NIEUWS VAN DE NEDERLANDSE FILMDAGEN
BIJ HET EINDE VAN CINEMA 3
Affiche
In Cannes zal in de vorm van ansichtkaarten de atfiche
van de Nederlandse Filmdagen 1991 voor het eerst te be
wonderen zijn. Verantwoordelijke ontwerpers zijn Ben van
Os en Jan Roelts. De keuze viel op hen mede vanwege het
feit dat het festival dit jaar veel aandacht aan art direction
zal besteden. De elfde editie heeft plaats van 18 tot en
met 26 september.
Beleidsnotitie
'Film bestaat bij de gratie van een publiek', luidt het on
wrikbare motto van de beleidsnotitie die de Stichting
Nederlandse Filmdagen heeft gepubliceerd voor de jaren
1991 en 1992. De notitie loopt vooruit op een definitieve
beleidsnota voor de jaren 1993 -1996 die binnen afzien
bare tijd zal worden aangeboden t.b.v. het nieuwe Kun
stenplan van het Ministerie van WVC.
Vergroting en verbreding van het publieksbereik, kwali
teitsverbetering van 'het produkt' Nederlandse film en
versteviging van de promotie van de Nederlandse film in
het buitenland behoren tot de speerpunten van de in de
notitie geformuleerde beleidsvoornemens. Om 'nieuw pu
bliek te winnen en oud publiek terug te winnen' zijn er
o.m. publiciteitsacties ontwikkeld die zich richten op stu
denten die met hun OV-jaarkaart goedkoper dan ooit van
uit het hele land naar Utrecht kunnen trekken.
De Nederlandse Filmdagen denken voor de editie van
1991 een bedrag van 1,4 miljoen gulden nodig te hebben
om het festival 'op dezelfde wijze als in 1990 te organise
ren'.
Om de aangegeven ambities waar te kunnen maken is
voor 1992 een bedrag begroot van 1,8 miljoen gulden.
Publieksonderzoek
Tijdens de Nederlandse Filmdagen van het afgelopen jaar
werden veertigduizend bezoeken afgelegd aan de meer
dan 450 geprojecteerde en niet-geprojecteerde program
maonderdelen op 15 locaties in Utrecht.
Volgens een onderzoek van Motivaction, bureau voor on
derzoek en strategie-ontwikkeling, ging het daarbij over
het algemeen om jongeren tot en met 26 jaar.
Meer dan de helft (53%) studeert of zit nog op school.
Iets minder dan de helft (45%) van de bezoekers komt uit
Utrecht.
De bezoekers zijn ervaren filmkijkers. Gemiddeld ziet men
bijna vier films per maand in bioscoop of filmhuis. Daar
van is ongeveer 10% Nederlandse films.
De helft van de ondervraagden is niet echt tevreden over
de kwaliteit van de Nederlandse film, maar vindt dat deze
de afgelopen jaren wel beter is geworden.
Alexde Ronde
De kwaliteitscinema verliest in het najaar weer een pleitbezorger.
Met instemming van het gereorganiseerde t.v.-bestel wordt dan
"Cinema 3" van het scherm gehaald. Een onbegrijpelijke stap met
vergaande gevolgen. Terwijl overheid, kunstraden, producenten
en belangenorganisaties weer zitten te sleutelen aan een plan voor
de Nederlandse Film, zet de B.V. Nederland weer een publiciteits
afdeling van haar filmdivisie aan de dijk. Hoe Nederland zelfs te
klein bleef voor "het kleinste bioscoopzaaltje van Nederland".
Dames en Heren het besluit "Cinema 3" op te doeken, is niet alleen
voor de hand liggend maar ook noodzakelijk. De kwaliteitszender
Nederland 3 kan toch slecht de kwaliteitscinema de hemel in
blijven prijzen, er worden immers hoge kijkcijfers gevraagd?
Daarvoor dient u thuis te blijven. Nee als het om publiciteit voor
het (deels gesubsidieerde) film-bestel gaat zullen er andere oplos
singen moeten worden gezocht. En als de belastingbetaler een
rendabele aanpak verwacht voor investeringen in kwaliteitscinema
is hij in Hilversum ook aan het verkeerde loket.
De complexiteit van het publiek bestel wordt nu met een aantal
simpele ingrepen teruggebracht tot die van het aap, noot mies van
kerk, commercie en kwaliteit, maar wie daar logische conclusies
aan dacht te kunnen verbinden komt bedrogen uit. Terwijl kerk en
commercie aan de haal gaan met de resultaten van de nieuwe for
mule, zal het (gesubsidieerde) kunsten bestel wel weer met lege
handen achter blijven. Ondanks hele scharen van organisatie-advi
seurs, kunst-pausen en artistieke vrienden, lijkt er weer geen
minuut zendtijd meer te kunnen komen ter promotie van
D'Ancona's kunst en elite-corps. Want naast Cinema 3 leggen er
nog meer programma's het loodje, dat staat al vast. Verloren kan
sen voor het toneelbestel, de musea, theaters, orkesten en kun
stenaars, waarvoor de kwaliteitszender veredelde publiciteit had
kunnen leveren. Waarom is de wereld dan toch altijd weer simpe
ler als er een spraakmakend programma moet komen voor de
gewone Hollywood Boulevard?
Terug naar de essentie. Cinema 3 verdwijnt en kleine distributeurs
als Hungry Eye Pictures, Argus, The Movies, Melior en Meteor
alsmede IAF/NFM, Cinemien en het NFI uit de W.V.C.- stal komen
al jaren met kwaliteitsfilms, voor Filmtheaters, Filmhuizen en
Kwaliteitsbioscopen. Bij voorbaat staat vast dat er naast het aan
koop-budget weinig meer over is voor een beetje extra publiciteit.
Daar is niks mis mee. Kwaliteit kan zich ook wel verkopen zonder
hoedje, t-shirt, button en bobo. Maar gewoon een beetje aan
dacht, al is het maar met een gelikt glimlachje en een paar pret
oogjes, mag dat dan misschien nog wel alstublieft? Bij gebrek aan
begrip dan maar weer een protest-brief.
Gerard Bunnik*
Drs. Gerard Bunnik is Beleidsmedewerker en Consulent voor de
Associatie van Nederlandse Filmtheaters.
17