TABAK-REKLAMEEEN HOT ITEM
==r: mm
<SÖDD@§@@[°x§
Even voorstellen
De afgelopen tijd is er weer veel publiciteit geweest over het even
tuele verbod op tabakreklame. De Europese Commissie heeft een
voorstel gedaan om per 1 januari 1992 alle reklame voor tabak-
artikelen te verbieden in alle lidstaten van de EG.
Het Europees Parlement steunt in meerderheid dit voorstel doch
ook de afzonderlijke regeringen dienen zich er over uit te spreken.
Staatssecretaris Simons heeft inmiddels verklaard dat een geheel
verbod niet aansluit op het Nederlandse beleid, er is immers door
zelfregulering en door goede afspraken tussen tabakindustrie en
overheid een goed functionerende reklamecode ontstaan, doch
ook in ons parlement lijkt een meerderheid voor een verbod te
zijn. Ook de regeringen van Duitsland, Denemarken en Groot-
Brittannië achten een verbod niet nodig. Juristen houden zich
overigens nog bezig met de vraag of één en ander niet in strijd is
met het recht op vrije meningsuiting.
Het argument dat tabakreklame het roken zou bevorderen is niet
juist. Onderzoek heeft aangetoond dat in landen waar geen tabak
reklame (meer) is er beslist niet minder wordt gerookt.
Reklame geeft een zeker imago aan merken en consumenten wor
den gestimuleerd over te stappen van het ene naar het andere
merk, doch geen enkele niet-roker zal, na het zien van een flitsen
de commercial, overwegen nu toch maar eens te gaan roken.
Een verbod op reklame zal het gebruik dan ook niet afremmen.
Tabak is geen illegaal produkt en zelfs al zou het dat zijn, is het
zeer de vraag of het gebruik af zou nemen. Te vergelijken hiermee
is b.v. de drooglegging in de USA en het wereldwijde gebruik van
narcotica.
Er zijn zelfs redenen om aan te nemen dat een reklameverbod
averechts werkt:
- Fabrikanten kunnen geen nieuwe produkten introduceren zoals
nicotine-arme sigaretten of verbeterde filter-systemen. (Een
goed voorbeeld hiervan is de Sowjet-Unie waar nooit reklame is
gemaakt. Men rookt hier grote hoeveelheden sigaretten met
zeer grote teer- en nicotine percentages).
- Omdat men zich niet meer via reklame kan profileren zal men
(wellicht m.n. de kleinere merken) wellicht de prijzen gaan
verlagen. Dit kan tot gevolg hebben dat consumenten die om
economische redenen niet (meer) roken er (weer) aan begin
nen.
Verder schept het precendenten.
Als er nu een verbod komt op tabak-reklame zullen er meerdere
verboden of beperkingen volgen. Alcohol, auto's, speelgoed en
medicijnen staan al op het lijstje van de Europese politici die
goedkope puntjes kunnen scoren met dit politiek hobbyisme.
Het is te hopen dat men in de lidstaten inziet dat nu eenmaal niet
alles vanuit Brussel gedirigeerd moet worden aangezien de vrije
markt dan weleens een gedeeltelijk centraal geleid systeem wordt
als de commerciële communicatie sterk wordt beknot. Con
sumenten zijn mondig genoeg en hoeven niet betutteld te worden.
Momenteel geldt in Nederland de Reklamecode voor sigaretten en
shag, waarin een aantal gedragsregels zijn vastgelegd.
Zo dient er in iedere reklame-uiting een waarschuwing te zijn op
genomen van vastgelegde afmetingen, mag er geen verband ge
legd worden met een groot aantal sporten en mag de reklame zich
niet in hoofdzaak op jeugdigen richten.
In bioscopen mag uitsluitend in voorstellingen welke na 18.00 uur
beginnen tabak-reklame worden vertoond. De code wordt heel
goed nageleefd en er is dus gebleken dat, door deze afspraken
tussen industrie, consumenten en overheid, er prima regelingen
mogelijk zijn (zie ook de Alcoholcode) die voor iedereen aanvaard
baar zijn, zoals in een vrij, tolerant economisch systeem ook
noodzakelijk is.
Wat kunnen de gevolgen voor de bioscoopbranche zijn als het
verbod er toch komt?
Zoals bekend is de tabakbranche de grootste adverteerder in de
bioscoop, enerzijds uiteraard vanwege de grote impact van het
medium en daarnaast omdat de bioscoop het enige AV medium is
waar grootschalig geadverteerd mag worden.
In 1990 is er dan ook voor ruim 5 miljoen gulden aan bioscoop-
reklame besteed. Uiteraard zijn de bioscoopreklame-exploitanten
druk bezig met acquisitie van nieuwe adverteerders uit andere
branches maar toch zal een verbod een forse inkomstenderving
voorde bioscoopwereld met zich meebrengen.
Echter, wij hopen dat de politici toch zullen inzien dat de consu
ment in een vrij Europa recht heeft om zelf een keus te maken
welke produkten hij al dan niet aan zal schaffen of gebruiken en
het aan onderhandelingen zal overlaten of en hoe er geadverteerd
mag worden.
Piet Davelaar
Filmreclame b.v.
Bioscoopreclame b.v.
Automatisering b.v.
Oudegracht 154
Postbus 733 3500 AT Utrecht
tel.: 030-315872/315819
fax:030-315227
VirginiaSadal
In februari 1990 kwam, via ons "huis-
uitzendburo" Randstad, Virginia bij
Cinescope werken als medewerkster
dia-administratie. Toen de funktie van
sekretaresse vrijkwam is zij deze hek-
tische baan gaan invullen. Dit doet zij nu
ongeveer een jaar en inmiddels kent zij
alle ins en outs van Cinescope.
In deze Cinescope-info schrijft zij hier
over.
40