HET DUWARE TICKET AUTOMATISERINGS SYSTEEM "Nog geen moment spijt van gehad!" AD Na geruime tijd door deskundigen bestookt te zijn met alle voor delen van de diverse ticket automatiserings systemen, waren we benieuwd hoe een dergelijk systeem in de praktijk functioneert. Niet gehinderd door overmatige computerkennis, bezochten we theater Alhambra in Enschede om het daar in werking zijnde ticket automatiserings systeem van de firma Duware te aanschouwen. Onze keus viel op het Alhambra theater, omdat deze bioscoop, be staande uit vijf zalen, de eerste in Nederland is met een netwerk systeem, d.w.z. meerdere stations die met elkaar in verbinding staan. Op ons verzoek was bij het gesprek niet alleen de direktie van Alhambra, Mary en Paul Nieuwendijk, aanwezig, maar ook dege nen, die dagelijks met het systeem werken, nl. bedrijfsleider Ron Sanders en medewerksters Jolanda Kerver en Gerlien Hagen. DE GOEIE OUWE TIJD? Wat schortte er aan de ons zo vertrouwde werkwijze met rollen kaartjes, bonco's enzovoort? Paul Nieuwendijk: "De voornaamste reden dat wij besloten over te stappen op geautomatiseerde ticketverkoop, is dat we op die wijze meer service kunnen bieden aan de bezoekers. Afgezien van het nadeel van enorme voorraden tickets en bonco's, is de 'oude' werkwijze ongelooflijk tijdrovend en is de kans op vergissingen groot. In 1987 zetten we de eerste stap op weg naar geautomatiseerde ticketverkoop met het systeem van Marathon uit Gouda. Het bleek geen sukses. Dit systeem is gebaseerd op de programmering van theaterzalen. De specifieke zaken, die in het Nederlandse bios coopbedrijf aan de orde zijn, ontbreken hierin. Toen ik hoorde dat Herman Dubach bezig was met het ontwikke len van een ticketsysteem, was ik dan ook meteen geïnteresseerd. Herman draait al heel wat jaren mee en kent het bioscoopbedrijf van binnen en van buiten. Het systeem is ontwikkeld in nauw overleg met een aantal exploitanten. Vorig jaar zijn we van start gegaan met het Duware systeem, aanvankelijk met één station aan de kassa. Sinds een aantal maanden hebben we een netwerkversie in huis, d.w.z. twee stations aan de kassa en één op het kantoor, die met elkaar in verbinding staan. En ik kan je wel zeggen: ik heb er nog geen moment spijt van gehad!" Hoe groot was de stap naar automatisering voor de medewer kers? Jolanda Kerver: "We weten al niet anders meer! Het systeem is voor de gebruiker zo eenvoudig opgezet, dat je het snel onder de knie hebt. Natuurlijk waren we de eerste keer dat we ermee moes ten werken wel een beetje zenuwachtig, maar dat was zo voorbij!" Gerlien Hagen: "Voor mij geldt hetzelfde. De weerstand die er was, moet dat nou zo nodig, kunnen we niet gewoon zo doorgaan', is volkomen verdwenen. Het feit dat het systeem in het gebruik niet ingewikkeld is, heeft nóg een voordeel. Als er tijdelijke medewer kers zijn, tijdens vakantie of ziekte, heb je het snel uitgelegd." Ron Sanders: "Om een idee te geven van alle mogelijkheden die het systeem heeft, kunnen we het misschien beter laten zien." RESERVERINGEN WIJZIGEN: GEEN PROBLEEM Het station op het kantoor wordt in werking gezet en op het beeld scherm verschijnt de plattegrond van een van de zalen in kleur, een lichtblauwe ondergrond, de zitplaatsen een tint donkerder. Zeer overzichtelijk en plezierig om naar te kijken. "Kijk", licht Ron toe, "als je een aantal stoelen gereserveerd