I Video-tapes Bioscoopbezoek in de lift Sawa-festival Verzending en kontrole Even voorstellen.... f^-M (SÖlïïX§S(3®^)( n Al vele jaren stelt Jogchem's Theaters VHS video-tapes samen van een aantal trailers. Deze tapes worden voorzien van reklame-items (welke per stad kunnen verschillen) en gedistribueerd naar de theaters en andere geïnteresseerden door Cinescope. Een ieder die hiervoor belangstelling heeft kan deze tapes bestellen. Uiteraard zijn ze af te spelen op de monitoren in foyer en hal van de bios copen maar ze kunnen ook worden verstrekt aan b.v. Hifi/Video-zaken die de banden graag draaien in hun winkels, vaak in de etalage zichtbaar voor passanten. Dit is een ideale manier om velen warm te maken voor te ver wachten films. Ook diskotheken en ander horecagelegenheden zijn vaak geïnteresseerd, ledere exploitant kan dit per stad regelen. Uiteraard zijn ook velen in de reklame-wereld nieuwsgierig naar de komende speelfilms zodat zij hun produkt exakt bij die doelgroep onder de aandacht kunnen brengen die zij bij een bepaalde film verwachten. In week 1 t/m 12 van 1991 is in het Cinescope-circuit een stijging van het aantal bezoekers gerealiseerd van ca. 13%, rekening houdende met de zgn. "53e-week problematiek". Dit is een uitstekend begin van het jaar. Aangezien er weer vele grote films in aantocht zijn en "Dances" loopt als de "Wolves" zijn wij optimistisch over 1991 als bioscoopjaar. Van 24 t/m 29 juni zal in Cannes wederom het jaarlijkse reklamefestival worden georganiseerd door de SAWA (Screen Advertising World Asso- ciation Ltd.), in Nederland vertegenwoordigd door Cinescope en Cloeck Moedigh. Voor Nederland zal Harry Kramp, Creative Director bij PPGH/JWT plaats nemen in de jury. Voorzitter van de jury is Allen Rosenshine, chairman en chief-executive officer van BBDO Worldwide in New York. Om te beginnen zal ik mij eerst even voorstellen. Ik ben Marty Froon en werk sedert 42 jaar bij Cinescope. Zoals bekend verzorgt Cinescope de reklamefilms in heel wat theaters, ongeveer 190 zalen. Om die films op de plaats van bestemming te krijgen gaat heel wat aan vooraf. Mijn collega's zorgen ervoor dat de offertes naar verschillende reklame- bureaus en adverteerders gaan. Gaan die akkoord met vertoning en perio de-indeling, dan verzorgt Cinescope de rest. De indeling dient een bepaal de volgorde te hebben, i.v.m. de regeling dat tabakcommercials niet 's middags vertoond mogen worden e.d.. Als er nieuwe reklamefilms binnenkomen worden deze bekeken en geme ten op de Steenbeck-kontroletafelDit gebeurt om te kontroleren of de lengte van de commercial in overeenstemming is met het contract. Dan worden de films in doosjes gedaan, geëtiketteerd en opgeborgen in stellingen in afwachting van verzending. Van alle nieuwe films die er ko men gaan er altijd twee in het archief. Dit gebeurt al sedert jaren, waar door Cinescope mogelijk het grootste archief (zelfs nog met zwart-wit films) in Nederland heeft. Op de laatste Nederlandse Filmdagen is hier een selektie van vertoond. Als alles ingedeeld is worden er vertonings-instrukties geprint. Deze in- strukties worden naar theaters verzonden waardoor zij weten welke com mercials er de komende periode van 2 weken vertoond moeten worden. Sommige commercials blijven langer dan 1 periode achtereen draaien, deze blijven uiteraard bij de theaters. De nieuwe reklamefilms worden door Cinescope 1 x per veertien dagen naar de theaters verzonden. Ook ontvangen de theaters een doorzend-in- struktie. Deze geeft aan welke films moeten worden geretourneerd. Een dag voor de inzetdatum worden de films verzendklaar gemaakt. Het aantal te verzenden films ligt tussen de 750 en 1500 stuks. Op de dag dat er gewisseld wordt dienen de theaters de overgebleven films te retourneren. Bij binnenkomst worden deze gekontroleerd. Als er iets niet klopt wordt het theater schriftelijk verzocht dit alsnog in orde te maken. Mijn werk beslaat dus een twee-wekelijkse periode. De eerste week wor den de vertonings-instrukties gemaakt en de tweede week is voor de verzending. Daarnaast is het beoordelen van de kwaliteit van commer cials heel belangrijk. Na 6 a 8 weken draaien loopt de kwaliteit vaak terug en vertonen ze ook vaak krassen. De reklamefilms worden dan gerenoveerd of vervangen door nieuwe ko pieën. Ook worden de bezoekcijfers, die de theaters tijdig moeten inleve ren, door mij verwerkt. Deze worden gebruikt voor het vaststellen van de theater-tarieven en statistieken. Zo ziet u maar dat er vaak meer komt kijken bij bepaalde werkzaamheden als men denkt. Marty Froon Filmreclame b.v. Bioscoopreclame b.v. Automatisering b.v. Oudegracht 154 Postbus 733 3500 AT Utrecht tel.: 030-315872/315819 fax:030-315227 Nicole den Daas In september 1988 kwam Nicole werken bij Cinescope als sekretaresse. Vanaf het begin had zij veel interesse voor de commerciële werkzaamheden en toen er in april vorig jaar een vakature was voor mede werkster commerciële binnendienst was zij de aangewezen persoon. In haar funktie verzorgt zij de offertes van commercials en dia's, onderhoudt kontakten met o.a. reklameburo's, adverteerders en bui tendienst en is zij verantwoordelijk voor de administratieve en logistieke afhandeling. v_>

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1991 | | pagina 33