MEI 1971
DE KIPPEN VAN
VADER ABRAHAM
we eigenlijk wel wat overdreven. Ze installeerde zich op de voor
haar gereserveerde kamer. Het bleek privé een aangenaam en ge
zellig mens te zijn.
De film werd geen succes. Het bleek dat de jonge generatie niet
gecharmeerd van haar was. Ze was vermoedelijk, ondanks het feit
dat ze er nog prima uitzag, voor de jeugd toch te oud. Ze leed er
zelf niet onder en diende haar weekend-verplichtingen volledig uit.
Wat ons betrof kon ze nog wat blijven, waarvan ze dankbaar ge
bruik maakte. Zo dankbaar zelfs, dat ze na twee maanden nog
steeds in Den Haag was. Toen kwam er een telegram met een
aanbod voor een rol. Ze moest nog diezelfde week naar München
terug.
Nooit hebben we meer iets van haar gehoord. Haar garderobe,
waaronder twee dure bontmantels had ze achtergelaten, omdat ze
verwachtte spoedig terug te komen. Die bontmantels hebben jaren
in de kast gehangen.
Rolf van Mourik maakte van deze mantels nog eens een bijzonder
gebruik. Op en dag had hij een nieuwe vriendin.
Ik was bij hem op visite toen het vrouwtje binnenstapte, gehuld in
één van de bewuste bontmantels. Vol trots vertelde ze dat ze die
van Rolf had gekregen met nog een andere. Ik herkende ook de
tweede als één van de "Dorit Kreissler" mantels. Ik wilde de illusie
van het nog jonge vrouwtje niet verstoren, hield dus mijn mond
en bewonderde de mantels zo geloofwaardig mogelijk. Rolf van
Mourik keek me af en toe verontrust aan, vermoedelijk bang dat ik
te veel zou zeggen.
De bewuste dame verdween uiteindelijk weer uit Rolfs leven en
waar de bontmantels van Dorit Kreissler uiteindelijk terecht zijn
gekomen, heb ik nooit gehoord.
F.P.van den Berg
In opdracht van de Stichting Amsterdams Fonds voor de Kunst
schreef HANS BEEREKAMP zijn visie op film en het Nederlandse
filmbedrijf neer in DE KIPPEN VAN VADER ABRAHAM.
Hoe hoog scoort film op de Bourdieu-schaal? Is film een verdwij
nend medium?
Een passage uit dit lezenswaardige boekje, die tegen het einde van
dit jaar tot nadenken stemt:
"Voorlopig zou er al veel gewonnen zijn als in brede kring meer
waarde gehecht zou worden aan de functie die film nu vervult: niet
meer het volksvermaak van weleer, maar ook niet een tegen de
klippen van calvinistische minachting op naar erkenning hakende
kunstvorm. Film is een vorm van entertainment, propaganda, in
formatie, ontroering, hypnose en ook kunst. Het is de meest in
vloedrijke nieuwe cultuurvorm van de twintigste eeuw, zonder
welke televisie, video, reclame, clips en nog wat mooie, noodzake
lijke en winstgevende activiteiten zich niet verder zouden kunnen
ontplooien. Als de bioscoop de fictie in stand wil houden dat ze
haar hand niet op hoeft te houden, moeten we haar misschien in
die waan laten en stiekem zorgen dat ze niet van de honger om
komt. Ze is een bijna honderdjarige en zeer vitale dame, die nog
een heel leven voor zich heeft. Ze leeft een beetje boven haar
stand en praat wat bekakt omdat ze eigenlijk een straatmadelief is,
en dat is juist haar charme. Een beetje meer respect zou geen
kwaad kunnen: ze heeft ons en die snotjongens van de televisie,
die haar gratis uithoren, nog een hoop te vertellen."
Hans Beerekamp, "De kippen van vader Abraham", Uitgeverij Bert
Bakker.
