TABAK-REKLAMEEEN HOT ITEM ==r: mm <SÖDD@§@@[°x§ Even voorstellen De afgelopen tijd is er weer veel publiciteit geweest over het even tuele verbod op tabakreklame. De Europese Commissie heeft een voorstel gedaan om per 1 januari 1992 alle reklame voor tabak- artikelen te verbieden in alle lidstaten van de EG. Het Europees Parlement steunt in meerderheid dit voorstel doch ook de afzonderlijke regeringen dienen zich er over uit te spreken. Staatssecretaris Simons heeft inmiddels verklaard dat een geheel verbod niet aansluit op het Nederlandse beleid, er is immers door zelfregulering en door goede afspraken tussen tabakindustrie en overheid een goed functionerende reklamecode ontstaan, doch ook in ons parlement lijkt een meerderheid voor een verbod te zijn. Ook de regeringen van Duitsland, Denemarken en Groot- Brittannië achten een verbod niet nodig. Juristen houden zich overigens nog bezig met de vraag of één en ander niet in strijd is met het recht op vrije meningsuiting. Het argument dat tabakreklame het roken zou bevorderen is niet juist. Onderzoek heeft aangetoond dat in landen waar geen tabak reklame (meer) is er beslist niet minder wordt gerookt. Reklame geeft een zeker imago aan merken en consumenten wor den gestimuleerd over te stappen van het ene naar het andere merk, doch geen enkele niet-roker zal, na het zien van een flitsen de commercial, overwegen nu toch maar eens te gaan roken. Een verbod op reklame zal het gebruik dan ook niet afremmen. Tabak is geen illegaal produkt en zelfs al zou het dat zijn, is het zeer de vraag of het gebruik af zou nemen. Te vergelijken hiermee is b.v. de drooglegging in de USA en het wereldwijde gebruik van narcotica. Er zijn zelfs redenen om aan te nemen dat een reklameverbod averechts werkt: - Fabrikanten kunnen geen nieuwe produkten introduceren zoals nicotine-arme sigaretten of verbeterde filter-systemen. (Een goed voorbeeld hiervan is de Sowjet-Unie waar nooit reklame is gemaakt. Men rookt hier grote hoeveelheden sigaretten met zeer grote teer- en nicotine percentages). - Omdat men zich niet meer via reklame kan profileren zal men (wellicht m.n. de kleinere merken) wellicht de prijzen gaan verlagen. Dit kan tot gevolg hebben dat consumenten die om economische redenen niet (meer) roken er (weer) aan begin nen. Verder schept het precendenten. Als er nu een verbod komt op tabak-reklame zullen er meerdere verboden of beperkingen volgen. Alcohol, auto's, speelgoed en medicijnen staan al op het lijstje van de Europese politici die goedkope puntjes kunnen scoren met dit politiek hobbyisme. Het is te hopen dat men in de lidstaten inziet dat nu eenmaal niet alles vanuit Brussel gedirigeerd moet worden aangezien de vrije markt dan weleens een gedeeltelijk centraal geleid systeem wordt als de commerciële communicatie sterk wordt beknot. Con sumenten zijn mondig genoeg en hoeven niet betutteld te worden. Momenteel geldt in Nederland de Reklamecode voor sigaretten en shag, waarin een aantal gedragsregels zijn vastgelegd. Zo dient er in iedere reklame-uiting een waarschuwing te zijn op genomen van vastgelegde afmetingen, mag er geen verband ge legd worden met een groot aantal sporten en mag de reklame zich niet in hoofdzaak op jeugdigen richten. In bioscopen mag uitsluitend in voorstellingen welke na 18.00 uur beginnen tabak-reklame worden vertoond. De code wordt heel goed nageleefd en er is dus gebleken dat, door deze afspraken tussen industrie, consumenten en overheid, er prima regelingen mogelijk zijn (zie ook de Alcoholcode) die voor iedereen aanvaard baar zijn, zoals in een vrij, tolerant economisch systeem ook noodzakelijk is. Wat kunnen de gevolgen voor de bioscoopbranche zijn als het verbod er toch komt? Zoals bekend is de tabakbranche de grootste adverteerder in de bioscoop, enerzijds uiteraard vanwege de grote impact van het medium en daarnaast omdat de bioscoop het enige AV medium is waar grootschalig geadverteerd mag worden. In 1990 is er dan ook voor ruim 5 miljoen gulden aan bioscoop- reklame besteed. Uiteraard zijn de bioscoopreklame-exploitanten druk bezig met acquisitie van nieuwe adverteerders uit andere branches maar toch zal een verbod een forse inkomstenderving voorde bioscoopwereld met zich meebrengen. Echter, wij hopen dat de politici toch zullen inzien dat de consu ment in een vrij Europa recht heeft om zelf een keus te maken welke produkten hij al dan niet aan zal schaffen of gebruiken en het aan onderhandelingen zal overlaten of en hoe er geadverteerd mag worden. Piet Davelaar Filmreclame b.v. Bioscoopreclame b.v. Automatisering b.v. Oudegracht 154 Postbus 733 3500 AT Utrecht tel.: 030-315872/315819 fax:030-315227 VirginiaSadal In februari 1990 kwam, via ons "huis- uitzendburo" Randstad, Virginia bij Cinescope werken als medewerkster dia-administratie. Toen de funktie van sekretaresse vrijkwam is zij deze hek- tische baan gaan invullen. Dit doet zij nu ongeveer een jaar en inmiddels kent zij alle ins en outs van Cinescope. In deze Cinescope-info schrijft zij hier over. 40

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1991 | | pagina 40