MEI 1971 DE KIPPEN VAN VADER ABRAHAM we eigenlijk wel wat overdreven. Ze installeerde zich op de voor haar gereserveerde kamer. Het bleek privé een aangenaam en ge zellig mens te zijn. De film werd geen succes. Het bleek dat de jonge generatie niet gecharmeerd van haar was. Ze was vermoedelijk, ondanks het feit dat ze er nog prima uitzag, voor de jeugd toch te oud. Ze leed er zelf niet onder en diende haar weekend-verplichtingen volledig uit. Wat ons betrof kon ze nog wat blijven, waarvan ze dankbaar ge bruik maakte. Zo dankbaar zelfs, dat ze na twee maanden nog steeds in Den Haag was. Toen kwam er een telegram met een aanbod voor een rol. Ze moest nog diezelfde week naar München terug. Nooit hebben we meer iets van haar gehoord. Haar garderobe, waaronder twee dure bontmantels had ze achtergelaten, omdat ze verwachtte spoedig terug te komen. Die bontmantels hebben jaren in de kast gehangen. Rolf van Mourik maakte van deze mantels nog eens een bijzonder gebruik. Op en dag had hij een nieuwe vriendin. Ik was bij hem op visite toen het vrouwtje binnenstapte, gehuld in één van de bewuste bontmantels. Vol trots vertelde ze dat ze die van Rolf had gekregen met nog een andere. Ik herkende ook de tweede als één van de "Dorit Kreissler" mantels. Ik wilde de illusie van het nog jonge vrouwtje niet verstoren, hield dus mijn mond en bewonderde de mantels zo geloofwaardig mogelijk. Rolf van Mourik keek me af en toe verontrust aan, vermoedelijk bang dat ik te veel zou zeggen. De bewuste dame verdween uiteindelijk weer uit Rolfs leven en waar de bontmantels van Dorit Kreissler uiteindelijk terecht zijn gekomen, heb ik nooit gehoord. F.P.van den Berg In opdracht van de Stichting Amsterdams Fonds voor de Kunst schreef HANS BEEREKAMP zijn visie op film en het Nederlandse filmbedrijf neer in DE KIPPEN VAN VADER ABRAHAM. Hoe hoog scoort film op de Bourdieu-schaal? Is film een verdwij nend medium? Een passage uit dit lezenswaardige boekje, die tegen het einde van dit jaar tot nadenken stemt: "Voorlopig zou er al veel gewonnen zijn als in brede kring meer waarde gehecht zou worden aan de functie die film nu vervult: niet meer het volksvermaak van weleer, maar ook niet een tegen de klippen van calvinistische minachting op naar erkenning hakende kunstvorm. Film is een vorm van entertainment, propaganda, in formatie, ontroering, hypnose en ook kunst. Het is de meest in vloedrijke nieuwe cultuurvorm van de twintigste eeuw, zonder welke televisie, video, reclame, clips en nog wat mooie, noodzake lijke en winstgevende activiteiten zich niet verder zouden kunnen ontplooien. Als de bioscoop de fictie in stand wil houden dat ze haar hand niet op hoeft te houden, moeten we haar misschien in die waan laten en stiekem zorgen dat ze niet van de honger om komt. Ze is een bijna honderdjarige en zeer vitale dame, die nog een heel leven voor zich heeft. Ze leeft een beetje boven haar stand en praat wat bekakt omdat ze eigenlijk een straatmadelief is, en dat is juist haar charme. Een beetje meer respect zou geen kwaad kunnen: ze heeft ons en die snotjongens van de televisie, die haar gratis uithoren, nog een hoop te vertellen." Hans Beerekamp, "De kippen van vader Abraham", Uitgeverij Bert Bakker. PREMIÈRES: Peters Sellers Goldie Hawn in EEN 'HAAR' IN MIJN SOEP (There's a girl in my soup) (Columbia) Is civilisatie de geluiddemper op zijn zes schieter? Lee Marvin, Jeanne Moreau en Jack Palance in MONTE WALSH (De Laatste Romantische Cowboy) (Fox) Sophia Loren Marcello Mastroianni in THE PRIEST'S WIFE (De vrouw van de priester), een hu moristische kijk op een veelbesproken onderwerp (Warner) ZEPPELIN LZ36, een spectaculaire overrompeling van 'n verbijsterde vijand met Michael York en Elke Sommer (Warner) Rock Hudson en Sylva Koscina in HET WESPENNEST (Nova Film) Hard als politiechef! Opwindend