PREMIÈRES:
Peters Sellers Goldie Hawn in EEN 'HAAR' IN MIJN SOEP (There's a
girl in my soup) (Columbia) Is civilisatie de geluiddemper op zijn zes
schieter? Lee Marvin, Jeanne Moreau en Jack Palance in MONTE WALSH
(De Laatste Romantische Cowboy) (Fox) Sophia Loren Marcello
Mastroianni in THE PRIEST'S WIFE (De vrouw van de priester), een hu
moristische kijk op een veelbesproken onderwerp (Warner) ZEPPELIN
LZ36, een spectaculaire overrompeling van 'n verbijsterde vijand met
Michael York en Elke Sommer (Warner) Rock Hudson en Sylva Koscina
in HET WESPENNEST (Nova Film) Hard als politiechef! Opwindend als
zijn assistente! Adembenemend als Parijs zelf! Lino Ventura en Mariene
Jobert in NADER ADRES ONBEKEND (Dernier domicile connu) (Amstel
Film) Het gesprek van de dag in Cannes, een komedie van Milos Forma
TAKING OFF met Lynn Carlin en Buck Henry (CIC) THE PRIVATE LIFE
OF SHERLOCK HOLMES met Robert Stephens en Colin Blakeley LE
BOUCHER (De Slager), de nieuwste film "suspense" van Claude Chabrol
met Jean Yanne en Stephane Audran (Universal Film Agency) Luchino
Visconti's DEATH IN VENICE met Dirk Bogarde en Silvana Mangano
(Warner) STAD VAN GEWELD (Violent city) met Charles Bronson, Telly
Savalas en Jill Ireland (CIC) Een nieuwe film van Frangois Truffaut,
L'ENFANT SAUVAGE (Nova Film) Sean Connery, Richard Harris en
Samantha Eggar in THE MOLLY MAGUIRES (CIC)
ANNONCE
CINEMA INTERNATIONAL CORPORATION (NETHERLANDS) N.V. is van 1
mei 1971 af distributeur van Paramount Pictures, Universal International
en Cinema International Corporation.
Dit zijn de mensen achter C.I.C.: [w.o.] Paul Silvius (general manager),
Gé Bovendeert (sales manager), Max van Praag (chief booker), Fred
Bakker (publicity manager), Jeanette de Groot (assistant publicity).
FILM "DE STUITER" NAAR FESTIVAL IN CANNES
De selectiecommissie van het Filmfestival van Cannes heeft de
Nederlandse korte film "De Stuiter" van Jan Oonk, geproduceerd door
Nico Crama, geaccepteerd voorvertoning "en compétition".
NIEUWE GEDRAGSLIJNEN VOOR FILMBEURS
Gezien de huidige personeelssituatie levert de bezetting van de Filmbeurs
voor de leden-filmverhuurders steeds grotere problemen op. Deze pro
blemen spitsen zich toe in de vakantietijd, waarbij de langere duur van de
vakanties tegenwoordig mede een belangrijke rol speelt.
Voorts moet op grond van de gegevens der laatste jaren worden gecon
stateerd, dat de belangstelling voor de Filmbeurs van de kant van de
leden-bioscoopexploitanten in vergelijking met vroegere jaren is gedaald,
een verschijnsel dat zich gedurende de zomermaanden in zeer versterkte
mate openbaart.
In aansluiting op de gedragslijn die reeds vorig jaar is uitgestippeld, deelt
het Hoofdbestuur u in verband met het vorenstaande mede, dat de
Filmbeurs tijdens de komende maanden juni, juli en augustus eens per
maand zal worden gehouden en wel steeds op de eerste maandag van
iedere maand. Derhalve zal de Filmbeurs in die bewuste periode plaats
hebben op 7 juni, 5 juli en 2 augustus.
Daar de vorengenoemde ontwikkelingen niet tot de zomermaanden be
perkt blijven, zal het Hoofdbestuur de kwestie van de Filmbeurs in haar
algemeenheid nader bestuderen, waarbij het zich om advies zal wenden
tot de betrokken bedrijfsafdelingen. (Ontleend aan Bioscoopbond
circulaire no.253 B dd. 18 dezer.)
POLYGOON PRESENTEERT:
kaleidoscoop van de Tweener Expo '71 in Zuid Laren, waar de jongelui
o.m. hun hart konden ophalen in boetieks en waar zowel voorlichting van
de Marine als voor dienstweigeraars werd gegeven het Brouwers-
havense Gat is dicht, en daarmee is weer een belangrijke fase in het
machtige Delta-werken-project voltooid aandacht voor de groots opge
zette viering van het 175-jarige bestaan van Nederlands oudste brand
weercorps: dat van Enkhuizen. Niet minder dan 35 brandweerwagens,
waaronder enkele zéér antieke exemplaren, namen aan een grote brand-
blus-demonstratie deel met de opening door Prinses Beatrix en Prins
Claus van de Flevohof, heeft ons land er een bijzonder belangrijke toeris
tische attractie bijgekregen: op permanente landbouw- tuinbouw- en vee
teelttentoonstellingen, maakt de bezoeker kennis met "een dag op het
land" in 1970 produceerde de Nederlandse bevolking 3,5 miljoen ton
huisvuil; in het jaar 2000 zal dat ca. 9 miljoen ton zijn. Op de vraag "wat
gebeurt er met dit huisvuil?" wordt antwoord gegeven
32