Filmtronics Import
telefoon: 02526-75877 en 06-52822427 fax: 02526-89810
DOLBY JBL PERMASEL TASCAM STRONG ELECTRO-VOICE CINEMECCANICA
STRONG, een produkt uit de fabriek van Ballantyne of Omaha Inc., Ballantyne
een bedrijf dat al meer dan 60 jaar in de USA actief is met het maken van film
projectoren, lampenhuizen, gelijkrichters, non-rewinds en rand apparatuur.
Filmtronics is vanaf heden exclusief importeur van BALLANTYNE'S produkten
in de Benelux. Hierdoor zijn wij in de gelegenheid om U een totaal pakket uit
eigen huis te leveren zoals gewoonlijk tegen een zeer gunstige prijs,
voor meer informatie, aarzel niet en bel: FILMTRONICS
ABACUS BALLANTYNE JBL SCHNEIDER ELECTRO-VOICE PERMASEL DOLBY
king. En de eerste doelstelling van de huidige Filmkeuring is niet "het
verbieden van films omdat deze strijdig zijn met de goede zeden of de
openbare orde", maar haar eerste beleidslijn is "dat de Nederlandse
Filmkeuring zich ten doel stelt om jeugdigen zo min mogelijk films te
onthouden". Daarbij doet zich dan de merkwaardige' paradox voor
dat de Filmkeuring niet bevreesd is dat door haar opheffing de film
keuring 'te slap' zou worden...maar juist 'te streng'!. Want zolang nog
wekelijks in ons land bioscopen films uitbrengen op 12 of 16 jaar -
terwijl de keuringsuitslag 'AL' was-, worden jongeren op grond van
commerciële redenen beperkt in hun vrijheid. Leeftijdsaanduiding
staat hierbij niet in relatie tot de (belangen van) jongeren, maar is
voor alles een middel om de omzet te vergroten!. Zó wordt van de
filmkeuring een oneigenlijk gebruik gemaakt.
Bovenstaand voorbeeld brengt dan haast vanzelf de kern van het rap
port op tafel. Het is jammer dat de auteurs zó veel bomen moesten
planten om de kern van hun rapport (on)zichtbaar te maken. Want al
die bomen en conclusies gaan uiteindelijk niet om de vraag hóe er ge
keurd wordt. Als men op de begrafenis is uitgelachen, ligt er nog
steeds de kernvraag: door wie moet er gekeurd worden! Moet de
overheid deze taak zélf -of indirekt via een daartoe bevoegd orgaan-
in handen blijven houden óf moet de bedrijfstak zelf deze keuring uit
voeren?. Kiezen wij voor 'produktinformatie' van de producenten óf
voor 'consumenten-informatie' door een onafhankelijke instelling?
Deze vraagstelling wordt in het rapport geplaatst tegen de achter
grond van de (nieuwe) verhouding tussen de overheid en haar bur
gers. De auteurs verwijzen hierbij naar de steeds vaker afgesloten
overeenkomsten ('convenanten') tussen overheid en bedrijfsleven.
Goedkoper, efficiënter en een grotere vrijheid van en voor de burgers
zijn de kernwoorden. De nadelen worden minder sterk benadrukt: de
'convenanten-cultuur' onttrekt de toetsing, inspraak en mogelijkheid
tot verweer voor een deel aan de openbaarheid. Binnen deze kontekst
zal de samenleving (Tweede Kamer) de discussie over de filmkeuring
in het perspektief van de jeugdbescherming moeten voeren.
Dat de Nederlandse Filmkeuring daarbij op voorhand tot een 'restant
van een voorbije cultuur' wordt bestempeld is merkwaardig. Juist in
haarfunktioneren als afspiegelingscollege van de Nederlandse bevol
king geeft zij -én is zij- uitdrukking aan het zoeken naar nieuwe wegen
in de verhouding tussen de overheid en haar burgers. En drukt zij te
vens uit dat de belangen van de producenten ('omzet te vergroten')
niet zomaar identiek (zullen) zijn met die van de jeugdbescherming!.
Het verzoek van de Filmkeuring aan de minister om haar voorlichten
de taak te verruimen ligt daar sinds 1986 in de la, en in het licht van
bovenstaande opmerkingen is dat te betreuren. Door zó als overheid
de wet als norm te hanteren, wordt de Filmkeuring als nog gebonden
aan het verleden. En meet óók de overheid met twee maten door juist
dit voorlichtingsaspekt bij het video-experiment nadrukkelijk wél te
ondersteunen.
Over de doden niets dan goed.... Vaak wordt er op begrafenissen op
recht geluisterd. Ontdekt men opeens vele verrassende en tot dan toe
onbekende kwaliteiten. Maar ook op begraafplaatsen groeit er on
kruid. Deze oprechte woorden kunnen spoedig weer overschaduwd
worden door een nieuwe wildgroei aan onjuiste beweringen en halve
(on)waarheden. De Nederlandse Filmkeuring is nog niet begraven;
haar praktijk is gelukkig nog springlevend!. Nog nooit was het aantal
ter keuring voorgelegde films zó groot als het afgelopen jaar. In
Europees perspektief bezien (1992!) bestaat er grote belangstelling
voor de eigentijdse wijze waarop de Nederlandse Filmkeuring funktio-
neert voor het 'schijn-bedrag' van circa twee en halve ton per jaar!.
C.N. Crans
Secretaris-direkteur
Nederlandse Filmkeuring.
M. Glastra, Maarn
Lid Nederlandse Filmkeuring.
Nieuw in Nederland
26