. Ik heb er lang over nagedacht hoe het mogelijk is dat de vaderlandse filmnijverheid juist tijdens het belangrijkste filmfestival van Nederland op een andere plaats naar buiten treedt. Er zijn verschillende verklaringen denkbaar. Het kan natuurlijk zijn dat de besturen van NBB, GNS en NBF niet weten wanneer het Filmfestival Rotterdam op de kalender staat. De afwezigheid van hun leden (enkele notoire uitzonderingen daargelaten) in de omge ving van de Kruiskade wijst daar mogelijk ook op. Maar voor zover publi- katies in dagbladen dat al niet voor elkaar gekregen hebben, zouden dan misschien toch het Bondsbureau dat de persvoorstellingen coördineert, de directie van Cannon Theaters of de distributeurs die hun films voor een première op het festival ter beschikking stellen die informatie hebben kunnen doorgeven. Na het verwerpen van deze hypothese, kwam een vileine gedachte bij me op. Misschien weten de gastheren van de nieuwjaarsreceptie wel heel goed dat die samenvalt met het festival, maar willen ze juist een demon stratieve daad stellen. Dat gedoe in Rotterdam waar anderhalve man en een paardekop zich blind staren op obscure kunstfilms is natuurlijk geen partij voor de glorieuze situatie, waarin het Nederlandse bioscoop-, distri butie- en produktiebedrijf zich thans bevindt. Een ieder moet maar kiezen of hij bij de padvinderij wil of zich wil laven aan een vleugje echte glamour. Een blik op de bezoekcijfers van het Rotterdamse festival en die aan de bioscopen in Amsterdam in dezelfde periode (en dan hebben we het nog niet eens over Nederlandse films, want die waren op dat moment even niet beschikbaar), zou deze redenering zo gruwelijk afstraffen, dat ik er maar weer gauw van afgestapt ben. De meest waarschijnlijke verklaring is, zoals zo vaak in zaken die NBB, NBF en GNS betreffen, dat er helemaal niet nagedacht is. In Cannes gaat het net zo: wie het grootste deel van zijn vrije tijd op het strandterras "Des Sports" (traditie, ontstaan doordat je er ooit Nederlands kon spreken te gen de bediening) doorbrengt, weet heus wel dat daarboven ergens de rest van de wereld elkaar ontmoet. Maar waarom zou je je ook in dat ge woel begeven? Hier zijn we toch onder elkaar, iedereen is er en heeft als het even kan zijn vrouw ook meegenomen. De borrel van Holland Film Promotion is een succes als meer dan tien procent van de aanwezigen geen Nederlands spreekt. Erg veel groter zou dat contingent nu ook weer niet moeten worden; ik heb al eens horen klagen over de ontwikkeling dat je op "de Hollandse dag" tegenwoordig steeds minder bekende gezichten ziet. In Cannes wordt tenminste nog de schijn opgehouden dat die bijeen komst met haring, kaas en jenever deel uitmaakt van een internationaal evenement. Misschien zou de feestcommissie van het filmministerie van Binnenlandse Zaken moeten overwegen volgend jaar in januari de Euromast af te huren. Of op z'n minst eens kennis gaan maken met de nieuwe directeur van het Filmfestival Rotterdam. Hij heet Emile Fallaux en spreekt, in tegenstelling tot wat zijn naam doet vermoeden, heel goed Nederlands. dagelijks onderhoud periodiek onderhoud glazenwasserij tapijtreiniging diepreiniging van sanitair linnenservice/wassen wassen van bedrijfskleding inloopmatten-service reiniging van containers het leveren van kantinebenodigdheden leveren en verzorgen van toiletaccessoires LU h- cc LU LL LL O LU O LO Z "'T Ml CO IJV 583 -i ti- CQ —3 LL Z LU O ATI LEF 2 LU CC h 0 LL Z CC 0 0 Via dit medium nemen wij de vrijheid U enige informatie te geven omtrent uitbesteding van schoonmaakwerkzaamheden. Het uitbesteden van oneigenlijke bedrijfstaken staat momenteel in het middelpunt van de belangstelling. Steeds meer aktiviteiten worden aan gespecialiseerde bedrijven uitbesteed die dit werk efficiënter en dus goedkoper kunnen realiseren. Wij van Schoonmaakbedrijf De Maasstad zijn zo'n gespecialiseerd bedrijf. De praktijk leert dat uitbesteding aan Schoonmaakbedrijf De Maasstad een besparing van ca. 15% oplevert. Praktische voordelen zijn o.a.: voortdurende controle door De Maasstad op het schoonmaakwerk; apparatuur en schoonmaakmiddelen zijn bij de prijs inbegrepen; vervanging van personeel bij ziekte en verlof; eventuele overname van personeel; maandelijks werkbespreking. Wij zijn nog 'n jong maar dynamisch bedrijf en zouden ook voor u\graag de helpende hand willen zijn!

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1991 | | pagina 12