WO
NIEUWS
Vwft«
b
OPBRENGST KERSTCOLLECTE 1991
We zeiden het al eerder: de periode na een bioscoopcollecte is
voor bestuur en medewerkers van de Stichting Bio-
Kinderrevalidatie steeds weer een spannende tijd.
Hoe waren de aantallen bezoekers tijdens de collecteperiode?
Werd het collectefilmpje goed ontvangen?
Tijdens de maandelijks contactdag hoor je wat reacties, maar om
exact te weten wat de collecte opbracht, moet er eerst geteld wor
den.
Welnu, de telling vond plaats en ook nu weer werd de
ƒ.200.000,00 grens ruim overschreden.
Terwijl een aantal theaters de collectebussen nog moet inleveren
is de stand op het ogenblik ƒ.210.232,23. Hoe deze opbrengst
zich verhoudt tot de opbrengst van de kerstcollecte in 1990 valt
pas te zeggen als de inhoud van alle bussen is geteld en we, dank
zij de gegevens die de heer Helsloot ons traditiegetrouw toelevert,
deze opbrengst kunnen relateren aan de bezoekersaantallen.
We hopen het definitieve eindresultaat in de volgende uitgave van
FILM te vermelden, alsook de theaters, die deze keer de Bio-
Award krijgen toegekend. Zoals altijd bestaat er ook nu weer veel
waardering voor alle medewerkers van bioscoopbedrijven die wa
ren ingeschakeld bij deze kerstcollecte 1991.
"CLIC-PLUSH" EN BIO
Het geldbedrag, dat in de loop
der jaren werd besteed aan on-
derzoeks- en ontwikkelingspro
jecten van de Stichting Bio-
Kinderrevalidatie, is groter dan de
opbrengst van de bioscoop-col
lectes.
Dat komt, omdat "Bio" voor elk
project steeds naar partners
zoekt, die bereid zijn om zo'n ini
tiatief niet alleen met deskundig
heid maar ook financieel te on
dersteunen.
Niet zelden werden zulke partners
gevonden bij research-afdelingen
van Universiteiten maar er kwa
men ook andere inhoudelijke en
financiële samenwerkingsvormen
tot stand.
Het voordeel van zo'n, ook finan
ciële participatie door "anderen"
is, dat "Bio" méér projecten kan
opzetten dan alleen met "eigen
geld".
Bovendien wordt de waarde van
een onderzoek in belangrijke
mate verzekerd, als ter-zake-kun-
digen het zo belangrijk vinden,
dat zij er aan willen deelnemen.
Een aantal jaren geleden werd
door "Bio" het initiatief genomen,
om onderzoek te doen naar de
medische en pedagogische bege
leiding van kinderen, die te ma
ken hadden gekregen met een ernstig hersenletsel (niet zelden als
gevolg van een verkeers-ongeval). Op grond van ervaringen was
het vermoeden ontstaan, dat de gevolgen van zulk hersenletsel
nogal eens werden onderschat en dat de begeleiding van zulke
kinderen (èn hun ouders) meer aandacht verdiende. De partner in
dit onderzoek is de Universiteit van Nijmegen.
Al werkend bleek, dat het bedoelde onderzoek, wilde het echt voor
de kinderen waardevolle gegevens op kunnen leveren, toch uitge
breider zou moeten zijn dan oorspronkelijk was gedacht èn be
groot. Zowel van Bio-zijde als van de Nijmeegse partner waren
voor dit project niet direct financiële middelen meer voorhanden,
ook al omdat inmiddels verantwoordelijkheid was genomen voor
andere projecten.
Goede raad was duur en zoals gezegd: voor dure zaken waren
geen financiële middelen beschikbaar.
En toen
Toen kwam er een telefoontje: uit België.
In België zijn sinds enige tijd, ook achterin een auto, autogordels
verplicht.
Om het "vastzit-leed" van kleine kinderen wat te verzachten, was
iemand op het idee gekomen om op zo'n gordel een kind-vriende
lijk knuffeldier aan te brengen.
Zulke dieren worden, o.a. via een grootwinkel-keten en een bank
bedrijf, op de markt gebracht, waarbij een niet onbelangrijk deel
van de opbrengst ten goede komt aan "een goed doel", namelijk de
Fabiola-kinderdorpen. Deze actie werd een succes.
Nu de "autogordel-achterin" binnenkort ook in Nederland verplicht
wordt, wil men het "kindvriendelijke knuffeldier" ook in ons land in
de handel brengen (evenals trouwens in Frankrijk en Duitsland) en
als "goed doel" had men Bio op het oog.
Aldus het telefoontje.
Het aanvankelijke verrassings-gevoel met een aantal open vragen,
heeft inmiddels plaatsgemaakt voor de overtuiging, dat hier spra
ke is van een goed en reëel initiatief, waaruit een onverwachte
mogelijkheid van sponsoring
binnen bereik kan komen.
Het was voor Bio erg verleidelijk
om de besteding van de op
brengst van deze
"Clic-Plush-actie" in Nederland
geheel voor eigen doelstellingen
te claimen, maar mede gezien
het feit, dat deze actie duidelijk
relatie heeft met het voorkómen
van ongevallen, leek het ons
voor de hand liggen om ook VVN
(de Vereniging Veilig Verkeer
Nederland) bij dit initiatief te be
trekken.
Om een (inmiddels) lang verhaal
toch nog (betrekkelijk) kort te
kunnen houden zij vermeld, dat
er in 1992 een Clic-Plush-ver-
koop-actie start in Nederland,
waarbij zowel VVN als Bio "sti
mulerend" zijn betrokken.
Bio hoopt met de opbrengst het
begonnen "V.H.-project" (V.H.
Verworven Hersenletsel) tot een
goed einde te kunnen brengen en
VVN hoopt met het geld één of
meer initiatieven op het gebied
van letsel- of ongeval-preventie
te kunnen realiseren.
De streef-prijs per knuffel/gor
deldier is waarschijnlijk 25,-.
U hoort er wel meer van
VVN
Veilig Verkeer Nederland
Simon Steenstra
37