HET DUWARE TICKET AUTOMATISERINGS SYSTEEM
"Nog geen moment spijt van gehad!"
AD
Na geruime tijd door deskundigen bestookt te zijn met alle voor
delen van de diverse ticket automatiserings systemen, waren we
benieuwd hoe een dergelijk systeem in de praktijk functioneert.
Niet gehinderd door overmatige computerkennis, bezochten we
theater Alhambra in Enschede om het daar in werking zijnde ticket
automatiserings systeem van de firma Duware te aanschouwen.
Onze keus viel op het Alhambra theater, omdat deze bioscoop, be
staande uit vijf zalen, de eerste in Nederland is met een netwerk
systeem, d.w.z. meerdere stations die met elkaar in verbinding
staan.
Op ons verzoek was bij het gesprek niet alleen de direktie van
Alhambra, Mary en Paul Nieuwendijk, aanwezig, maar ook dege
nen, die dagelijks met het systeem werken, nl. bedrijfsleider Ron
Sanders en medewerksters Jolanda Kerver en Gerlien Hagen.
DE GOEIE OUWE TIJD?
Wat schortte er aan de ons zo vertrouwde werkwijze met rollen
kaartjes, bonco's enzovoort?
Paul Nieuwendijk: "De voornaamste reden dat wij besloten over te
stappen op geautomatiseerde ticketverkoop, is dat we op die wijze
meer service kunnen bieden aan de bezoekers. Afgezien van het
nadeel van enorme voorraden tickets en bonco's, is de 'oude'
werkwijze ongelooflijk tijdrovend en is de kans op vergissingen
groot.
In 1987 zetten we de eerste stap op weg naar geautomatiseerde
ticketverkoop met het systeem van Marathon uit Gouda. Het bleek
geen sukses. Dit systeem is gebaseerd op de programmering van
theaterzalen. De specifieke zaken, die in het Nederlandse bios
coopbedrijf aan de orde zijn, ontbreken hierin.
Toen ik hoorde dat Herman Dubach bezig was met het ontwikke
len van een ticketsysteem, was ik dan ook meteen geïnteresseerd.
Herman draait al heel wat jaren mee en kent het bioscoopbedrijf
van binnen en van buiten. Het systeem is ontwikkeld in nauw
overleg met een aantal exploitanten. Vorig jaar zijn we van start
gegaan met het Duware systeem, aanvankelijk met één station aan
de kassa. Sinds een aantal maanden hebben we een netwerkversie
in huis, d.w.z. twee stations aan de kassa en één op het kantoor,
die met elkaar in verbinding staan. En ik kan je wel zeggen: ik heb
er nog geen moment spijt van gehad!"
Hoe groot was de stap naar automatisering voor de medewer
kers?
Jolanda Kerver: "We weten al niet anders meer! Het systeem is
voor de gebruiker zo eenvoudig opgezet, dat je het snel onder de
knie hebt. Natuurlijk waren we de eerste keer dat we ermee moes
ten werken wel een beetje zenuwachtig, maar dat was zo voorbij!"
Gerlien Hagen: "Voor mij geldt hetzelfde. De weerstand die er was,
moet dat nou zo nodig, kunnen we niet gewoon zo doorgaan', is
volkomen verdwenen. Het feit dat het systeem in het gebruik niet
ingewikkeld is, heeft nóg een voordeel. Als er tijdelijke medewer
kers zijn, tijdens vakantie of ziekte, heb je het snel uitgelegd."
Ron Sanders: "Om een idee te geven van alle mogelijkheden die
het systeem heeft, kunnen we het misschien beter laten zien."
RESERVERINGEN WIJZIGEN: GEEN PROBLEEM
Het station op het kantoor wordt in werking gezet en op het beeld
scherm verschijnt de plattegrond van een van de zalen in kleur,
een lichtblauwe ondergrond, de zitplaatsen een tint donkerder.
Zeer overzichtelijk en plezierig om naar te kijken.
