NIEUWS VAN DE NEDERLANDSE FILMDAGEN BIJ HET EINDE VAN CINEMA 3 Affiche In Cannes zal in de vorm van ansichtkaarten de atfiche van de Nederlandse Filmdagen 1991 voor het eerst te be wonderen zijn. Verantwoordelijke ontwerpers zijn Ben van Os en Jan Roelts. De keuze viel op hen mede vanwege het feit dat het festival dit jaar veel aandacht aan art direction zal besteden. De elfde editie heeft plaats van 18 tot en met 26 september. Beleidsnotitie 'Film bestaat bij de gratie van een publiek', luidt het on wrikbare motto van de beleidsnotitie die de Stichting Nederlandse Filmdagen heeft gepubliceerd voor de jaren 1991 en 1992. De notitie loopt vooruit op een definitieve beleidsnota voor de jaren 1993 -1996 die binnen afzien bare tijd zal worden aangeboden t.b.v. het nieuwe Kun stenplan van het Ministerie van WVC. Vergroting en verbreding van het publieksbereik, kwali teitsverbetering van 'het produkt' Nederlandse film en versteviging van de promotie van de Nederlandse film in het buitenland behoren tot de speerpunten van de in de notitie geformuleerde beleidsvoornemens. Om 'nieuw pu bliek te winnen en oud publiek terug te winnen' zijn er o.m. publiciteitsacties ontwikkeld die zich richten op stu denten die met hun OV-jaarkaart goedkoper dan ooit van uit het hele land naar Utrecht kunnen trekken. De Nederlandse Filmdagen denken voor de editie van 1991 een bedrag van 1,4 miljoen gulden nodig te hebben om het festival 'op dezelfde wijze als in 1990 te organise ren'. Om de aangegeven ambities waar te kunnen maken is voor 1992 een bedrag begroot van 1,8 miljoen gulden. Publieksonderzoek Tijdens de Nederlandse Filmdagen van het afgelopen jaar werden veertigduizend bezoeken afgelegd aan de meer dan 450 geprojecteerde en niet-geprojecteerde program maonderdelen op 15 locaties in Utrecht. Volgens een onderzoek van Motivaction, bureau voor on derzoek en strategie-ontwikkeling, ging het daarbij over het algemeen om jongeren tot en met 26 jaar. Meer dan de helft (53%) studeert of zit nog op school. Iets minder dan de helft (45%) van de bezoekers komt uit Utrecht. De bezoekers zijn ervaren filmkijkers. Gemiddeld ziet men bijna vier films per maand in bioscoop of filmhuis. Daar van is ongeveer 10% Nederlandse films. De helft van de ondervraagden is niet echt tevreden over de kwaliteit van de Nederlandse film, maar vindt dat deze de afgelopen jaren wel beter is geworden. Alexde Ronde De kwaliteitscinema verliest in het najaar weer een pleitbezorger. Met instemming van het gereorganiseerde t.v.-bestel wordt dan "Cinema 3" van het scherm gehaald. Een onbegrijpelijke stap met vergaande gevolgen. Terwijl overheid, kunstraden, producenten en belangenorganisaties weer zitten te sleutelen aan een plan voor de Nederlandse Film, zet de B.V. Nederland weer een publiciteits afdeling van haar filmdivisie aan de dijk. Hoe Nederland zelfs te klein bleef voor "het kleinste bioscoopzaaltje van Nederland". Dames en Heren het besluit "Cinema 3" op te doeken, is niet alleen voor de hand liggend maar ook noodzakelijk. De kwaliteitszender Nederland 3 kan toch slecht de kwaliteitscinema de hemel in blijven prijzen, er worden immers hoge kijkcijfers gevraagd? Daarvoor dient u thuis te blijven. Nee als het om publiciteit voor het (deels gesubsidieerde) film-bestel gaat zullen er andere oplos singen moeten worden gezocht. En als de belastingbetaler een rendabele aanpak verwacht voor investeringen in kwaliteitscinema is hij in Hilversum ook aan het verkeerde loket. De complexiteit van het publiek bestel wordt nu met een aantal simpele ingrepen teruggebracht tot die van het aap, noot mies van kerk, commercie en kwaliteit, maar wie daar logische conclusies aan dacht te kunnen verbinden komt bedrogen uit. Terwijl kerk en commercie aan de haal gaan met de resultaten van de nieuwe for mule, zal het (gesubsidieerde) kunsten bestel wel weer met lege handen achter blijven. Ondanks hele scharen van organisatie-advi seurs, kunst-pausen en artistieke vrienden, lijkt er weer geen minuut zendtijd meer te kunnen komen ter promotie van D'Ancona's kunst en elite-corps. Want naast Cinema 3 leggen er nog meer programma's het loodje, dat staat al vast. Verloren kan sen voor het toneelbestel, de musea, theaters, orkesten en kun stenaars, waarvoor de kwaliteitszender veredelde publiciteit had kunnen leveren. Waarom is de wereld dan toch altijd weer simpe ler als er een spraakmakend programma moet komen voor de gewone Hollywood Boulevard? Terug naar de essentie. Cinema 3 verdwijnt en kleine distributeurs als Hungry Eye Pictures, Argus, The Movies, Melior en Meteor alsmede IAF/NFM, Cinemien en het NFI uit de W.V.C.- stal komen al jaren met kwaliteitsfilms, voor Filmtheaters, Filmhuizen en Kwaliteitsbioscopen. Bij voorbaat staat vast dat er naast het aan koop-budget weinig meer over is voor een beetje extra publiciteit. Daar is niks mis mee. Kwaliteit kan zich ook wel verkopen zonder hoedje, t-shirt, button en bobo. Maar gewoon een beetje aan dacht, al is het maar met een gelikt glimlachje en een paar pret oogjes, mag dat dan misschien nog wel alstublieft? Bij gebrek aan begrip dan maar weer een protest-brief. Gerard Bunnik* Drs. Gerard Bunnik is Beleidsmedewerker en Consulent voor de Associatie van Nederlandse Filmtheaters. 17

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1991 | | pagina 17