IS DAT EEN COMPLEX In FILM is regelmatig aandacht besteedt aan de megaplexen. Zeer recentelijk kondigde Time Warner aan voor 1995 veertig grote bioscoopcomplexen in Europa te willen bouwen. Vier daaarvan in Nederland en voorts in Italië, Portugal, Spanje, Engeland, Duitsland en Denemarken. Tom de Graaf ging eens kijken bij het eerste megaplex op het vaste land: Kinepolis in Brussel. HET GEBOUW De basis van het gebouw is een gang van 120 meter met aan elke zijde 6 zalen van verschillende afmeting en bezoekerscapaciteit. De ingang der zalen is beneden, de uitgang aan de bovenzijde. Die uitgangen zijn verbonden door een verhoogd middengedeelte in de gang. Aan het eind gaat men naar beneden via een cirkelvor mig aflopend stuk dat doet denken aan de oprijtoren van een par keergarage. Een originele vondst, die bovendien een gemakkelijke toegang biedt voor rolstoelgebruikers. Aan weerszijden van de gang zijn gekoppelde computerkassa's, die voor een snelle door stroming zorgen - wat ook wel nodig is bij een totale capaciteit van meer dan 7000 stoelen. De zalen zijn uitgevoerd in verschillende kleuren, hebben prettige stoelen met dubbele armleuningen, die niet hoeven te worden op geklapt en de totale inrichting straalt warmte en luxe af: heel ple zierig voor mensen die een avondje uit willen gaan. Alle projectie schermen zijn vrij groot en iets rondlopend van vorm. Boven de gang is een centrale cabine voor de 12 zalen. Nog hoger begint het verhaal van voren af aan; totaal kent Kinepolis dus 24 zalen. Plus een IMAXtheater aan de zijkant. CENTRALE CABINE In de centrale cabine staan twee rijen projectoren met voor elke zaal een no-rewind tafel en drie 19-inch rekken voor het geluid. Alle zalen hebben Dolby-Stereo en "THX" (dat laatste systeem is mij onbekend, misschien een suggestie voor een collega om daar eens iets over te schrijven). De reclame op spoel wordt gedraaid, daarna wordt de hoofdfilm ingelegd en zonder pauze vertoond. Met twee operateurs in de ca bine moet ieder dus zes zalen bedienen. De terugspoelinrichting heeft een motor. Enkele zalen hebben een extra projector voor 70- mm. De meeste zijn van Kinoton (Philips) en er staat hier en daar een 35 mm Bauer. Interlock tussen twee zalen is weliswaar mogelijk, maar wordt zo weinig mogelijk gebruikt. Het principe is mooi, maar in de praktijk blijkt het toch storingsgevoelig. Door de verscheidenheid in zaal capaciteit kan interlocken meestal worden voorkomen. Alle projectoren worden met de hand gestart. Op een tafel staan kleine tv-monitors voor alle zalen, zodat in éen oogopslag de beeldkwaliteit in de gaten kan worden gehouden. Al met al is het in de cabine praktisch werken - en bovendien prettig, omdat het geheel een schone, opgeruimde en verzorgde indruk maakt. IMAX De Imax installatie is een juweeltje om van te watertanden. Vanuit deze cabine kan ook gewoon 70- en 35mm worden geprojecteerd middels een Kinoton resp. Bauer projector. In het 19"reksysteem voor het geluid zijn een CD-speler en cassetterecorder met ver sterkers opgenomen voor de achtergrondmuziek in de foyers. Imax geluid staat op een 35mm filmspoel met aan éen zijde een volledige magnetische laag, die gelijktijdig met de beeldfilm wordt afgedraaid. Synchronisatie tussen beeld en geluid gaat met een pulscodesysteem. Sinds de inbedrijfstelling is er nog geen breuk opgetreden. In het onverhoopte geval dat- moet een verloren stuk worden vervangen door zwart, om de synchroniteit te bewaren. Twee op- en twee af- wikkeltafels zorgen er voor dat de ene film kan worden ingelegd, terwijl de andere terugspoelt. Het grote beeldformaat zorgt voor een perfecte projectie op het immense scherm (20x30 meter). Van ver als snel herkenbaar. Entree met kassablok. 'Een wandje geluid' bij IMAX vervolg pag. 42 39

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1991 | | pagina 39