hebt, worden ze donkerblauw van kleur. Zo krijg je dus een helder beeld van het nog beschikbare aantal zitplaatsen. De rijen worden auto matisch opgevuld. Als er op één rij een oneven aantal zitplaatsen bezet wordt, worden er automatisch aan het einde van die rij drie stoelen vrij gelaten. Op deze manier krijg je nooit enkele zitplaat sen verspreid door de zaal.Ook kun je heel gemakkelijk reserverin gen wijzigen. Mensen die plotseling met z'n vijven willen komen in plaats van met z'n vieren. Geen probleem, zo gebeurd!" "Aan de kassa hebben wij hetzelfde beeldscherm", vult Jolanda aan. Bezoekers kunnen, als ze dat op prijs stellen, kiezen waar ze willen zitten. We maken reserveringen trouwens op nummer én op naam. Het voorkomt misverstanden en is bovendien niet zo onpersoonlijk. Telefonisch geef je het reserveringsnummer door en als de kaartjes opgehaald worden, is het leuk als je kunt zeg gen: 'hier zijn uw kaartjes, meneer Jansen'. Wij niet alleen, maar ook de bezoekers zijn erg enthousiast over ons nieuwe systeem. Men is snel aan de beurt en dat wordt op prijs gesteld. Sommigen staan gefascineerd naar het beeldscherm te kijken en willen precies weten hoe het werkt. Opvallend is, dat het systeem na zon korte tijd al helemaal is ingeburgerd. Bij re serveringen wordt nu al spontaan gevraagd: 'wat is mijn num mer?'" "Weet je wat ook zo handig is", valt Gerlien enthousiast in, "je kunt voor jezelf of voor je collega's aantekeningen maken, een soort memo bij een reservering, bijvoorbeeld 'meneer Jansen komt la ter, kaartjes vasthouden'. EEN FILM NAAR EEN ANDERE ZAAL OVERZETTEN KAN NU Paul: "Reserveringen zijn voor ons erg belangrijk. Een groot deel van onze bezoekers is afkomstig uit de regio. Dit betekent dat vaak meer dan de helft reserveringen zijn. We hebben vijf zalen. Je kunt je voorstellen hoe ingewikkeld en tijdrovend dat vroeger alle maal was! Een heel groot voordeel van het Duware systeem vind ik dat je zonder problemen een film naar een andere zaal kunt overzetten. Het gebeurt regelmatig, dat een film boven verwachting draait. Nu kun je hem naar een grotere zaal verplaatsen. Vroeger was dat heel ingewikkeld, zo niet onmogelijk. De reserveringen worden au tomatisch meegenomen en aan de zaal aangepast. En uiteraard is ook de administratie een heel belangrijk aspect. Bij de verwerking van de ticketverkoop, wordt automatisch onder scheid gemaakt tussen de verschillende mogelijkheden, zoals 65+-kaartjes, Cinemenu, Cinekaart en vrijkaart. De recette wordt op titel verwerkt, onafhankelijk van de zaal. In een handomdraai heb je een overzicht van de omzetcijfers. Je kunt je bijna niet meer voorstellen hoe we vroeger zaten te rekenen en te tellen!" Heb je nog plannen voor verdere automatisering? Paul: "Zeker, binnen niet al te lange tijd hopen we over een mo- dum te beschikken, zodat de dagcijfers naar Bioscooponder neming Wolft overgeseind kunnen worden. Verder zijn er ook plannen de verkoop aan het buffet bij de auto matisering te betrekken. Wat me ook leuk lijkt, is om in de foyer via een beeldscherm informatie te verstrekken over de films die we op dat moment draaien." Jullie zijn enorm enthousiast over het Duware systeem, hè! "Ja, absoluut", zegt Paul, "en ik hoop dat we dat enthousiasme hebben overgebracht!" Op ondergetekende in ieder geval! 29

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1991 | | pagina 28