Service, kwaliteit, onderzoek, cijfers
Kino1990
Even voorstellen....
(SÖLTïX§§€®[p(ê
Zoals reeds in de vorige Cinescope-info werd vermeld zullen een groot
aantal bioscoopcomplexen de komende tijd worden voorzien van compu
ternetwerken.
Deze zullen in eerste instantie gebruikt gaan worden voor de verkoop van
de tickets en in een volgende fase ook voor het verwerken van buffet- en
urenadministratie, statistieken e.d.
Cinescope Automatisering b.v. gaat de installatie en het onderhoud op
deze netwerken uitvoeren.
Dit is een nieuwe tak van Cinescope waaruit blijkt dat wij duidelijk mee
denken met de bioscoopexploitant en hen zoveel mogelijk service te bie
den, zodat wij hun publiek meer service kunnen bieden door o.a. een ver
beterd reserveringssysteem.
Naast, uiteraard het plaatsen van commercial- en diareklame en deze
computerservice verzorgen wij ook de distributie van videotapes met
trailers en leveren wij benodigheden als zwartfilm, pauzetitel, ijsdia's etc.
Verder kunnen wij bemiddelen bij de levering van videomonitoren en -
players en uiteraard worden de door Rollei ontwikkelde dia-projektoren
door ons geleverd.
Al deze zaken dienen uiteraard om de kwaliteit van de bioscopen en de
vertoningen te verhogen.
Dat deze kwaliteit reeds op een hoog peil staat blijkt o.m. uit een aantal
onderzoeken.
Onlangs heeft het Centrum voor Marketing Analyses onderzoek uitge
voerd naar de kwaliteit en het bereik van bioscoopreklame.
Elders in deze rubriek staat een samenvatting van de uitkomsten.
Ook in Duitsland heeft een onderzoek plaatsgevonden waarin o.m. de
herinnering van bioscoopreklame werd gemeten.
Ook deze cijfers zijn zeer positief.
Nu we toch cijfers ter sprake brengen....
Het jaar 1990 was voor Cinescope een jaar waarin wederom sprake was
van een verhoging van de omzet voor zowel commercials (c.q. reklame-
films) als dia's.
Zoals overeengekomen met de exploitanten volgt er dan ook nu weer een
nabetaling over de afgedragen pachten.
Deze nabetaling zal over 1990 opnieuw hoger zijn dan het voorgaande
jaar.
Is service in cijfers uit te drukken? Soms.
Piet Davelaar
De "FDW Werbung in Kino e.V." heeft in Duitsland onderzoek laten ver
richten naar bereik en effekten van bioscoopreklame.
Enige opmerkelijke uitkomsten:
- Het leeuwedeel van de ondervraagden heeft een positieve mening over
bioscoopreklame, in de leeftijdsgroep t/m 29 jaar beoordeelt 2/3 van
hen de commercials als goed, geestig en/of onderhoudend.
- Van diegenen die de afgelopen 3 maanden de bioscoop
bezochten herinnerde zich spontaan maar liefst 80% minimaal 1
commercial, terwijl 43% zich 2 commercials herinnerde.
Deze percentages lagen nog veel hoger na het noemen van een aantal
merken (resp. 84% en 70%) terwijl ook de percentages die zich 3 of
meer merken herinnerde vrij hoog waren.
- De mening over 2 commercials in het bijzonder (1 sigarettenfilm en een
Aids-spot) werd ook gevraagd. Ook hier waren de reakties zeer positief.
Het leek ons interessant dit onderzoek onder de aandacht te brengen aan
gezien de Nederlandse situatie wellicht niet veel anders zal zijn als de
Duitse.
Kopieën van het rapport ("Kino, Reichweite, Nutzung und Wirksamkeit
der Werbung") zijn bij ons verkrijgbaar.
Filmreclame b.v.
Bioscoopreclame b.v.
Automatisering b.v.
Oudegracht 154
Postbus 773 3500 AT Utrecht
tel.: 030-315872/315819
fax 030-315227
Marty Froon
Marty werkt vanaf 1986 bij Cinescope.
Eerst regelde zij een aantal huishoudelijke za
ken, later is daar de verzending van de com
mercials bijgekomen en tevens assisteert zij
de commerciële binnendienst in administra
tief opzicht.