Vrouwen in het Vak: LUCETTE BRONK "Scenarioschrijven: een kunst, een kunde" "In mei 1990 is het Netwerk voor Scenarioschrijvers opgericht met als doelstelling, de bevordering van de deskundigheid van scenarioschrijvers en kwaliteitsverbetering van scenario's. Het Netwerk wil deze doelstelling realiseren door het organiseren van allerlei aktiviteiten om het vak inhoudelijk beter te leren kennen, en ook door scenaristen met elkaar en met andere beroepsgroepen in de av-sector in kontakt te brengen." Aan het woord is Lucette Bronk, mede-initiator, voorzitter en pen ningmeester van het Netwerk voor Scenarioschrijvers. Voor Lucette Bronk vormde toneel en televisie van kind af aan een levend deel van het dagelijks leven.Mijn vader is acteur en regis seur geweest", zo vertelt ze. "Hij behoorde eind jaren '50 tot de vaste tv-kern, die iedere donderdagavond live een toneelstuk op de tv bracht. In die tijd was televisie nog iets heel bijzonders, dus we leefden thuis mee. Mijn grote liefde was en is Engels tv-drama, met name om de consistente kwaliteit daarvan. Vanuit deze achtergrond ben ik Engels gaan studeren. Vervolgens kreeg ik door een beurs van The British Council de kans in Londen onderzoek te doen voor mijn scriptie. Daar zag ik het grote ver schil in waardering voor schrijvers, en ook scenarioschrijvers, in Engeland en Nederland. Het is moeilijk oorzaken aan te wijzen voor dit verschil. In Engeland wordt Shakespeare met de paplepel ingegeven, wat zeker een rol speelt. Op scholen wordt uitgebreid onderwijs gegeven in li teratuur, toneel en tegenwoordig ook in film. Engelse schrijvers beperken zich over het algemeen niet tot een afgeba kend gebied, maar schrijven vaak ro mans èn scenario's en soms ook journalistieke stukken. Hoe dan ook, in Nederland heeft men weinig aandacht en respect voor scenarioschrijvers. Iedereen kan wel een naam van een Nederlandse romanschrijver noemen, Wolkers en Reve kent ieder een. Maar vraag eens naar de naam van een scenarioschrijver, dan blijft het heel stil." "Er bestaat hier geen gedegen vakopleiding voor scenarioschrij vers, wel korte cursussen, maar daar houdt het mee op. Daarna moet je het zelf maar uitzoeken. Om het vak goed onder de knie te krijgen, zou je er een aantal jaren full time mee bezig moeten zijn! Er bestaat nu eenmaal - gelukkig - geen kant en klaar recept voor een goed scenario, al wordt dat wel gesuggereerd door de Amerikaanse 'how to' boeken, zoals het veel gelezen boek van Syd Field. Al die boeken zijn gebaseerd op de formule van suksesvolle, commerciële speelfilms. Maar er komt heel wat meer bij kijken! Scenarioschrijven is een kunst en een kunde!" "Het Netwerk is opgericht vanuit de gedachte dat er iets aan de Nederlandse situatie moest worden verbeterd. De meeste schrij vers zijn individualisten, maar er blijkt wel degelijk behoefte te be staan om werk met collega's te bespreken, van gedachten te wis selen en elkaar zo te stimuleren." De gehele organisatie van het Netwerk vindt plaats vanuit Lucette's woning te Maarssen. Alle medewerkers zijn vrijwilligers. "We hebben", zo vertelt Lucette, "startsubsidie aangevraagd bij het Ministerie van W.V.C.maar onze aanvraag werd door de Raad voor de Kunst afgewezen. En dat terwijl het ging om een bedrag van 15.000,- gulden! Wel hebben we projectsubsidies gekregen, met name voor seminars, workshops en ons blad 'Plot', van o.a. de afdelingen Film en Media van W.V.C.het Stimuleringsfonds en het European Script Fund. Onze folder is trouwens tot stand geko men door een financiële bijdrage van de Nederlandse Bond van Bioscoop- en Filmondernemingen, die zeer positief stond tegen over ons initiatief." AKTIVITEITEN Inmiddels bestaat het Netwerk bijna twee jaar en is in die korte tijd uitgegroeid tot een organisatie met circa 235 leden. De toelatings criteria zijn met opzet niet bijzonder strikt. Iedereen die een intro- duktiekursus scenarioschrijven heeft gevolgd kan in principe lid worden. "Uitsluiting zou altijd geschieden volgens subjectieve cri teria", aldus Lucette. "En wie zijn wij om te bepalen wie wel of niet kan deelnemen! De contributie voor scenaristen bedraagt 55,-, het studententarief is 35,- en ondersteunende donateurs betalen 110,-. Vooral aan deze laatste categorie bestaat dringend be hoefte!" Beginnende en ervaren scenaristen, af komstig uit uiteenlopende vakgebieden, zoals speelfilm, documentaire, televisie drama, hoorspel en opdrachtfilm, beho ren tot de leden. Teneinde het doel, bevordering van des kundigheid, te realiseren, organiseert het Netwerk een groot aantal aktviteiten. Zo zijn er workshops onder leiding van een ervaren scenarist, waarin verschillende aspekten van het scenarioschrijven uitge breid aan bod komen. Verder worden er seminars georganiseerd, waarbij het accent ligt op kennis van de praktijk. Er zijn kleine schrijversgroepen gevormd, waarin de mogelijkheid geboden wordt eigen werk met collega's te bespreken. De samen stelling van deze groepen is gebaseerd op persoonlijke interesse, zoals fictie, documentaire, psychologisch drama enzovoort. Ook zijn er zgn. huiskamer-bijeenkomsten, waar schrijvers, die al een aantal scenario's op hun naam hebben staan, praten over hun werk. Tenslotte organiseert het Netwerk cursussen, waarin het werk van een bijzondere scenarist centraal staat. Om scenaristen de gelegenheid te bieden elkaar ook op informele wijze te leren kennen, organiseert het Netwerk regelmatig een borrel in Vertigo, het gezellige café onder het Filmmuseum in Amsterdam. HET NIET-GESUBSIDIEERDE JASJE WORDT TE NAUW Voor al deze aktiviteiten bestaat grote belangstelling. Meer dan de initiatiefnemers tot het Netwerk in 1990 hadden durven hopen of kunnen voorzien. Het Netwerk begint uit z'n - niet-gesubsidieerde -jasje te groeien. Lucette: "Zoals ik eerder al zei, alle aktiviteiten worden georgani seerd door vrijwillers. Voor ieder project moeten we steeds weer proberen voldoende subsidie bijeen te sprokkelen. Daaraan alleen al zit verschrikkelijk veel werk en administratieve rompslomp vast. Een kantoor met een secretaresse hebben we niet, dus alle tele foontjes en de totale administratie doen we zelf. Zo langzamer hand is dat nauwelijks meer bij te benen. 17

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1992 | | pagina 18