MEEVALLERS Ml MEEVALLER Carry on-serie Republic Pictures mocht zich de ontdekker van de serie-film noe men. Wat heeft het publiek genoten van de twee en drie weekse serie-films! Om er een paar te noemen: "De duivels van de rode cirkel", "Jungle prinses", "Koning der Raketmannen", "Het pantermeisje" enz. Het waren series bestemd voor zowel bioscoopvertoning als TV- uitzending. Ze werden zo geproduceerd dat de totale vertonings duur, die meestal tussen de twee en een half en drie uur lag, gemakkelijk kon worden opgedeeld in episodes van ongeveer 15 minuten. Voor de bioscoopvertoningen werden dan twee delen samengesteld van ongeveer 70 a 80 minuten. Ze waren zeer suksesvol en wanneer het eerste deel eindigde op het spannendste moment, ging er veelal een zucht van teleurstel ling door de zaal. De volgende vrijdagavond stond er al een lange rij van ware liefhebbers, die zo snel mogelijk het vervolg wilden zien. Halverwege de jaren '50 kwam de klad in de serie-films. Het werd moeilijk een theater te verplichten tot het reserveren van twee achtereenvolgende speelweken. Bovendien begon de TV met uit zendingen en werd de teruggang in het bioscoopbezoek allengs duidelijker merkbaar. Een tijdelijke oplosssing werd gevonden door van de twee delen één film te maken van 100 a 110 minuten, wat in bijna alle geval len eenvoudig te realiseren was. Deze 'één weekse' versies bleken vooral in de matinee-voorstellingen nog zeer goed te lopen. In de loop van de jaren '60 werd de belangstelling steeds minder, vooral door de concurrentie van aktie-series op de TV. Intussen had zich een nieuwe vorm van serie-film aangediend, nl. de vervolgserie. Elk deel was een afgerond geheel. De hoofdrollen werden gespeeld door dezelfde acteurs en actrices. Sprekende voorbeelden zijn o.a. de "Don Camillo" serie, de "Angelique" serie, "08/15", "Lemmy Caution", "Sissy" enz. Uit Engeland kwam in 1958 een nieuwe komische serie, de "Carry on" serie. Het eerste deel was "Carry on sergeant", een ouderwet se soldatenklucht in zwart/wit. Het grote sukses was vrijwel zeker te danken aan de Nederlandse titel, "Kop op, borst vooruit!". Opnieuw werd daarmee bewezen, dat een pakkende titel het sukses van een overigens niet uitzonderlijke film wel degelijk gun stig kan beïnvloeden. De poging om ook in Nederland de serie onder een basis-titel - zoals in Engeland "Carry on" - uit te brengen, mislukte gedeelte lijk. Het bleek in de praktijk niet mogelijk in het Nederlands een bruikbaar alternatief te vinden voor het Engelse "Carry on", dat dan met een toevoeging voor alle vervolgen geschikt was. Voor het eerste en tweede vervolg lukte het nog wel. "Carry on nurse" werd "Kop op, kiezen op elkaar", "Carry on teacher" "Kop op, han den thuis". Daarna werd het onmogelijk de basistitel door te voe ren en was het sukses van de serie in Nederland ten einde. Eurofilm heeft jaren later nog één film uit de serie uitgebracht, nl. "Carry on camping" onder de Nederlandse titel "Meisjescamping". Die had weer veel sukses, maar vrije sex en 'bloot-scenes' speel den daarbij een rol. Het grootste sukses bleef toch het eerste deel "Kop op, borst vooruit!" MISSER Techniek der liefdeskunst Deze film kan zowel als 'meevaller' als als 'misser' worden aange merkt. Tegen ieders verwachting in werd de film over sexuele voorlichting door middel van houten poppetjes een sukses, maar dat is toch niet het bijzondere aan de film. De 'misser' had niets te maken met de financiële resultaten, maar lag op een geheel ander vlak, waarover hieronder meer. 'Techniek der liefdeskunst' (1969) was tijdens de sexuele revoltie een nieuw type voorlichtingsfilm. Eerdere films, zoals 'Hoe vertel ik het mijn dochter' en 'Waarover men niet spreekt', benaderden sexualiteit negatief. De nadruk werd gelegd op de gevaren: onge wenste zwangerschap, verkrachting en geslachtsziekten vormden meestal de hoofdmotieven. De serie voorlichtingsfilms van Oswald Kolle, o.a. 'Das Wunder der Liebe' en 'Deine Frau, das unbekannte Wesen', leidde tot een lopende band produktie van sexuele voorlichtingsfilms, waarin liefde, huwelijk, trouw en alle positieve kanten van sexualiteit uit de doeken werden gedaan. Al deze films gingen erin als koek! Toen werd een nieuw terrein ontdekt: de voorlichting over de techniek der liefdeskunst. Een Duitse producent beet de spits af, nl. Dieter Krausser met 'Techniek der liefdeskunst'. Bij de première van deze film gebeur de iets wat als een enorme 'misser' mag worden beschouwd, niet alleen voor de verhuurder, maar ook voor de filmpers. Dieter Krausser kwam naar Nederland voor de persvoorstelling en de première in het toenmalige Flora Theater in Amsterdam. Hij zorgde voor het publiciteitsmateriaal, waaronder 200 dia's, die nogal 'bloot' waren, want de poppetjes-scènes uit de film werden afgewisseld door gespeelde scènes. Dit was ook een première, want nog niet eerder waren dit soort dia's zo openlijk aangeboden. De doos met dia's kreeg een plaats in de foyer. De belangstelling van de pers voor de film was groot en niet al leen voor de film! Na afloop moesten we constateren, dat de doos met dia's, op een viertal na, leeg was. We waren wel een beetje kwaad, maar hoopten dat de dia's ook inderdaad geplaatst zouden worden en niet in privé-verzamelingen zouden belanden. De grootste schrik moest echter nog komen! Ik had de heer Krausser wel als een bezetene rond zien rennen, maar de oorzaak kende ik niet. Totdat hij op me af kwam en verwijten begon te ma ken, dat we beter hadden moeten opletten. Wat bleek: hij was al zijn dia's kwijt en had geen anderen. Hij kon dus duplicaten noch kleurenafdrukken laten maken! Dat was een regelrechte ramp! Ik reed naar kantoor en overdacht wat gedaan zou kunnen wor den. Gelukkig had ik een lijst van alle journalisten, die de voorstel ling bezocht hadden. Ik besloot de betrokken personen en bladen nog diezelfde middag aan te schrijven met het verzoek de overbodige exemplaren terug te sturen. Tussen de regels door liet ik wel duidelijk blijken hoe wij erover dachten. De direktie en de heer Krausser opteerden voor een brief, waarin om terugzending van de dia's werd verzocht onder dreigement van aangifte van diefstal. De discussie met de heer Krausser laai de hoog op, maar mijn 'bedelbrief' was inmiddels al verstuurd. Die nacht sliep ik niet echt rustig. Ik was benieuwd naar de reak- ties. Die kwamen in de loop van de volgende dag. ik had gevraagd telefonisch op te geven hoeveel men er zou terugsturen. Men kon ze zonder afzender retourneren of de aantallen anoniem telefo nisch laten doorgeven. 25

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1991 | | pagina 25