Nederlandse Wfl/Mft |//|fl QE NEDERLANDSE FILMDAGEN turn Dagen (18-26 september 1991) 114 Voor de elfde editie maal vinden in het najaar de Nederlandse Filmdagen in Utrecht plaats. De Filmdagen kun nen terugzien op een kleurrijk verleden. Van een klein festi val voor intimi zijn de Filmdagen uitgegroeid tot een natio naal festival van formaat met internationale bekendheid. Een evenement, dat voorziet in een behoefte. Dat moge o.m. blij ken uit het feit dat niet alleen het aantal jaarlijks vertoonde films nog altijd groeit, maar ook het aantal bezoekers. In het kroonjaar 1990 steeg het aantal bezoekers met maar liefst 50% en was er een record-aantal films te zien, ca. 400. Hoewel de groei van het festival van een niet te onderschat ten belang is, zowel voor de Nederlandse filmcultuur, als voor de Nederlandse Filmdagen, moet er wel voor gezorgd worden, dat de doelstelling van het festival gewaarborgd blijft: een bijdrage te leveren aan het uitdiepen en verbreden van de Nederlandse filmcultuur door middel van het organi seren van de jaarlijkse Nederlandse Filmdagen. De Filmdagen: een plek waar filmmakers, gearriveerd en aankomend, elkaar en hun publiek op een directe wijze ont moeten, om van gedachten te wisselen. 1990 was het jaar van het 'het aanstormende talent'. Naast de reeds bekende, zo niet beroemde cineasten, is er in Nederland een behoorlijk aanbod van getalenteerde filmma kers, w.o. studenten van de Filmacademie Amsterdam, die nog geen naamsbekendheid hebben, maar wel films maken, die een belofte inhouden voor de toekomst. Juist voor dit talent zijn de Filmdagen dè gelegenheid waar hun films voor het eerst aan een groot publiek worden ver toond en men met hun talent kan kennismaken. Tijdens de Filmdagen worden alle Nederlandse films die, tussen twee festivals, voor vertoning gereed zijn gekomen, vertoond. Lange en korte speelfilms, documentaires, op- drachtfilms, commercials en animationfilms zorgen voor een gevarieerd programma-aanbod. ENKELE PROGRAMMA ONDERDELEN Dit jaar worden maar liefst drie retrospectieven georgani seerd: - Jeroen Krabbé, een acteur die eigenlijk geen nadere intro ductie behoeft. Naast een bloeiende loopbaan in Nederland is Krabbé, na zijn optreden in De Vierde Man niet onopge merkt gebleven in het buitenland. Zijn meest recente films zijn dan ook van Amerikaanse makelij, zoals de James Bond-film The Living Daylights, Scandal, Prince of Tides en de in de zomer in roulatie gaande Robin Hood. - Van theater- en filmregisseur Erik van Zuylen, wiens Alissa in Concert nog te zien in het competitie-programma van de Filmdagen wordt het volledige oeuvre vertoond. - Harry Kümel staat volop in de belangstelling dankzij Eline Vere Maar ook het andere werk van deze Vlaamse cineast verdient de volle aandacht. De Vakprijs zal na o.a. scenario (1989) en filmmuziek (1990), dit jaar worden toegekend in de categorie Art Direction. In samenwerking met Jan Roelfs en Ben van Os, de hoog aangeslagen Art Directors van Eline Vere en vele films van Peter Greenaway, wordt een programma van documentaires en speelfilms, waarin Art Direction een opvallende plaats in neemt, samengesteld. Roelfs en van Os tekenden dit jaar tevens voor het ontwerp van het affiche (zie elders in dit nummer van FILM) en zullen de styling van het festival voor hun rekening nemen. Natuurlijk vindt ook de Cinema Militans lezing weer plaats. Deze jaarlijks terugkerende lezing over 'de levensvatbaarheid van de cinema in het huidige tijdsgewricht' heeft na vier jaar al grote roem vergaard. Maar de 'lectoren' waren dan ook cineasten van kaliber, zoals Roland Joffe, Peter Greenaway, Dusan Makavejev en Aleksi German. De buitenlandsectie van de Nederlandse Filmdagen, beter bekend als de Holland Film Meeting, is ook dit jaar weer een belangrijk programma-onderdeel. De Holland Film Meeting beoogt buitenlandse filmprofessio- nals (journalisten, festivalselecteurs en -directeurs, sales- agents, distributeurs en anderen) een overzicht van de jong ste Nederlandse filmproduktie te bieden. Screenings worden georganiseerd met ondertitelde kopieën of met simultaan vertaling met het oogmerk de Nederlandse filmcultuur te verankeren in het buitenland. Franca Pelster en Marjan van der Haar zijn verantwoordelijk voorde organisatie. HOLLAND MEETS... Is de naam van een nieuw programma onderdeel. Het is de bedoeling de komende jaren de Nederlandse filmindustrie te vergelijken met die van een ander Europees land. Waarbij zoveel mogelijk facetten worden betrokken. Van de inrich ting van bioscopen tot de mogelijkheden van scriptontwikke- ling. Van filmconsumptie tot filmproduktie. Dit jaar staat Denemarken centraal. Denemarken als 'ca study'.Waarbij vergelijkingen worden gemaakt als Wat kost een bioscoopkaartje? Hoe vaak gaan Denen naar de bioscoop? Alsmede bezoekopbouw- en frekwentie-analyse Welke financieringsvormen bestaan er (het vermaarde Deens Filminstituut!), zowel door de overheid als door de in dustrie. Hoe verloopt het produktieproces? Van scriptontwikkeling tot première. Hoeveel producenten en regisseurs telt het land? En hoe groot is hun produktiviteit? Hoe heeft de Deense jeugdfilmproduktie zijn status verkre gen? Een en ander aan de hand van gasten, een schriftelijk "Dossier Denemarken' en een bescheiden filmprogramma. Inclusief een presentatie van een samenwerkingsverband Filmfonds en National Film Board of Denmark (Statens Filmcentral). STAF Net als vorig jaar is Jacques van Heijningen directeur en draagt Alex de Ronde zorg voor de programmering. Ze wor den bijgestaan door Pepita de Vries (secretariaat/chef de buro), Janette Kolkema (produktie), Herman de Wit (pro gramma coördinator), Nanda Tulner (nevenprogrammas), Ido Abram (pers/publiciteit) en Cor Denneman, Marco Winter en Laurens van Doorn (marketing/sponsoring). Tot ziens in Utrecht.... 27

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1991 | | pagina 27