I
Video-tapes
Bioscoopbezoek in de lift
Sawa-festival
Verzending en kontrole
Even voorstellen....
f^-M
(SÖlïïX§S(3®^)(
n
Al vele jaren stelt Jogchem's Theaters VHS video-tapes samen van een
aantal trailers. Deze tapes worden voorzien van reklame-items (welke per
stad kunnen verschillen) en gedistribueerd naar de theaters en andere
geïnteresseerden door Cinescope.
Een ieder die hiervoor belangstelling heeft kan deze tapes bestellen.
Uiteraard zijn ze af te spelen op de monitoren in foyer en hal van de bios
copen maar ze kunnen ook worden verstrekt aan b.v. Hifi/Video-zaken die
de banden graag draaien in hun winkels, vaak in de etalage zichtbaar voor
passanten. Dit is een ideale manier om velen warm te maken voor te ver
wachten films. Ook diskotheken en ander horecagelegenheden zijn vaak
geïnteresseerd, ledere exploitant kan dit per stad regelen. Uiteraard zijn
ook velen in de reklame-wereld nieuwsgierig naar de komende speelfilms
zodat zij hun produkt exakt bij die doelgroep onder de aandacht kunnen
brengen die zij bij een bepaalde film verwachten.
In week 1 t/m 12 van 1991 is in het Cinescope-circuit een stijging van het
aantal bezoekers gerealiseerd van ca. 13%, rekening houdende met de
zgn. "53e-week problematiek".
Dit is een uitstekend begin van het jaar.
Aangezien er weer vele grote films in aantocht zijn en "Dances" loopt als
de "Wolves" zijn wij optimistisch over 1991 als bioscoopjaar.
Van 24 t/m 29 juni zal in Cannes wederom het jaarlijkse reklamefestival
worden georganiseerd door de SAWA (Screen Advertising World Asso-
ciation Ltd.), in Nederland vertegenwoordigd door Cinescope en Cloeck
Moedigh.
Voor Nederland zal Harry Kramp, Creative Director bij PPGH/JWT plaats
nemen in de jury. Voorzitter van de jury is Allen Rosenshine, chairman en
chief-executive officer van BBDO Worldwide in New York.
Om te beginnen zal ik mij eerst even voorstellen. Ik ben Marty Froon en
werk sedert 42 jaar bij Cinescope. Zoals bekend verzorgt Cinescope de
reklamefilms in heel wat theaters, ongeveer 190 zalen. Om die films op
de plaats van bestemming te krijgen gaat heel wat aan vooraf.
Mijn collega's zorgen ervoor dat de offertes naar verschillende reklame-
bureaus en adverteerders gaan. Gaan die akkoord met vertoning en perio
de-indeling, dan verzorgt Cinescope de rest. De indeling dient een bepaal
de volgorde te hebben, i.v.m. de regeling dat tabakcommercials niet
's middags vertoond mogen worden e.d..
Als er nieuwe reklamefilms binnenkomen worden deze bekeken en geme
ten op de Steenbeck-kontroletafelDit gebeurt om te kontroleren of de
lengte van de commercial in overeenstemming is met het contract.
Dan worden de films in doosjes gedaan, geëtiketteerd en opgeborgen in
stellingen in afwachting van verzending. Van alle nieuwe films die er ko
men gaan er altijd twee in het archief. Dit gebeurt al sedert jaren, waar
door Cinescope mogelijk het grootste archief (zelfs nog met zwart-wit
films) in Nederland heeft. Op de laatste Nederlandse Filmdagen is hier
een selektie van vertoond.
Als alles ingedeeld is worden er vertonings-instrukties geprint. Deze in-
strukties worden naar theaters verzonden waardoor zij weten welke com
mercials er de komende periode van 2 weken vertoond moeten worden.
Sommige commercials blijven langer dan 1 periode achtereen draaien,
deze blijven uiteraard bij de theaters.
De nieuwe reklamefilms worden door Cinescope 1 x per veertien dagen
naar de theaters verzonden. Ook ontvangen de theaters een doorzend-in-
struktie. Deze geeft aan welke films moeten worden geretourneerd. Een
dag voor de inzetdatum worden de films verzendklaar gemaakt.
Het aantal te verzenden films ligt tussen de 750 en 1500 stuks. Op de
dag dat er gewisseld wordt dienen de theaters de overgebleven films te
retourneren. Bij binnenkomst worden deze gekontroleerd. Als er iets niet
klopt wordt het theater schriftelijk verzocht dit alsnog in orde te maken.
Mijn werk beslaat dus een twee-wekelijkse periode. De eerste week wor
den de vertonings-instrukties gemaakt en de tweede week is voor de
verzending. Daarnaast is het beoordelen van de kwaliteit van commer
cials heel belangrijk. Na 6 a 8 weken draaien loopt de kwaliteit vaak terug
en vertonen ze ook vaak krassen.
De reklamefilms worden dan gerenoveerd of vervangen door nieuwe ko
pieën. Ook worden de bezoekcijfers, die de theaters tijdig moeten inleve
ren, door mij verwerkt. Deze worden gebruikt voor het vaststellen van de
theater-tarieven en statistieken.
Zo ziet u maar dat er vaak meer komt kijken bij bepaalde werkzaamheden
als men denkt.
Marty Froon
Filmreclame b.v.
Bioscoopreclame b.v.
Automatisering b.v.
Oudegracht 154
Postbus 733 3500 AT Utrecht
tel.: 030-315872/315819
fax:030-315227
Nicole den Daas
In september 1988 kwam Nicole werken bij
Cinescope als sekretaresse.
Vanaf het begin had zij veel interesse voor de
commerciële werkzaamheden en toen er in
april vorig jaar een vakature was voor mede
werkster commerciële binnendienst was zij de
aangewezen persoon.
In haar funktie verzorgt zij de offertes van
commercials en dia's, onderhoudt kontakten
met o.a. reklameburo's, adverteerders en bui
tendienst en is zij verantwoordelijk voor de
administratieve en logistieke afhandeling.
v_>