als zijn assistente! Adembenemend als Parijs zelf! Lino Ventura en Mariene Jobert in NADER ADRES ONBEKEND (Dernier domicile connu) (Amstel Film) Het gesprek van de dag in Cannes, een komedie van Milos Forma TAKING OFF met Lynn Carlin en Buck Henry (CIC) THE PRIVATE LIFE OF SHERLOCK HOLMES met Robert Stephens en Colin Blakeley LE BOUCHER (De Slager), de nieuwste film "suspense" van Claude Chabrol met Jean Yanne en Stephane Audran (Universal Film Agency) Luchino Visconti's DEATH IN VENICE met Dirk Bogarde en Silvana Mangano (Warner) STAD VAN GEWELD (Violent city) met Charles Bronson, Telly Savalas en Jill Ireland (CIC) Een nieuwe film van Frangois Truffaut, L'ENFANT SAUVAGE (Nova Film) Sean Connery, Richard Harris en Samantha Eggar in THE MOLLY MAGUIRES (CIC) ANNONCE CINEMA INTERNATIONAL CORPORATION (NETHERLANDS) N.V. is van 1 mei 1971 af distributeur van Paramount Pictures, Universal International en Cinema International Corporation. Dit zijn de mensen achter C.I.C.: [w.o.] Paul Silvius (general manager), Gé Bovendeert (sales manager), Max van Praag (chief booker), Fred Bakker (publicity manager), Jeanette de Groot (assistant publicity). FILM "DE STUITER" NAAR FESTIVAL IN CANNES De selectiecommissie van het Filmfestival van Cannes heeft de Nederlandse korte film "De Stuiter" van Jan Oonk, geproduceerd door Nico Crama, geaccepteerd voorvertoning "en compétition". NIEUWE GEDRAGSLIJNEN VOOR FILMBEURS Gezien de huidige personeelssituatie levert de bezetting van de Filmbeurs voor de leden-filmverhuurders steeds grotere problemen op. Deze pro blemen spitsen zich toe in de vakantietijd, waarbij de langere duur van de vakanties tegenwoordig mede een belangrijke rol speelt. Voorts moet op grond van de gegevens der laatste jaren worden gecon stateerd, dat de belangstelling voor de Filmbeurs van de kant van de leden-bioscoopexploitanten in vergelijking met vroegere jaren is gedaald, een verschijnsel dat zich gedurende de zomermaanden in zeer versterkte mate openbaart. In aansluiting op de gedragslijn die reeds vorig jaar is uitgestippeld, deelt het Hoofdbestuur u in verband met het vorenstaande mede, dat de Filmbeurs tijdens de komende maanden juni, juli en augustus eens per maand zal worden gehouden en wel steeds op de eerste maandag van iedere maand. Derhalve zal de Filmbeurs in die bewuste periode plaats hebben op 7 juni, 5 juli en 2 augustus. Daar de vorengenoemde ontwikkelingen niet tot de zomermaanden be perkt blijven, zal het Hoofdbestuur de kwestie van de Filmbeurs in haar algemeenheid nader bestuderen, waarbij het zich om advies zal wenden tot de betrokken bedrijfsafdelingen. (Ontleend aan Bioscoopbond circulaire no.253 B dd. 18 dezer.) POLYGOON PRESENTEERT: kaleidoscoop van de Tweener Expo '71 in Zuid Laren, waar de jongelui o.m. hun hart konden ophalen in boetieks en waar zowel voorlichting van de Marine als voor dienstweigeraars werd gegeven het Brouwers- havense Gat is dicht, en daarmee is weer een belangrijke fase in het machtige Delta-werken-project voltooid aandacht voor de groots opge zette viering van het 175-jarige bestaan van Nederlands oudste brand weercorps: dat van Enkhuizen. Niet minder dan 35 brandweerwagens, waaronder enkele zéér antieke exemplaren, namen aan een grote brand- blus-demonstratie deel met de opening door Prinses Beatrix en Prins Claus van de Flevohof, heeft ons land er een bijzonder belangrijke toeris tische attractie bijgekregen: op permanente landbouw- tuinbouw- en vee teelttentoonstellingen, maakt de bezoeker kennis met "een dag op het land" in 1970 produceerde de Nederlandse bevolking 3,5 miljoen ton huisvuil; in het jaar 2000 zal dat ca. 9 miljoen ton zijn. Op de vraag "wat gebeurt er met dit huisvuil?" wordt antwoord gegeven 32

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1991 | | pagina 31