WORDT VERWACHT THE BOUNCING BALL MOTION PICTURE GROUP: U.I.P.: WARNER BROS.: Titel: Verwachte première datum Regisseur Producent Land van herkomst Voornaamste hoofdrolspelers EXORCIST 3 21 juni W.P. Blatty George C. Scott Ed Flanders SWITCH 26 juli Blake Edwards Ellen Barkin Jimmy Smits JoBeth Williams ROBIN HOOD: PRINCE OF THIEVES 16 of 23 aug. Kevin Reynolds Kevin Costner Morgan Freeman Christian Slater THE HARD WAY 21 juni John Badham William Sackheim Rob Cohen MichaelJ.Fox James Woods ONCEAROUND 5 juli Lasse Hallstrom Griffin Dunne Amy Robinson Richard Dreyfuss Holly Hunter Danny Aietio KING RALPH 5 juli David S. Ward Julie Bergman John Goodman Peter O'Toole John Hurt PERFECTWEAPON 12 juli Mark Disalle Mark Disalle Pierre David Jeff Speakman THE NAKED GUN 2 19 juli David Zucker Robert K.Weiss Leslie Nielsen Priscilla Presley JUNGLE FEVER juli Spike Lee Wesley Snipes Annabelle Sciorra Spike Lee AKISSBEFOREDYING aug. James Dearden Robert Lawrence Matt Dillon Sean Young BACKDRAFT 23 aug. Ron Howard Brian Glazer Rafaella DeLaurentiis Kurt Russell William Baldwin Scott Glenn Rebecca DeMornay LE BRASIER juni Eric Barbier Maruschka Detmers Jean-Marc Barr FILOFAX LUILEKKERLAND (My Blue Heaven) ASSEPOESTER TOHOTTOHANDLE NEW JACK CITY ROCKETEER 14/21 juni Arthur Hiller 28 juni Herbert Ross 28 juni 12 juli 26 juli/ 2 aug. Wilfred Jackson Hamilton Luske Clyde Geronimi Jerry Rees Mario van Peebles James Belushi Charles Grodin Steve Martin Rick Moranis Tekenfilm met geheel nieuwe nasynchronisatie Kim Basinger Alec Baldwin Wesley Snipes Ice-T Judd Nelson Jennifer Connelly Bill Campbell Wie weet er nog iets van THE SCREENSONGS WITH THE BOUN CING BALL"? Mijn enige notitie is erg summier: "22 November 1930 - Yes, we have no bananas - Max Fleischer". Bij mijn weten ging het daarbij om het eerste filmpje van de serie. Het betrof een voorstelling van de Rotterdamse Filmliga. Die had een naam op te houden en dus moest het filmpje niveau hebben. Dat had het dan ook, vooral door de animatie-techniek en de geestige, elegante dans van twee banaantjes. In 1930 was de geluidsfilm nog zo jong dat, zoals bekend, overal zang en muziek bijgesleept werden. Het idee lag voor de hand om naar Amerikaanse maatstaven be kende liedjes als onderwerp te kiezen. "Yes, we have no bananas" was echter wereldberoemd en ook hier te lande waanzinnig popu lair. De tekst werd uitgebeeld, terwijl de gezongen woorden aan de on derkant van het doek meeliepen, waarbij een van woord naar woord springend balletje het ritme aangaf. Deze techniek herinnert mij aan het experiment met de Amerikaanse musical "Miss Venus" (met Ada Svedin), waarmee men bewees, hoe koortsachtig er naar geluidsfilm gestreefd werd. Ook bij die film was een tekst te lezen en men had zelfs de moeite genomen die in het Nederlands te vertalen. En hoe! "O, schone Venus, steeds onvolprezen". Doordat er met echte musici gewerkt moest worden, bleek het een veel te kostbare zaak, die geen vervolg kreeg. Van de Bouncing Ball filmpjes herinner ik me er zeven. Ze ver schenen in het toen gebruikelijk voor-programma van: Journaal, tekenfilm, soms een tweede filmpje en/of variété-nummer. "Lazy bones, sleeping in the sun" was leuk. Dat ging over een ren paard, dat geweldig hard kon lopen, maar dat alleen deed als zijn bed bij de finish klaarstond. Ook kostelijk was het verhaal van twee opgewekte dagdieven; waarvan ik de titel niet meer weet. Ik meen dat "I shall be glad when you are dead, you rascall you" en Td climb the highest mountain" er ook mee door konden. Maar de klas met kinderen, die braafjes "Schooldays-ruledays" zongen, was niet meer om aan te zien. Daarna hadden de makers blijkbaar geen inspiratie meer. De productie werd -voor zo ver ik weet- afgesloten met de onmo gelijke smartlap "After the ball". (Het relaas van de hypocriete vrijgezel, die achteraf om zijn verstoten verloofde zit te huilen, was wel in de Nederlandse vertaling bekend: "Ik dacht haar trouwloos, eens na een bal"). Waarom de maffe zanger een Turkse fez moest dragen was een raadsel. Ik vraag me af, of er bij de laatstgenoemde twee werkjes nog ani matie te pas kwam. Of dat er alleen geacteerd werd of dat er -toen al- sprake was van een gemengde techniek. L.J.Jordaan heeft eens een lang kapittel aan de tekenfilm gewijd, maar noch bij hem, noch bij bijzonderheden over Max Fleischer heb ik iets over "The Bouncing Ball" gevonden. Waarschijnlijk zijn er in het uitstekende archief van het Filmmuseum gegevens beschikbaar, maar dat kan ik -helaas- niet inzien. Jacqueline Wijchers 37

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1991 | | pagina 37