NEDERLANDSE FILM-VUURWERK-PRIMEUR IN MONTREAL Op 29 mei '91 vond tijdens de Zevende Internationale Vuurwerk Competitie in Montreal (Canada) de wereldpremière plaats van een bijzondere Nederlandse film: FIRIETY. Gewoonlijk gaan films tijdens een filmfestival in première, dit keer kreeg een vuurwerk festival de eer. De reden voor deze ongewone gang van zaken ligt voor de hand: FIRIETY is een synthese van vuurwerk, ani matiefilm en muziek, door de makers omschreven als "pyroani- matie". EEN COMBINATIE MET TRADITIE Vuurwerk is de absolute uiting van feestvreugde. De magie van rook, licht en geluid van uiteenspattende vuurballen maken de emoties los. De eerste mensen richtten al grote vuren aan om uiting te geven aan emoties van vreugde en angst. Het vuur werd met zang en trommels begeleid. George Frideric Handel borduurde hier op door toen hij in 1749 zijn beroemde "Music for the Royal Fireworks" componeerde, waarbij het orkest de muzikale klanken vertolkte en de kanonnen hetvuur(werk) symboliseerden. Sinds de 18e eeuw is er wel wat veranderd. Er is een enorme variatie aan vuurwerkartikelen bedacht en met de komst van de versterkte muziek heeft het vuurwerk er een extra dimensie bij- gekregen. Dit resulteerde in een nieuwe uitingsvorm: de 'pyro- musicals'. Een krachtige geluidsinstallatie en een overdonde rend vuurwerk, gecomponeerd op speciale muziek, overrompe len het publiek. WAGENINGSE PREMIERE Op 5 mei 1990 werd er aan het begrip "pyromusical" nog een dimensie toegevoegd: film. Tijdens het Nationale Bevrijdingsfeest te Wageningen kregen velen van de ruim 20.000 bezoekers, waaronder 2000 Canadezen, een brok in de keel bij het zien en horen van het vuurwerk-spektakel op muziek. Vuurwerk en originele filmbeelden van de capitulatie in 1945 wisselden elkaar af onder muzikale begeleiding van o.a. saxofo nist Hans Dulfer. Gerben Kuipers, directeur van het Molenstraattheater in Wageningen, had de regie en produktie in handen. De artistieke invulling van de verschillende vuurwerkeffecten verzorgde Hein Hofmeester van JNS Pyrotechniek uit Leeuwarden. Een nieuw idee, maar nu de juiste uitwerking nog. Tot op zekere dag die vererende uitnodiging uit Canada kwam: deelnemen aan de Internationale Vuurwerk Competitie in Montreal (het officieu ze wereldkampioenschap). Voor deze wedstrijd waren dit jaar zeven landen uitgenodigd (Nederland voor het eerst!) om 30 mi nuten vuurwerk op muziek te componeren en ten overstaan van naar verwachting 100.000 toeschouwers uit te voeren. De uitnodiging bevatte een speciale alinea waarin de kandidaten opgeroepen werden om af te wijken van bestaande wegen en de combinatie vuurwerk/muziek creatief in te vullen. Voor Gerben Kuipers en Hein Hofmeester voldoende aanmoediging om met iets heel nieuws in Montreal te verschijnen: het pyro-animatie- project FIRIETY. FILM, VUURWERK EN MUZIEK TOT KUNST VERHEVEN: THE ART OF PYROANIMATION Filmbeelden geven vuurwerk een nieuwe dimensie. Andersom geeft het vuurwerk ook de film een nieuwe dimensie. Het film beeld vertelt een verhaal en regiseert het vuurwerk, maar is niet langer alleen bepalend voor wat zich afspeelt. Bij het "compone ren" van FIRIETY is geprobeerd de extra's die de unieke combi natie van twee uitingsvormen biedt zo veel mogelijk uit te bui ten. Een voorbeeld: Er klinkt dreigende muziek overgaand in het rommelende geluid van een aankomende aardbeving. Op het scherm verschijnt een schuddende vulkaan die uitbarst en een grote stroom rood-gloeiende lava uitbraakt. Op dat moment neemt het vuurwerk de impressie van de eruptie over, zodat de (film)vulkaan "echt" spuit en de hemel onder donderend geknal vult met uiteenspattend vuur. Nog een voorbeeld: Uit de boxen klinkt het fluitende geluid van een aangestoken lont. De film laat Napoleon zien die de bom vangt met het angstzweet op zijn voorhoofd en trillende handen. Een close-up van het brandende lont en de bom ontploft. Tegelijkertijd zet het vuurwerk in en wordt de lucht rond het filmscherm gevuld met "echte" knallende en flitsende explosies. FIRIETY Het script van FIRIETY is geschreven door de Nederlandse animator Gerrit van Dijk, in samenwerking met de filmer-panto mimespeler Michael Helmerhorst die ook de hoofdrol in de film speelt. Op licht satyrische wijze vertelt de pyroanimatie de ge schiedenis van het vuur. Vanaf het ontstaan van de aarde (de "Big Bang") is het vuur prominent aanwezig. Het is een levens voorwaarde voor de prehistorische mens èn de mens van nü. Het vuur dient de mens in goede zin (warmte en energie), maar ook in kwade zin (vernietiging en oorlog). Nieuwe materialen en hulpmiddelen zijn door het gebruik van vuur ontwikkeld (tech nologie). De oer-vuurbal is duizenden jaren later door mensen omgevormd tot één groot energetisch netwerk van onzichtbare vlammen (elektra). In symbolische betekenis geeft het Vuur de mens het gevoel van ware hartstocht (liefde en haat). Het intri gerende van vuur is dat het onvoorspelbaar is en dat het twee gezichten in zich heeft: Goed en Kwaad. De finale van "Firiety" laat zien hoe deze twee uitersten van het vuur elkaar bespelen en proberen te overwinnen: op beeld (ani matie) en in werkelijkheid (vuurwerk). 'ONMOGELIJK" Het idee was geboren, het script geschreven, maar theorie is soms makkelijker dan de werkelijkheid. De uitvoering van een dergelijk prestigieus film-vuurwerkproject plaatste de makers voor enorme praktische problemen. In verband met de veiligheid moet de afstand publiek-scherm- vuurwerk groot zijn. Ook het filmdoek moet enorme afmetingen hebben om op te kunnen boksen tegen het vuurwerk. Verantwoordelijk voor de projectie in Canada was Theo van der Berg van Filmtronics. Door zijn 35 mm filmprojector uit te rus ten met een xenon-lamp van 4000 Watt, lukte het hem om op

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1991 | | pagina 5