HUIZE DE LIEFDE Hoe, zo vraag ik me wel eens af, doen kinderen tegenwoordig die magisch getinte filmliefde op die een groot deel van de jaren-vijftig jeugd kenmerkte. Zonder buurtbioscoop, zonder film sterren-kauwgomplaatjes, zonder al die verboden dus begerens waardige voor-boven-de-achttien-films. Die je via allerlei slinkse wegen toch te zien kreeg, je zou wel moeten wilde je niet door je klasgenootjes weggehoond worden. Natuurlijk zijn films nog altijd het gesprek van de dag op het schoolplein. Ze worden bekeken in air-conditioned zalen genum merd een tot en met zes. Of thuis voor de buis met de video-af standsbediening en zakken chips binnen handbereik. Alles kan en mag gezien worden en terecht. Zoals Thomas Elsaesser, hoogle raar film en televisiewetenschap, al eens opmerkte: "Er is door de televisie een geheel nieuwe filmcultuur ontstaan. Zonder televisie en video had men nooit de hoeveelheid films kunnen zien, die men ziet. Dus paradoxaal genoeg heeft de televisie, die altijd wordt gezien als de grote vijand van film, enorm bijgedragen aan een gevoel voor filmhistorie." Maar toch, hoe opwindend kan een prille filmervaring nog zijn als je je niet eerst op wederrechtelijke wijze toegang hebt moeten ver schaffen tot de spelonkachtige ruimten van een Roxy, Parisien of Luxor. Om vervolgens met kloppend hart, van spanning en triomf om het slagen van de onderneming, Les tricheurs te bekijken. Zondaren in spijkerbroek genaamd in het Nederlands, een titel die adequaat het angstzweet opriep waar ouders in baadden bij het zien van de film. De totale anarchie stond voor de deur, een huive ringwekkende zedenverwildering diende zich aan! Brigitte Bardot in Et Dieu créa la femme, in haar blootje, in de bioscoop, mijn god! James Dean, een Rebel without a cause, Marlon Brando The wilde one, waar moest dat heen. Panisch verboden burgemees ters de vertoning van Rock around the clock. Maar de Nieuwe Tijd was daar en wij, in de bioscoop, zaten erbij en keken er naar. Voor eeuwig verslingerd aan het magische witte doek, gefascineerd door de zacht opgloeiende lampjes aan de zijwanden, het verlichte nooduitgang-bordje en de ronddansende stofjes in de lichtbaan van de snorrende projector. Evenveel magie kleefde de filmsterren-kauwgomplaatjes aan, die door ons - landerig rondhangend op die eindeloze zondagen - in portieken werden geruild en verhandeld. Esther Williams, Dorothy Lamour, Tyrone Power, Alan Ladd. Van de meesten had je nooit gehoord maar het waren onmiskenbaar Sterren, afgebeeld in on waarschijnlijke Technicolorkleuren en torenhoog verheven boven gewone stervelingen. Vergelijk dat eens met de op de televisie ondervraagde sterren van nu. Hakkelende, twijfelende ploeteraars, gladde praatjesmakers en harde werkers die gewoon bij je thuis binnenvallen. Weg magie. Documentaires over de vervaardiging van special effects, reporta ges van opnamen, The making of... - alsof wij er in de bioscoop ooit aan dachten dat hier sprake was van een maakbare werkelijk heid - niets wordt, meer aan de verbeelding overgelaten. En de verbeelding is dus niet langer aan de macht: jongeren kijken nu aan tegen slappe aftreksels als Hail hail rock 'n roll of Dirty dan cing. Worden het geld uit de zak geklopt met confectieflut als Don't teil mom the babysitter 's dead. Menen tragisch genoeg hun James Dean te vinden in Robe Lowe of Patrick Swayze. En de buurtbioscoop bestaat niet meer. Ik mocht er elke woensdagmiddag heen: naar Huize de Liefde. Geen bordeel, geen filiaal van het Leger des Heils, maar een bios coop. Met een stokoude cassière, haar dochter de ouvreuse die ook over het ijs ging en een geüniformeerde, barse portier die ons nog voor wij de drempel over waren, toevoegde: "En een beetje kalm aan hè." Een bioscoop met duistere gangen en smalle trappen, met fanta sierijke lambrizeringen en houten klapstoeltjes waartussen je re gelmatig beklemd raakte als je al te wild om je heen stoeide. Grote metalen asbakken op de rugleuningen veroorzaakten andere bles sures als geschaafde knieën en verbrande vingers. Maar die onge makken vielen in het niet bij het overweldigende spektakel van Ben Hur, De tien geboden of Sissie, de jonge keizerin. En nooit meer knipperen de ogen zo machteloos in het schelle daglicht als toen, na het verlaten van de buurtbioscoop. Huize de Liefde bood niet alleen kijkgenot. Geheel conform de naam werd in menige nis de eerste tongzoen uitgeprobeerd. Waarbij de grote voorbeelden van het witte doek de toon aanga ven. Clark Gable en Carole Lombard, Humphrey Bogart en Lauren Bacall, Steve McQueen en Nathalie Wood, wat konden ze zoenen. In extreme close-ups bogen hun hoofden zich traag naar elkaar toe, tuitten hun lippen zich bevallig. Maar het moment superieur ontging ons helaas. Op geraffineerde wijze boog het hoofd van Gable zich meestal zodanig over het gezicht van Lombard dat de kus zelf zich aan onze waarneming onttrok. Ook in de nissen van Huize de Liefde was de verbeelding dus volop aan de macht. Kom daar nu eens om. Als goudvissen naar lucht happend benadert men elkaar, met wijd open monden die zich nat en vol in beeld over elkaar sluiten, de duistere wegen van de tong hel verlicht door key en kick lights. En nooit neemt iemand meer de moeite om net voor het kritieke moment het bedlampje uit te doen. Net echt en van elk mysterie ontdaan. Zoals de door zakenlieden gemanipuleerde populaire filmcultuur van nu: geraffineerd inspe lend op bij jongeren gekweekte behoeften met eindeloze vervolg- series, smakeloze remakes en lafhartige tienerfilms. Huize De Liefde is er niet meer, niet de verbeelding maar de com mercie is aan de macht. Het fenomeen Kerstfilm blijft dit jaar be perkt tot het landerige wegwerpprodukt All I want for christmas en Sissi de jonge keizerin wordt als filmgeschiedenis geconsu meerd in de Grolschzaal van het Filmmuseum. Gerdin Linthorst 19

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1991 | | pagina 19