"Kijk", licht Ron toe, "als je een aantal stoelen gereserveerd hebt,
worden ze donkerblauw van kleur. Zo krijg je dus een helder beeld
van het nog beschikbare aantal zitplaatsen. De rijen worden auto
matisch opgevuld. Als er op één rij een oneven aantal zitplaatsen
bezet wordt, worden er automatisch aan het einde van die rij drie
stoelen vrij gelaten. Op deze manier krijg je nooit enkele zitplaat
sen verspreid door de zaal.Ook kun je heel gemakkelijk reserverin
gen wijzigen. Mensen die plotseling met z'n vijven willen komen in
plaats van met z'n vieren. Geen probleem, zo gebeurd!"
"Aan de kassa hebben wij hetzelfde beeldscherm", vult Jolanda
aan. Bezoekers kunnen, als ze dat op prijs stellen, kiezen waar ze
willen zitten. We maken reserveringen trouwens op nummer én
op naam. Het voorkomt misverstanden en is bovendien niet zo
onpersoonlijk. Telefonisch geef je het reserveringsnummer door
en als de kaartjes opgehaald worden, is het leuk als je kunt zeg
gen: 'hier zijn uw kaartjes, meneer Jansen'.
Wij niet alleen, maar ook de bezoekers zijn erg enthousiast over
ons nieuwe systeem. Men is snel aan de beurt en dat wordt op
prijs gesteld. Sommigen staan gefascineerd naar het beeldscherm
te kijken en willen precies weten hoe het werkt. Opvallend is, dat
het systeem na zon korte tijd al helemaal is ingeburgerd. Bij re
serveringen wordt nu al spontaan gevraagd: 'wat is mijn num
mer?'"
"Weet je wat ook zo handig is", valt Gerlien enthousiast in, "je kunt
voor jezelf of voor je collega's aantekeningen maken, een soort
memo bij een reservering, bijvoorbeeld 'meneer Jansen komt la
ter, kaartjes vasthouden'.
EEN FILM NAAR EEN ANDERE ZAAL OVERZETTEN KAN NU
Paul: "Reserveringen zijn voor ons erg belangrijk. Een groot deel
van onze bezoekers is afkomstig uit de regio. Dit betekent dat
vaak meer dan de helft reserveringen zijn. We hebben vijf zalen. Je
kunt je voorstellen hoe ingewikkeld en tijdrovend dat vroeger alle
maal was!
Een heel groot voordeel van het Duware systeem vind ik dat je
zonder problemen een film naar een andere zaal kunt overzetten.
Het gebeurt regelmatig, dat een film boven verwachting draait. Nu
kun je hem naar een grotere zaal verplaatsen. Vroeger was dat
heel ingewikkeld, zo niet onmogelijk. De reserveringen worden au
tomatisch meegenomen en aan de zaal aangepast.
En uiteraard is ook de administratie een heel belangrijk aspect. Bij
de verwerking van de ticketverkoop, wordt automatisch onder
scheid gemaakt tussen de verschillende mogelijkheden, zoals
65+-kaartjes, Cinemenu, Cinekaart en vrijkaart. De recette wordt
op titel verwerkt, onafhankelijk van de zaal. In een handomdraai
heb je een overzicht van de omzetcijfers. Je kunt je bijna niet meer
voorstellen hoe we vroeger zaten te rekenen en te tellen!"
Heb je nog plannen voor verdere automatisering?
Paul: "Zeker, binnen niet al te lange tijd hopen we over een mo-
dum te beschikken, zodat de dagcijfers naar Bioscooponder
neming Wolft overgeseind kunnen worden.
Verder zijn er ook plannen de verkoop aan het buffet bij de auto
matisering te betrekken. Wat me ook leuk lijkt, is om in de foyer
via een beeldscherm informatie te verstrekken over de films die
we op dat moment draaien."
Jullie zijn enorm enthousiast over het Duware systeem, hè!
"Ja, absoluut", zegt Paul, "en ik hoop dat we dat enthousiasme
hebben overgebracht!"
Op ondergetekende in ieder geval!
29