SILVER SCREAM AWARD NAAR "THE SILENCE OF THE LAMBS"
OUDE GEBRUIKEN NOG BRUIKBAAR
THEATER LANTAREN/VENSTER TE
ROTTERDAM TIJDELIJK GESLOTEN
Henry zoekt distributeur
Winnaar van de Silver Scream Award, de publieksprijs van het
mini-festival van de fantastische film The Weekend of Terror' dat
op 22 en 23 maart plaatsvond in Amsterdam, is Jonathan
Demme's thriller "The Silence of the Lambs" geworden. Deze film
werd als verrassingsfilm vertoond.
Op de tweede plaats eindigde de enige andere thriller uit het
Weekend of Terror-programma, John McNaughton's geruchtma
kende "Henry: Portrait of a serial killer". In diverse Nederlandse
(film)bladen werden reeds lovende artikelen gewijd aan
McNaughton's indringende karakterstudie van een seriemoorde
naar, maar tot nu toe heeft zich nog geen Nederlandse distributeur
aangemeld.
"Henry" werd op de voet gevolgd door "Hardware", een
Brits/Amerikaanse science fiction-film van videoclipregisseur
Richard Stanley. De horrorfilms kwamen er deze keer bekaaid
vanaf, want op de vierde plaats eindigde de fantasyfilm "Edward
Scissorhands" van Batman-regisseur Tim Burton, op de vijfde
plaats de gespierde science fiction/aktiefilm "Predator 2, en pas op
de zesde plaats dook de horrorkomedie "Frankenhooker" van
Frank Henenlotter op.
BESTUUR VAN DE AFDELING FILMVERHUURDERS
Op 25 april j.l. heeft de ledenvergadering van de Afdeling
Filmverhuurders het zittende bestuur opnieuw herkozen, t.w.
Drs.W.J.A.van Roosmalen (vz), M.van Praag en R.Wijsmuller.
Als de Nederlandse Federatie voor de Cinematografie daad
werkelijk gaat functioneren, zullen de gekozen bestuurders
ook zitting nemen in het bestuur van de Nederlandse
Vereniging van Filmverhuurders.
J.Arkenbout en J.Heijl zullen het bestuur completeren als ge
delegeerden in de Bondsraad.
Volgens Variety van 24 april j.l. loopt voor de 12e week met
succes THE VANISHING in Cinema 12 (231 stoelen) te New
York. Deze door Tare Releasing uitgebrachte film is George
Sluizer's SPOORLOOS.
Deze titel niet te verwarren met VANISHED, gebaseerd op een
roman van Mary McGarry Morris, een projekt van Just Betzer
Films (Babbette's Feast), dat in augustus wordt geregisseerd
door Kees van Oostrum
Begin april is de verbouwing gestart van Theater Lan-
tarenA/enster te Rotterdam. In het ingrijpende verbouwings-
plan neemt de renovatie van filmzaal Venster 2 de belangrijk
ste plaats in. Verder wordt de foyer vergroot, de entree en de
kassa's toegankelijker gemaakt en komen er speciale voorzie
ningen voor gehandicapten.
LantarenA/enster zal half oktober zijn deuren weer openen.
Tot die tijd worden er dagelijks (m.u.i. maandagavond) twee
films geprogrammeerd in de Kriterion-bioscoop aan het
Stationsplein te Rotterdam.
Onlangs deed zich een situatie voor, die het laatste decennium
naar mijn weten niet meer is voorgekomen en duidelijk maakt dat
de N.B.B, ook buiten de reglementen om kan bemiddelen.
Een verhuurder, Meteor Film, tekende onlangs in Los Angeles een
contract met Majestic Films International (de verkoop organisatie
van o.m. Dances with Wolves en Driving Miss Daisy) voor de
rechten van een aantal films.
Een andere verhuurder, Concorde Film, was echter met Majestic
in een zo'n vergevorderd stadium van onderhandelen, dat het leek
of het zetten van een handtekening slechts een formaliteit was.
Kortom: Majestic was te verwijten, dat zij aan twee verhuurders
hetzelfde pakket titels had verkocht. Concorde wendde zich tot het
Bondsburo met het verzoek de betreffende titels van Majestic te
blokkeren.
Prompt begonnen een aantal mensen, verbaasd of geërgerd, mij
te bellen: Kan dit? Het antwoord luidt bevestigend.
In de tijd, meer dan tien jaar geleden, dat een overvloed van onaf
hankelijk geproduceerde films door een slordige 20 onafhankelijke
vaderlandse verhuurders kon worden aangetrokken, wilde het nog
wel eens gebeuren dat een buitenlandse producent of verkoop
kantoor - al dan niet te goeder trouw - eenzelfde titel verkocht aan
twee verschillende verhuurders. De gedupeerden deponeerden
dan bij het Bondsburo het verzoek de betreffende film voor verto
ning in Nederland te blokkeren tot het moment dat de producent
c.q. verkoper terugkwam op zijn dwaling.
Het was derhalve geen aktie van verhuurder tegen verhuurder
maar van twee verhuurders met steun van de Bond tegen een pro
ducent of verkoper, die - wilde hij dat zijn film in Nederland zou
kunnen worden vertoond - een oplossing diende te vinden. Het
geen in de praktijk ook meestal geschiedde.
Door de concentraties in de aankoopzijde en de kleine hoeveelheid
onafhankelijke films doen zich dergelijk situaties nog maar zelden
voor, maar het is goed zich te realiseren dat het Bondsburo tot
steun kan zijn dergelijke vervelende zaken op te lossen.
In het geval Meteor Films en Concorde Film enerzijds en Majestic
anderzijds is inmiddels een regeling naar tevredenheid van partij
en getroffen.
WJAvR
13