Even Apeldoorn bellen
Ongetwijfeld behoren de Centraal Beheer bioscoopcommercials tot de meest
suksesvolle van de afgelopen jaren in veel opzichten.
Ze vielen zeer goed in de smaak bij het bioscooppubliek (Tivoli Apeldoorn ad
verteerde in de krant zelfs met de aankondiging dat de nieuwe Centraal
Beheer-commercial in première ging), er zijn een fors aantal reklameprijzen
binnengehaald en de naambekendheid van Centraal Beheer is de laatste jaren
sterk toegenomen, met als gevolg een hogere omzet voor een belangrijk deel
veroorzaakt door het gehele kommunikatiebeleid waarvan de bioscooprekla-
me een relevant onderdeel is.
Kortgeleden had ik een gesprek met Aad Muntz de adj. direkteur van Centraal
Beheer, sinds 1968 verantwoordelijk voor de reklame en PR-aktiviteiten.
Zijn filosofie is kort samengevat de volgende:
"Verzekeringen zijn in wezen een saai produkt. Het is voor iedereen een nood
zakelijk kwaad om verzekerd te zijn en de reklame-uitingen zijn erop gericht
dat men Centraal Beheer een sympathiek bedrijf vindt. Dit wordt o.m. bereikt
door originele commercials waarin het publiek wordt verrast. Er vindt een
vorm van dialoog met het publiek plaats".
Waarom werd op grote schaal voor bioscoopreklame gekozen?
Muntz: "Afgezien van het feit dat ik al heel lang affiniteit met de bioscoopwe
reld heb, rond 1957 ben ik boekhouder geweest bij Gofilex in Driebergen, vin
den wij de kwaliteit van het medium zeer hoog omdat de omgeving waarin de
vertoning plaatsvindt nagenoeg ideaal is. Hiervoor is wel nodig dat er een
goede, opvallende commercial wordt getoond met veel impact. Dit wordt ook
steeds moeilijker, men verwacht steeds een nieuwe topper."
Zijn de produktiekosten niet relatief zeer hoog t.o.v. het bereik?
Muntz: "Ja, maar dat is een keuze die we hebben gemaakt. Het imago van
Centraal Beheer is duidelijk verbeterd door de bioscoop-advertising.
De "Striptease" commercial kon uitsluitend in de bioscoop worden vertoond.
Er is geen enkele klacht over binnengekomen, op TV had dit niet gekund.
Er wordt mij weleens gevraagd of in de bioscoop wel de juiste doelgroep voor
een verzekeringsmaatschappij zit, misschien niet, maar het feit dat er gepraat
wordt in de trent van "Gisteren heb ik in de bioscoop een reklamefilm gezien
over Centraal Beheer enz." heeft tot gevolg dat het medium wordt overstegen
en dat is zeer positief. Je bent m.i. ook verplicht een goede commercial te to
nen, de mensen zijn een avondje uit, ze willen niet verveeld worden."
Hoewel velen denken dat de bekende "Ski"- commercial samen met Martini is
gemaakt is dit niet juist. Nadat Centraal Beheer enkele merken had benaderd
met het basisidee voor de film en deze niet wilden meewerken heeft men de
"Ski"-commercial opgenomen. Na voltooiing is hij getoond aan de direktie van
Martini Rossi die zeer enthousiast was. Men heeft bewust een risiko geno
men doch het heeft zeer goed uitgepakt. Iedereen die de film voor het eerst
ziet wordt volledig op het verkeerde been gezet en totaal verrast.
Naast de imago verbetering voor Centraal Beheer ("We hebben een fanklub
van studenten") en het feit dat veel commercials in het lijstje reklame klas
siekers thuis horen. (Welke operateur heeft dat laatste beeldje van "Strip
tease" nog, dit wordt een collectors item) heeft het nog een ander voordeel.
De personeelsleden van Centraal Beheer zijn veel
bedrijf, men zet zich meer in. Als je adverteert met
"Even Apeldoorn bellen" kunt je niet 5x de telefoon
laten overgaan voordat er wordt opgenomen.
Deze slagzin, die een belangrijk deel is geworden
van het reklame-koncept, is inmiddels de meest be
kende van Nederland en dateert uit maart 1986.
Overigens wordt er alweer gewerkt aan de opvolger
van de huidige commercial "Boot". Deze nieuwe zal
wellicht weer uitsluitend in de bioscoop te zien zijn.
De verwachtingen zijn weer hoog.
Piet Davelaar
meer betrokken bij het
Even
Apeldoorn
bellen.
Centraal Beheer
De Verzekeringsmaatschappij
uit Apeldoorn. (055-798000)
Aad Muntz