WO NIEUWS Vwft« b OPBRENGST KERSTCOLLECTE 1991 We zeiden het al eerder: de periode na een bioscoopcollecte is voor bestuur en medewerkers van de Stichting Bio- Kinderrevalidatie steeds weer een spannende tijd. Hoe waren de aantallen bezoekers tijdens de collecteperiode? Werd het collectefilmpje goed ontvangen? Tijdens de maandelijks contactdag hoor je wat reacties, maar om exact te weten wat de collecte opbracht, moet er eerst geteld wor den. Welnu, de telling vond plaats en ook nu weer werd de ƒ.200.000,00 grens ruim overschreden. Terwijl een aantal theaters de collectebussen nog moet inleveren is de stand op het ogenblik ƒ.210.232,23. Hoe deze opbrengst zich verhoudt tot de opbrengst van de kerstcollecte in 1990 valt pas te zeggen als de inhoud van alle bussen is geteld en we, dank zij de gegevens die de heer Helsloot ons traditiegetrouw toelevert, deze opbrengst kunnen relateren aan de bezoekersaantallen. We hopen het definitieve eindresultaat in de volgende uitgave van FILM te vermelden, alsook de theaters, die deze keer de Bio- Award krijgen toegekend. Zoals altijd bestaat er ook nu weer veel waardering voor alle medewerkers van bioscoopbedrijven die wa ren ingeschakeld bij deze kerstcollecte 1991. "CLIC-PLUSH" EN BIO Het geldbedrag, dat in de loop der jaren werd besteed aan on- derzoeks- en ontwikkelingspro jecten van de Stichting Bio- Kinderrevalidatie, is groter dan de opbrengst van de bioscoop-col lectes. Dat komt, omdat "Bio" voor elk project steeds naar partners zoekt, die bereid zijn om zo'n ini tiatief niet alleen met deskundig heid maar ook financieel te on dersteunen. Niet zelden werden zulke partners gevonden bij research-afdelingen van Universiteiten maar er kwa men ook andere inhoudelijke en financiële samenwerkingsvormen tot stand. Het voordeel van zo'n, ook finan ciële participatie door "anderen" is, dat "Bio" méér projecten kan opzetten dan alleen met "eigen geld". Bovendien wordt de waarde van een onderzoek in belangrijke mate verzekerd, als ter-zake-kun- digen het zo belangrijk vinden, dat zij er aan willen deelnemen. Een aantal jaren geleden werd door "Bio" het initiatief genomen, om onderzoek te doen naar de medische en pedagogische bege leiding van kinderen, die te ma ken hadden gekregen met een ernstig hersenletsel (niet zelden als gevolg van een verkeers-ongeval). Op grond van ervaringen was het vermoeden ontstaan, dat de gevolgen van zulk hersenletsel nogal eens werden onderschat en dat de begeleiding van zulke kinderen (èn hun ouders) meer aandacht verdiende. De partner in dit onderzoek is de Universiteit van Nijmegen. Al werkend bleek, dat het bedoelde onderzoek, wilde het echt voor de kinderen waardevolle gegevens op kunnen leveren, toch uitge breider zou moeten zijn dan oorspronkelijk was gedacht èn be groot. Zowel van Bio-zijde als van de Nijmeegse partner waren voor dit project niet direct financiële middelen meer voorhanden, ook al omdat inmiddels verantwoordelijkheid was genomen voor andere projecten. Goede raad was duur en zoals gezegd: voor dure zaken waren geen financiële middelen beschikbaar. En toen Toen kwam er een telefoontje: uit België. In België zijn sinds enige tijd, ook achterin een auto, autogordels verplicht. Om het "vastzit-leed" van kleine kinderen wat te verzachten, was iemand op het idee gekomen om op zo'n gordel een kind-vriende lijk knuffeldier aan te brengen. Zulke dieren worden, o.a. via een grootwinkel-keten en een bank bedrijf, op de markt gebracht, waarbij een niet onbelangrijk deel van de opbrengst ten goede komt aan "een goed doel", namelijk de Fabiola-kinderdorpen. Deze actie werd een succes. Nu de "autogordel-achterin" binnenkort ook in Nederland verplicht wordt, wil men het "kindvriendelijke knuffeldier" ook in ons land in de handel brengen (evenals trouwens in Frankrijk en Duitsland) en als "goed doel" had men Bio op het oog. Aldus het telefoontje. Het aanvankelijke verrassings-gevoel met een aantal open vragen, heeft inmiddels plaatsgemaakt voor de overtuiging, dat hier spra ke is van een goed en reëel initiatief, waaruit een onverwachte mogelijkheid van sponsoring binnen bereik kan komen. Het was voor Bio erg verleidelijk om de besteding van de op brengst van deze "Clic-Plush-actie" in Nederland geheel voor eigen doelstellingen te claimen, maar mede gezien het feit, dat deze actie duidelijk relatie heeft met het voorkómen van ongevallen, leek het ons voor de hand liggen om ook VVN (de Vereniging Veilig Verkeer Nederland) bij dit initiatief te be trekken. Om een (inmiddels) lang verhaal toch nog (betrekkelijk) kort te kunnen houden zij vermeld, dat er in 1992 een Clic-Plush-ver- koop-actie start in Nederland, waarbij zowel VVN als Bio "sti mulerend" zijn betrokken. Bio hoopt met de opbrengst het begonnen "V.H.-project" (V.H. Verworven Hersenletsel) tot een goed einde te kunnen brengen en VVN hoopt met het geld één of meer initiatieven op het gebied van letsel- of ongeval-preventie te kunnen realiseren. De streef-prijs per knuffel/gor deldier is waarschijnlijk 25,-. U hoort er wel meer van VVN Veilig Verkeer Nederland Simon Steenstra 37

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1992 | | pagina 38