n^nnffl"' HP^^H u D D D D D n n D D D D D n n een afstand van 240 meter een haarscherp beeld van 12 bij 19,5 meter te projecteren. Een ander probleem was de synchronisatie van het vuurwerk met de film. Het vuurwerk zou elektisch ontstoken worden: een druk op een knop veroorzaakt een stroomstoot die een serie vuurwerk ontsteekt. Voor de synchroniteit moet precies op tijd op de juiste knop worden gedrukt. In samenwerking met Meta- Sound, Cineco en in tweede instantie ook Dolby Laboratories Londen, is daarom een speciaal procédé bedacht, waarbij de vuurwerkcommando's op het rechtergeluidspoor van de film- band worden gezet. Het linkergeluidspoor van de film blijft daar bij gereserveerd voor de filmmuziek. Het publiek krijgt het linkerspoor te horen (de muziek dus). In de ontstekingskamer klinkt het rechterspoor: lijn 23 vuur!". Het rechter- en het linkerspoor moeten daarbij strikt ge scheiden zijn; een scheiding die gewoonlijk niet voorkomt. Om dit te realiseren ontwikkelde Jan van Sandwijk (Meta-Sound) een methode waarbij het linker- en het rechterspoor verder uit elkaar op de filmband worden gezet dan gebruikelijk is. De ruim te die voor het filmbeeld overblijft is dan kleiner, vandaar dat met een beeldformaat van 1 1.60 werd gewerkt (i.p.v. 1 1.66). Filmtronics heeft de geluidskop van de projector vervolgens zo aangepast dat deze de scheiding ook perfect kon aflezen. Standaard: U Wide-screen 1 1.66 TRY-OUT In mei 1991 draaide de werkcopie van FIRIETY op een try-out in Hilversum. Alles werkte zoals bedacht, alleen het geluid kwam te laat! Omdat geluid een lagere snelheid heeft dan licht, liep het geluid door de grote afstand die het van doek naar pu bliek af moest leggen 0.5 sec. vertraging op. In een bioscoop is die vertraging van het geluid niet merkbaar omdat de afstand tot het filmdoek daarvoor te klein is. Om het vertragingsprobleem op te lossen werd de muziekband 12 filmbeeldjes naar voren ge plaatst. Bij de generale repetitie in Montreal bleek echter dat nu ook de vuurcommando's 12 beelden verplaatst waren. Een misreke ning, want vuurwerk heeft geen vertraging over afstand, het is Firiety: U U Wide-screen 1 1.60 direct. Op het laatste moment werd bij het rechtergeluidspoor met de commando's een vertraging ingebouwd van 0.5 sec, waardoor alles uiteindelijk toch synchroon verliep. De pyroanimatie FIRIETY kreeg in Canada na afloop een staande ovatie van het publiek. De belangstelling overtrof alle verwach tingen: 240.000 mensen! De prijswinnaars worden half juni be kend gemaakt. BINNENKORT IN DE BIOSCOOP Het gebeuren in Canada was éénmalig. De entourage was uniek en het vuurwerk was uniek: in 30 minuten ging veel geld de lucht in. Gelukkig is de produktie in Montreal met 35 mm came ra's op film vastgelegd. Dit is mogelijk gemaakt door een finan ciële bijdrage van Het Fonds voor de Nederlandse Film. Op het moment wordt er hard gewerkt om de vuurwerk-beelden met de beelden van de animatiefilm te combineren tot een korte bios coopfilm met een lengte van ongeveer 15 minuten. Het ligt in de verwachting dat deze korte film na oudejaars-"knal"avond als voorfilm in de Nederlandse bioscopen te zien zal zijn. De Nederlandse facilitaire filmbedrijven Meta-Sound, Cineco en Filmtronics hebben in samenwerking met Gerrit van Dijk en Michael Helmerhorst een geslaagde poging gedaan om Beeld en Geluid een nieuwe dimensie te geven: Vuurwerk. De producent van FIRIETY, Gerben Kuipers, hoopt de Nederlandse film vaker op een dergelijke wijze internationaal onder de aandacht te bren gen. Maaike de Jongh. linkerspoor /scheidingswand rechterspoor linkerspoor (filmmuziek) /."verdikte" scheidingswand rechterspoor (vuurwerk commando's) P.S. De pyroanimatie FIRIETY kan via het Molenstraattheater in Wageningen worden gehuurd voor speciale voorstellingen. Deze vinden uitsluitend in de open lucht plaats.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1991 | | pagina 7