Cinescoop prijsvraag voor BlO-kinderrevalidatie JAARVERSLAG NEDERLANDSE FILMKEURING Zoals reeds in het vorige nummer van FILM aangekondigd, heeft Cinescope Bioscoopreclame een prijsvraag uitgeschreven, waarvan de opbrengst ten goede zal komen aan de Stichting Bio-Kinderrevalidatie te Arnhem. Initiatiefnemer en organisator van deze aktie is de direkteur van Cinescope, Piet Davelaar. Davelaar: "Op de kontaktdag van de N.B.B, in juli, waar de Bio Award werd uitgereikt, werden we weer eens met de neus gedrukt op de uiteenlopende aktiviteiten van Bio en het daarvoor zo brood nodige geld. Er moesten naar mijn idee binnen het filmbedrijf nog andere mogelijkheden zijn om geld bij elkaar te krijgen in aanvul ling op de tradionele collecte gekoppeld aan de Bio-film. In overleg met Simon Steenstra, pr-medewerker van Bio, viel de keus op een prijsvraag, waarbij verschillende sectoren van het filmbedrijf, adverteerders en bezoekers betrokken worden. De kosten die deze aktie met zich meebrengt, zoals drukwerk, ver voer etc. worden grotendeels gedekt door sponsoring. Onder de sponsors bevinden zich grote én kleine adverteerders, verhuur ders en exploitanten, media-concerns en ook instellingen die bui ten het filmbedrijf staan, maar graag willen meewerken. Enige grote adverteerders voor alcohol en tabak komen niet op de spon- sorlijst voor, niet omdat zij zich niet aangesproken voelen door het doel van de prijsvraag, maar omdat zij de combinatie kinderrevali- datie aan de ene kant en tabak of alcohol aan de andere niet op zijn plaats vinden. Een mening die we uiteraard respecteren." Onder het motto Test je reklamekennis' dienen de deelnemers aan de prijsvraag de herkomst van negen beeldjes uit bioscoop commercials te raden. Hieraan gekoppeld is een enquête bestaan de uit een aantal vragen met betrekking tot bioscoopreclame-films en bioscoopbezoek. De wedstrijdformulieren, waarvan er ongeveer 100.000 in het me rendeel der bioscopen - ook buiten het 'Cinescope-circuit' - zijn verspreid, moeten geretourneerd worden met minimaal f 3,50 ex tra aan postzegels. Het staat iedereen vrij meerdere formulieren in te zenden. De gehele opbrengst is voor Bio bestemd. De aktie wordt in de bioscopen ondersteund met een diapresentatie en posters. Naast de hoofdprijs, ter beschikking gesteld door Sony, zijn er een groot aantal waardevolle prijzen te winnen. Iedereen die de vragen goed en volledig heeft ingevuld, krijgt een prijs. Davelaar: "De prijsuitreiking zal plaatsvinden begin februari in Arnhem bij de Stichting Bio-kinderevalidatie of in het theatercom plex Catharijne in Utrecht, dat is op dit moment nog niet bekend. Naast de uitreiking van de prijzen aan de deelnemers, zal er een prijs beschikbaar worden gesteld voor de exploitant die de meeste deelnemers bijeen heeft weten te brengen. Ook zal de adverteer der, wiens bioscoopfilm als favoriet bij het publiek uit de bus komt, in het zonnetje worden gezet. Wellicht kan deze prijsvraag de aanzet zijn tot het inslaan van nieuwe wegen om geld voor Bio in te zamelen in plaats van of als aanvulling op de traditionele collectebus. Ik denk daarbij bijvoor beeld aan de opbrengst van een gala-première, of het inzamelen van geld in plaats van cadeau's bij de opening van theaters." Het is de eerste keer dat Cinescope op deze wijze aktie voert voor Bio-kinderrevalidatie. Hoe groot de respons zal zijn, is dan ook onvoorspelbaar. "Maar", zo zegt Davelaar, "we raden iedereen van harte aan mee te doen, niet alleen vanwege de mooie prijzen, maar in de allereerste plaats ter ondersteuning van het werk van Bio." Bij dit nummer ingesloten is een prijsvraagformulier, waarop alle nadere informatie vermeld is. VEELSUKSESÜ In 1991 kwamen 69 (65 in 1989) keuringscommissies in vergadering bijeen. De herkeu ringscommissie trad drie maal op en wel ter beoordeling van ROBOCOP II en TOTAL RE- CALL. In beide gevallen bleef het herkeuringsresultaat gelijk aan de eerste beoordeling nl. 16 jaar. LORD OF THE FLIES, aanvankelijk 16 jaar gekeurd, bleek in tweede instantie, ge schikt te zijn voor 12 jaar en ouder. In het verslagjaar werden geen coupures aangebracht in de ter keuring aangeboden films. 1982 was het laatste jaar dat een coupure dwingend werd voorgeschreven. De films werden als volgt inge deeld: Het Jaarverslag signaleert dat het aantal trailers toenam in 1990, hoewel het aanbod niet in verhouding staat met de hoeveelheid hoofdfilms. Dat kan tot de konklusie leiden dat de rest van de trailers wordt vertoond op 16 jaar en ouder. Volgens de Wet op de Filmvertoningen mogen desbe treffende trailers alleen ge draaid worden bij gelijksoortig geclassificeerde hoofdfilms. Aan de hand van telefonische klachten uit het land kan wor den opgemaakt dat regel en praktijk niet met elkaar sporen. Over dit verschijnsel zal met de N.B.B, overlegd moeten wor den gevoerd. Met een aantal keuringsinstan ties in omringende landen wor den keuringsuitslagen uitge wisseld. Van de in 1990 in Nederland gekeurde films kon een opmerkelijk verschil in toe gangsleeftijd worden geconsta teerd bij de volgende films: - - - - - al AL 12 16 90 89 Totaal 90 89 Jaar 90 89 90 89 90 89 Hoofdfilms 8 6 78 95 29 15 13 9 128 125 Voorf/trailers - 41 29 1 2 1 42 32 Korte films 1 1 1 1 TITEL LAND Nederland België Duitsland Gr.-Brittanië Frankrijk Arachnophobia 12 jaar 16 jaar 16 jaar PG AL Dick Tracy 12 jaar AL 12 jaar PG(+c) AL Good Fellas 16 jaar 16 jaar 16 jaar 18(+c) AL NavySeals 12 jaar AL 18 jaar PG(+c) AL Teenage Mutant AL AL 6 jaar PG(+c) AL Ninja Turtles I Robocop II 16 jaar AL 18 jaar 18 jaar 12 jaar Total Recall 16 jaar 16 jaar 18 jaar 18 jaar 12 jaar PG Parental Guidance PG(+c) Parental Guidance k- coupures AL Alle leeftijden 49

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1991 | | pagina 47