Terugblik op 1991 Onze wensen voor 1992 Who are these people? PUBLIEKSPRIJS BIOSCOOPCOMMERCIAL Ondanks negatieve berichtgeving in pers en op T.V. is het bioscoopbezoek met ca. 8% gestegen. De stijging binnen het Cinescope-circuit bedraagt 11%, zodat Cinescope nu bijna 44% van het totale aantal bezoekers bereikt. Politieke debatten over verbod op tabakreklame. Aanzet tot verboden op andere rekla- mevormen en verdere betutteling. Bioscoopexploitanten (helaas niet overal) investeren fors in nieuw- en verbouw, in com fort en kwaliteit. Service-verbeterende automatisering in 1 jaar aanmerkelijk toegeno men. Ondanks, qua aantal bezoekers, geslaagde Nederlandse Filmdagen, weinig commercieel geslaagde, Nederlandse Films. Veel diskussie over subsidiëring e.d. Reklame- bestedingen in bioscopen stijgen met ca. 20%. De omzetstijging in het Cinescope-circuit bedraagt ruim 27%. Stuurgroep Reclame verwacht geleidelijke verdere stijging. Door een verbeterde PR-aanpak van de branche, een goed scorende kollektieve campag ne, de overal en altijd verkrijgbare bioscoopbon, en uiteraard door een goed filmaanbod stijgt het totale bezoekcijfer tot 16,5% miljoen. Politiek kiest in EG-verband voor "Freedom of Commercial Speech". Overleg tussen overheid en industrie leidt tot goede gedragskodes. Trend zet zich door, ook in of rond "grote steden". De verbetering van service aan pu bliek wordt nog vanzelfsprekender. O.a. door "Flodder-effekt" groter aandeel Nederlandse en wellicht Europese film. BTW tarief gaat naar 6%. Met deze besparing wordt een financiële basis gelegd voor nieuwe produkties. STUURGROEP KRIJGT GELIJK! Onder deze titel heeft één onzer kollega-bedrijven in België, Regie Media België, een rap port gepubliceerd aan de hand van een onderzoek, uitgevoerd door Sobemap Marketing, onder 594 vaste bioscoopbezoekers, d.w.z. bezoekers die minstens één maal per maand naar de bioscoop gaan. Dit betreft in België ca. 75% van alle bioscoopbezoeken. Hierin zijn een aantal interessante zaken naar voren gekomen, wij zullen er enkele noemen. Als motief om de bioscoop te bezoeken wordt door 38% genoemd: "uit liefde en passie". Onder de Vlamingen was dit percentage nog hoger. Andere motieven zijn: Uitgaan/kontakt en Ontvluchten/andere omgeving. Als belangrijkste factoren welke het bioscoopbezoek verhogen werden genoemd: -defilmprogrammering 43% - comfort van de bioscoop 23% - betere klank 12% Velen (met name de groep 15-24 jarigen) gaan vaker dan vroeger naar de bioscoop, met als belangrijkste motieven:meer interessante films en bioscoop is interessanter Voor wat betreft de reklame in de bioscoopvoorstellingen is gekonkludeerd dat 46% van de bioscoopbezoekers de commercials ontspannend of erg ontspannend vindt. Ook interessant is de vraag:Hoe vindt u in het algemeen de bioscoopreklame?"met als antwoorden: -Technisch hoogstaand 68% - De esthetische kant wordt naar voren gebracht 66% - De ideeën zijn origineel 64% - Men herinnert zich beter bioscoopreclame 53% - Het brengt sfeer in de zaal 53% - Het is een spektakel op zich 51 Als reklamegenres werden het meest gewaardeerd: - Youth/Funb.v. Coca-Cola 67% - Short storiesb.v. Levi's 501 66% - Creativeb.v. Perrier 58% - Adventureb.v. Camel 56% Ook Humor, Suspence en Virility scoorden goed, de Local Advertising scoorde slechts 19%. Bij de groep 15-34 jaar scoorden Short stories en Youth/Fun het hoogst met maar liefst 74% en 72%. Andere opmerkelijke uitkomsten: - 88% vindt dat film veel van zijn waarde verliest als deze op T.V. of video wordt ver toond. Men mist de magie, het comfort, de kwaliteit. - 56% van de vaste bioscoopbezoekers bezit een videorecorder die meestal wordt ge bruikt om op te nemen (wanneer men naar de bioscoop is?). - 75% ziet de video als een mogelijkheid om nog meer films te zien. Het rapport heeft de vaste bioscoopbezoeker in 5 groepen verdeeld: - De Gepassioneerden 32% - De Dromers 23% -DeCocooners 19% - De Beïnvloedbaren 17% - De Gemoedlijken 9% De vraag is of deze waarnemingen ook op Nederland van toepassing zijn. Wellicht volgt ook hier binnen afzienbare tijd een soortgelijk onderzoek, doch, ondanks alle grappen, zullen Belgen echt zoveel afwijken van Nederlanders? Zoals u elders in dit blad kunt lezen wordt ten bate van Bio-Kinderrevalidatie een prijsvraag georganiseerd onder bioscoopbezoekers. Onder andere wordt er gevraagd naar de meest favoriete bioscoopcommercial, deze zal de Publieksprijs ontvangen. Enkele kanshebbers (volgens ons): Heineken Blues-cafe Centraal Beheer Rebel WNF Woonruimte Sisi Sisi-rider Grolsch Kunstschilder

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1991 | | pagina 71