Cinescoop prijsvraag voor BlO-kinderrevalidatie
JAARVERSLAG NEDERLANDSE FILMKEURING
Zoals reeds in het vorige nummer van FILM aangekondigd, heeft Cinescope Bioscoopreclame een prijsvraag uitgeschreven,
waarvan de opbrengst ten goede zal komen aan de Stichting Bio-Kinderrevalidatie te Arnhem.
Initiatiefnemer en organisator van deze aktie is de direkteur van Cinescope, Piet Davelaar.
Davelaar: "Op de kontaktdag van de N.B.B, in juli, waar de Bio
Award werd uitgereikt, werden we weer eens met de neus gedrukt
op de uiteenlopende aktiviteiten van Bio en het daarvoor zo brood
nodige geld. Er moesten naar mijn idee binnen het filmbedrijf nog
andere mogelijkheden zijn om geld bij elkaar te krijgen in aanvul
ling op de tradionele collecte gekoppeld aan de Bio-film.
In overleg met Simon Steenstra, pr-medewerker van Bio, viel de
keus op een prijsvraag, waarbij verschillende sectoren van het
filmbedrijf, adverteerders en bezoekers betrokken worden.
De kosten die deze aktie met zich meebrengt, zoals drukwerk, ver
voer etc. worden grotendeels gedekt door sponsoring. Onder de
sponsors bevinden zich grote én kleine adverteerders, verhuur
ders en exploitanten, media-concerns en ook instellingen die bui
ten het filmbedrijf staan, maar graag willen meewerken. Enige
grote adverteerders voor alcohol en tabak komen niet op de spon-
sorlijst voor, niet omdat zij zich niet aangesproken voelen door het
doel van de prijsvraag, maar omdat zij de combinatie kinderrevali-
datie aan de ene kant en tabak of alcohol aan de andere niet op
zijn plaats vinden. Een mening die we uiteraard respecteren."
Onder het motto Test je reklamekennis' dienen de deelnemers
aan de prijsvraag de herkomst van negen beeldjes uit bioscoop
commercials te raden. Hieraan gekoppeld is een enquête bestaan
de uit een aantal vragen met betrekking tot bioscoopreclame-films
en bioscoopbezoek.
De wedstrijdformulieren, waarvan er ongeveer 100.000 in het me
rendeel der bioscopen - ook buiten het 'Cinescope-circuit' - zijn
verspreid, moeten geretourneerd worden met minimaal f 3,50 ex
tra aan postzegels. Het staat iedereen vrij meerdere formulieren in
te zenden. De gehele opbrengst is voor Bio bestemd. De aktie
wordt in de bioscopen ondersteund met een diapresentatie en
posters.
Naast de hoofdprijs, ter beschikking gesteld door Sony, zijn er een
groot aantal waardevolle prijzen te winnen. Iedereen die de vragen
goed en volledig heeft ingevuld, krijgt een prijs.
Davelaar: "De prijsuitreiking zal plaatsvinden begin februari in
Arnhem bij de Stichting Bio-kinderevalidatie of in het theatercom
plex Catharijne in Utrecht, dat is op dit moment nog niet bekend.
Naast de uitreiking van de prijzen aan de deelnemers, zal er een
prijs beschikbaar worden gesteld voor de exploitant die de meeste
deelnemers bijeen heeft weten te brengen. Ook zal de adverteer
der, wiens bioscoopfilm als favoriet bij het publiek uit de bus
komt, in het zonnetje worden gezet.
Wellicht kan deze prijsvraag de aanzet zijn tot het inslaan van
nieuwe wegen om geld voor Bio in te zamelen in plaats van of als
aanvulling op de traditionele collectebus. Ik denk daarbij bijvoor
beeld aan de opbrengst van een gala-première, of het inzamelen
van geld in plaats van cadeau's bij de opening van theaters."
Het is de eerste keer dat Cinescope op deze wijze aktie voert voor
Bio-kinderrevalidatie. Hoe groot de respons zal zijn, is dan ook
onvoorspelbaar. "Maar", zo zegt Davelaar, "we raden iedereen van
harte aan mee te doen, niet alleen vanwege de mooie prijzen,
maar in de allereerste plaats ter ondersteuning van het werk van
Bio."
Bij dit nummer ingesloten is een prijsvraagformulier, waarop alle
nadere informatie vermeld is.
VEELSUKSESÜ
In 1991 kwamen 69 (65 in
1989) keuringscommissies in
vergadering bijeen. De herkeu
ringscommissie trad drie maal
op en wel ter beoordeling van
ROBOCOP II en TOTAL RE-
CALL. In beide gevallen bleef
het herkeuringsresultaat gelijk
aan de eerste beoordeling nl.
16 jaar. LORD OF THE FLIES,
aanvankelijk 16 jaar gekeurd,
bleek in tweede instantie, ge
schikt te zijn voor 12 jaar en
ouder.
In het verslagjaar werden geen
coupures aangebracht in de ter
keuring aangeboden films.
1982 was het laatste jaar dat
een coupure dwingend werd
voorgeschreven.
De films werden als volgt inge
deeld:
Het Jaarverslag signaleert dat
het aantal trailers toenam in
1990, hoewel het aanbod niet
in verhouding staat met de
hoeveelheid hoofdfilms. Dat
kan tot de konklusie leiden dat
de rest van de trailers wordt
vertoond op 16 jaar en ouder.
Volgens de Wet op de
Filmvertoningen mogen desbe
treffende trailers alleen ge
draaid worden bij gelijksoortig
geclassificeerde hoofdfilms.
Aan de hand van telefonische
klachten uit het land kan wor
den opgemaakt dat regel en
praktijk niet met elkaar sporen.
Over dit verschijnsel zal met de
N.B.B, overlegd moeten wor
den gevoerd.
Met een aantal keuringsinstan
ties in omringende landen wor
den keuringsuitslagen uitge
wisseld. Van de in 1990 in
Nederland gekeurde films kon
een opmerkelijk verschil in toe
gangsleeftijd worden geconsta
teerd bij de volgende films:
-
-
-
-
-
al
AL
12
16
90
89
Totaal
90 89
Jaar 90 89
90
89
90
89
Hoofdfilms 8 6
78
95
29
15
13
9
128 125
Voorf/trailers -
41
29
1
2
1
42 32
Korte films
1
1
1 1
TITEL
LAND
Nederland
België
Duitsland
Gr.-Brittanië
Frankrijk
Arachnophobia 12 jaar
16 jaar
16 jaar
PG
AL
Dick Tracy 12 jaar
AL
12 jaar
PG(+c)
AL
Good Fellas 16 jaar
16 jaar
16 jaar
18(+c)
AL
NavySeals 12 jaar
AL
18 jaar
PG(+c)
AL
Teenage Mutant AL
AL
6 jaar
PG(+c)
AL
Ninja Turtles I
Robocop II 16 jaar
AL
18 jaar
18 jaar
12 jaar
Total Recall 16 jaar
16 jaar
18 jaar
18 jaar
12 jaar
PG Parental Guidance
PG(+c) Parental Guidance
k- coupures
AL Alle leeftijden
49