Bioscoop-, theater-, schouwburg
en congresmeubilair
MEER WETEN?
Ik houd me niet alleen bezig met organisatie, het scheppen van
gunstige financiële omstandigheden enz.. Laat ik het zo zeggen:
producent zijn is op de eerste plaats een creatief vak en ik probeer
een zodanige ruimte te creëren, dat het resultaat meer oplevert
dan waarmee het scenario start.
Ik ben niet alleen nauw betrokken bij de productie-fase, maar ook
bij de scenario-ontwikkeling en de ontwikkeling van het draaiboek.
Een dergelijke samenwerking vereist duidelijke afspraken. Als er
iemand bij me komt met een script, dat me aanspreekt, stel ik met
het oog daarop altijd drie punten aan de orde, namelijk wat zijn je
verwachtingen, waarom heb je mij als producent gekozen en wat
is ons gezamenlijk doel. Pas als we over deze punten overeen
stemming bereiken, kunnen we eventueel samen in zee gaan."
"Productie is een chaotisch vak", vervolgt Ank,"maar er zit wel de
gelijk structuur in, zij het een flexibele structuur. Ik besteedt dan
ook veel tijd en aandacht aan de voorbereiding. Voordat je begint
te draaien moet alles tot in detail bedacht zijn. Je moet ook ruim
te tijd nemen om alternatieven te bedenken. Als je dat soort zaken
- wat maar al te vaak gebeurt - op de set moet gaan bedenken,
kom je in de problemen.
Een ander punt waar ik de nadruk op leg, is, waar we het eerder al
over hadden, respect voor je omgeving en gevoel voor menselijke
verhoudingen. Ook tijdens een productie van het grootste belang
voor het uiteindelijke resultaat. Een voorbeeld: als er op lokatie
opnamen worden gemaakt, zorg er dan voor dat na afloop alles
opgeruimd wordt. Je gaat toch ook niet bij iemand op bezoek en
laat er een puinhoop achter!"
Naast de productie-werkzaamheden houdt Ank haar vak bij door
veel te lezen, zowel literatuur als vakgerichte bladen. Daarbij pro
beert zij de creatieve aktiviteiten bij te houden, zij het zeer selectief
bij gebrek aan tijd.
Nog steeds gaat haar belangstelling uit naar meer zaken dan film
alleen. "Je zou mijn boekenkast eens moeten zien", vertelt ze,
"noem maar een onderwerp, ik heb er wel boeken over!" Speciale
interesse heeft ze o.a. in recht, met name auteursrecht, filosofie,
en planten en dieren.
Een groot deel van haar tijd besteedt Ank op het ogenblik aan de
Nederlandse Film en Televisie Academie, waaraan ze sinds vorig
jaar verbonden is als Stafdocent/Studieleider Productie. Ank: "Ik
probeer mijn ideeën over het vak in een gesprek over te dragen
aan de studenten, ze wegwijs te maken in
'productie-land'."
Al pratend komt het gesprek op de situatie van het Nederlandse
filmbedrijf in het algemeen en de filmfondsen in het bijzonder. Ank
is er niet erg van gecharmeerd en probeert zich er zo mogelijk ver
van te houden.
"Het hele fondsgebeuren in Nederland staat me eigenlijk tegen. Ik
ben het niet eens met de selectiecriteria, die door de fondsen ge
hanteerd worden. Als je de trend vooruit bent, stuit je al gauw op
een muur van onbegrip. Je past dan niet meer in een - in
Nederland zo geliefd - hokje. Ik laat me nu eenmaal niet in een
hokje stoppen, maar heb juist altijd getracht mij aan alle stempels
te onttrekken!
Ooit diende ik een aanvraag in voor een co-produktie op een tijd
stip dat zoiets nog niet vaak voorkwam en werd om de onbekend
heid daarmee afgewezen.
Tegen filmfondsen op zich heb ik geen bezwaar, alleen valt of
staat alles met de mensen die de beslissingen nemen. Hetzelfde
geldt trouwens voor de 'studio-gedachte' van minister d'Ancona.
Een prima idee, zij het niet origineel, maar ook het welslagen hier
van is totaal afhankelijk van de persoon of personen die de leiding
hebben.
Over het algemeen, moet ik helaas zeggen, is er bij de fondsen
weinig visie aanwezig. Op die manier worden ontwikkeling en
vooruitgang tegengehouden.
Het zou helemaal geen kwaad kunnen als we onze blik 'ns meer
richten op wat er in het buitenland aan nieuwe ontwikkelingen
plaatsvindt.
De sfeer binnen het Nederlandse filmbedrijf is m.i. geen goede
voedingsbodem voor de ontwikkeling van het medium film. Men
is bang voor concurrentie, er is te veel onderlinge rivaliteit, waar
door vruchtbare samenwerking tussen de verschillende discipli
nes ver te zoeken is.
De oorzaak voor de problemen wordt te veel gezocht in het gebrek
aan middelen. Er zijn financiële mogelijkheden genoeg! De omroe
pen zitten om producties te springen, maar met name de kleine
producent is te weinig op de hoogte van omroepland om voor zijn
productie de juiste persoon te vinden. Hier ligt op het gebied van
begeleiding en introductie nog een heel terrein braak."
We laten het functioneren van het Nederlandse filmbedrijf voorlo
pig voor wat het is.
Toekomstplannen? Ank: "Eerst even een paar weken 'niets' doen
en dan weer verder met de ontwikkeling van een aantal projecten,
waaronder enige lange speelfilms en drama-series. In het najaar
staan er ook weer enkele ballet-adaptaties gepland in samenwer
king met het Nederlands Dans Theater."
Annita Dekker
mm
Showroom, verkoop en informatiecentrum
Bemuurde Weerd O.Z. 10, 3514 AN Utrecht
Telefoon 030 - 730666 718448 717213
14