H
vice en tracht intensiever in te spelen op de wensen van de film
liefhebber. In de nieuwe organisatiestructuur van de NBB is de
ruimte gecreëerd, die nodig is voor concurrentie die de bioscoop
ondernemingen stimuleert tot dergelijk gedrag. Ook een concern,
dat op een solide basis een grote multiplex zou willen exploiteren,
kan onder de voorgestelde vestigingsreglementen niet van de
markt worden geweerd.
In de NBB-nieuwe stijl is nog een tweede oplossing voor handen
wanneer de onderlinge concurrentie toch door de ruimtelijke
spreiding van de bioscopen tekort zou schieten. De Vereniging
van Filmverhuurders zou in hun onderhandelingen met betrekking
tot de periodieke overeenkomst met de Vereniging van
Bioscoopeigenaren serviceverlening en innovatief gedrag op de
agenda kunnen plaatsen. Trouwens de verhuurders kunnen even
tueel in samenhang met die overeenkomst, ook een bijdrage aan
de bevordering van de concurrentie leveren door het aantal co-
pieën van hun speelfilms in te perken(*5).
Mogelijk komt het u als lezer niet allemaal even spectaculair voor.
Mogelijk klinkt het aantrekkelijk nu een dikke streep te zetten door
die oude reglementen en opnieuw met vrije concurrentie te begin
nen. Doch zij gewaarschuwd: de kans is groot, dat met het bad
water ook de baby wordt weggegooid.
Dr. P.H. Admiraal
GEEN FILMTRANSPORT MET KERSTMIS
EN OUD NIEUW
De Stichting Transport N.B.B, heeft na overleg met het
Bondbestuur besloten dat op donderdag 26 december en op
donderdag 2 januari 1992 géén transport van filmmateriaal via
van Gend Loos zal plaatsvinden.
In de Kerstvakantie staat voor bijna alle theaters de program-
matie vast en het verzenden en op tijd arriveren van plaketiket-
ten zal in die periode nagenoeg onmogelijk zijn.
De laatste verzenddag in 1991 valt derhalve op 19 december
en de eerst daaropvolgende verzenddag op 9 januari 1992.
SPECIAL EFFECTS IN HET FILMMUSEUM
De NBF organiseert in samenwerking met het heropende
Filmmuseum een reeks filmforums. ledere tweede zondag van de
maand zal er vanuit verschillende invalshoeken worden ingegaan
op een keur van onderwerpen waaronder documentaire, montage
en artfilm. De reeks wordt zondag 10 november geopend met een
forum over Special Effects en Special Effects Make-up.
Jan Doense - de organisator van het jaarlijkse weekend of Terror -
voert een gesprek met Harry Wiessenhaan (o.a. "Een brug te ver",
"De Aanslag" en "Lethal Weapon II") en Sjoerd Didden (o.a.
"Amsterdamned", "Intensive Care" en "Prospero's Books"). Aan de
hand van demonstraties en filmfragmenten wordt tekst en uitleg
gegeven over dit zeer specialistische en spectaculaire onderdeel
van hetfilmmaken.
Het gebeuren vindt plaats in de prachtig gerenoveerde Franse zaal
van het Filmmuseum te Amsterdam. Aanvang: 14.00 uur.
INFORMATIE OVER FILMS OOK VIA VIDEOTEX
Informatie over filmgids (06-7400)
Sinds kort is het mogelijk om met het netwerk van Videotex
Nederland diverse informatie over films en bioscopen op te vra
gen. De dienst biedt een overzicht van de filmprogramma's van de
Nederlandse bioscopen. Informatie kan opgevraagd worden op
plaats, bioscoop of film. Tevens zijn er rubrieken met recensies en
uitgebreide inhoudsbeschrijvingen, met filmtips en informatie
over de filmkrant en de rubrieken 'recensies voor en door u' en
'filmdating berichtensysteem', waarin videotex gebruikers met
elkaar kunnen communiceren.
PERSONALIA
Per 1 januari 1992 zal ERIC DE
KUYPER zijn functie van ad
junct-directeur van het Neder
lands Filmmuseum neerleggen.
De afgelopen vier jaar bepaalde
hij met name het beleid t.a.v.
de conservering en de pro
grammering, en leverde hij een
belangrijke bijdrage aan de po
sitionering van het Film
museum in de internationale
film-archiefwereld.
Eric de Kuyper zal zich gaan
toeleggen op het schrijver
schap.
Het programmeringsbeleid zal
worden overgenomen door
PETER DELPEUT, de werk
zaamheden m.b.t. de conserve
ring door MARK PAUL MEYER.
J.G.VAN KEMPEN heeft 4 okto
ber jl. afscheid genomen van
GOFILEX FILM BV na 39 jaar
procuratiehouder geweest te
zijn.
(Vervolg van pagina 7)
Erasmus Universiteit
Faculteit der Economische Wetenschappen
Noten
*1 P.H. Admiraal en S.R. Maltha, Economisch beeld van de Bioscoop, NBB, 1991.
*2 Bijvoorbeeld R. van Scheers, Droomcomplexen in Brussel; Film moet weer ver
leidelijke cinema worden, Elsevier, nr. 32,1991 en S.F. Maltha, Een persoonlij
ke visie op het economisch beeld van de bioscoop, Film, nr. 4,1991
*3 Voor andere voorbeelden op het terrein van transactiekosten kan worden ver
wezen naar Economisch beeld van de Bioscoop, blz. 21 en 22.
*4 Zie in dit verband J.Ph. Wolff, Het complexe probleem van de supercomplexen,
Film, nr. 5,1989.
*5 Indien concurrentie, zoals in België, ooJ< in Nederlandse omstandigheden het
filmaanbod zou stimuleren dan zou inperking van het aantal copieën er toe lei
den, dat de opbrengst per film voor de meest succesrijke rolprenten iets ach
teruitloopt, maar dat de totale opbrengst van speelfilms (op den duur) toe zal
nemen.
"Zandalee" (Concorde Film)