Even Apeldoorn bellen Ongetwijfeld behoren de Centraal Beheer bioscoopcommercials tot de meest suksesvolle van de afgelopen jaren in veel opzichten. Ze vielen zeer goed in de smaak bij het bioscooppubliek (Tivoli Apeldoorn ad verteerde in de krant zelfs met de aankondiging dat de nieuwe Centraal Beheer-commercial in première ging), er zijn een fors aantal reklameprijzen binnengehaald en de naambekendheid van Centraal Beheer is de laatste jaren sterk toegenomen, met als gevolg een hogere omzet voor een belangrijk deel veroorzaakt door het gehele kommunikatiebeleid waarvan de bioscooprekla- me een relevant onderdeel is. Kortgeleden had ik een gesprek met Aad Muntz de adj. direkteur van Centraal Beheer, sinds 1968 verantwoordelijk voor de reklame en PR-aktiviteiten. Zijn filosofie is kort samengevat de volgende: "Verzekeringen zijn in wezen een saai produkt. Het is voor iedereen een nood zakelijk kwaad om verzekerd te zijn en de reklame-uitingen zijn erop gericht dat men Centraal Beheer een sympathiek bedrijf vindt. Dit wordt o.m. bereikt door originele commercials waarin het publiek wordt verrast. Er vindt een vorm van dialoog met het publiek plaats". Waarom werd op grote schaal voor bioscoopreklame gekozen? Muntz: "Afgezien van het feit dat ik al heel lang affiniteit met de bioscoopwe reld heb, rond 1957 ben ik boekhouder geweest bij Gofilex in Driebergen, vin den wij de kwaliteit van het medium zeer hoog omdat de omgeving waarin de vertoning plaatsvindt nagenoeg ideaal is. Hiervoor is wel nodig dat er een goede, opvallende commercial wordt getoond met veel impact. Dit wordt ook steeds moeilijker, men verwacht steeds een nieuwe topper." Zijn de produktiekosten niet relatief zeer hoog t.o.v. het bereik? Muntz: "Ja, maar dat is een keuze die we hebben gemaakt. Het imago van Centraal Beheer is duidelijk verbeterd door de bioscoop-advertising. De "Striptease" commercial kon uitsluitend in de bioscoop worden vertoond. Er is geen enkele klacht over binnengekomen, op TV had dit niet gekund. Er wordt mij weleens gevraagd of in de bioscoop wel de juiste doelgroep voor een verzekeringsmaatschappij zit, misschien niet, maar het feit dat er gepraat wordt in de trent van "Gisteren heb ik in de bioscoop een reklamefilm gezien over Centraal Beheer enz." heeft tot gevolg dat het medium wordt overstegen en dat is zeer positief. Je bent m.i. ook verplicht een goede commercial te to nen, de mensen zijn een avondje uit, ze willen niet verveeld worden." Hoewel velen denken dat de bekende "Ski"- commercial samen met Martini is gemaakt is dit niet juist. Nadat Centraal Beheer enkele merken had benaderd met het basisidee voor de film en deze niet wilden meewerken heeft men de "Ski"-commercial opgenomen. Na voltooiing is hij getoond aan de direktie van Martini Rossi die zeer enthousiast was. Men heeft bewust een risiko geno men doch het heeft zeer goed uitgepakt. Iedereen die de film voor het eerst ziet wordt volledig op het verkeerde been gezet en totaal verrast. Naast de imago verbetering voor Centraal Beheer ("We hebben een fanklub van studenten") en het feit dat veel commercials in het lijstje reklame klas siekers thuis horen. (Welke operateur heeft dat laatste beeldje van "Strip tease" nog, dit wordt een collectors item) heeft het nog een ander voordeel. De personeelsleden van Centraal Beheer zijn veel bedrijf, men zet zich meer in. Als je adverteert met "Even Apeldoorn bellen" kunt je niet 5x de telefoon laten overgaan voordat er wordt opgenomen. Deze slagzin, die een belangrijk deel is geworden van het reklame-koncept, is inmiddels de meest be kende van Nederland en dateert uit maart 1986. Overigens wordt er alweer gewerkt aan de opvolger van de huidige commercial "Boot". Deze nieuwe zal wellicht weer uitsluitend in de bioscoop te zien zijn. De verwachtingen zijn weer hoog. Piet Davelaar meer betrokken bij het Even Apeldoorn bellen. Centraal Beheer De Verzekeringsmaatschappij uit Apeldoorn. (055-798000) Aad Muntz

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1991 | | pagina 34