Bio-middag
Een andere kant van Cinescope Haar archief
Even voorstellen
Op 6 februari vond in Bioscoop Catharijne de uitreiking plaats van de prijzen van
de door Cinescope georganiseerde Bio-prijsvraag.
In FILM-1 werd al gemeld wie de verschillende prijzen hadden gewonnen, hieron
der plaatsen wij 2 foto's van deze middag.
De opbrengst voor Bio bedroeg 6000,--.
Momenteel zijn 2 studenten van de HEAO uit Alkmaar bezig de resultaten van de
aan de prijsvraag gekoppelde enquête te verwerken, hierover meer in FILM-3.
Hoofdprijswinnares
Hilde Steenbergen
verlaat met Bert
Versteege (BvA) en,
uiteraard, haar Sony
t.v. de bioscoop.
Henk Westbroek en
Piet Davelaar reiken
de prijs voor de
favoriete bioscoop
commercial uit aan
Aad Muntz
(Centraal Beheer)
Naast mijn studie Filmwetenschap aan de Rijksuniversiteit Utrecht was ik, als ope
rateur, werkzaam bij bioscooponderneming A.F. Wolff b.v. De extra inkomsten
stelden mij in de gelegenheid een 35mm projektor aan te schaffen om zo op elk
moment met mijn 'film-hobby' bezig te kunnen zijn.
Een kleine studentenkamer biedt echter geen ruimte aan een 35mm filmkollektie
met als gevolg dat ik me ging concentreren op het verzamelen van zogenaamde
bijwerken zoals reklamefilms.
Ontelbare uren bracht ik door bij de vuilnisbakken van Cinescope, op zoek naar
exemplaren die ik aan mijn verzameling kon toevoegen.
Reklame is een medium dat als geen ander de ontwikkeling van de maatschappij,
misschien wel de hele mensheid, laat zien.
Een ieder weet hoe gedateerd sommige reklameboodschappen uit vroegere tijden
zijn. Dit geldt vooral indien de doelgroep de jeugd is. Jonge mensen zijn: "volop in
beweging" en/of "jong, wild" enz. als je sommige Nederlandse omroepen moet ge
loven.
Maar het gaat veel verder. Normen en waarden zijn zichtbaar veranderd. Kunt u
zich voorstellen dat bij een tabaksreklame met beelden van sportende mensen een
voice-over zou melden: "Leef met plezier, Rook met plezier Deze tekst werd
overigens gemeld door Jos Brink, maar dit terzijde.
Een ander voorbeeld. Een tabaksreklame begint met beelden van een groot woud.
Per auto arriveren een aantal sterke mannen, die, ieder met een kettingzaag, de bo
men omzagen. Aan het einde van de dag (mooie ondergaande zon) steken de he
ren een sigaret op, waarbij naast het logo de pakkende slogan: "It's a Mens World"
verschijnt. Als dit tegenwoordig vertoond zou worden, zouden de konsekwenties
niet te overzien zijn, is mijn mening.
Door de hoge frekwentie van mijn kruistochten tegen de vernietiging van deze re
klamefilms - het materiaal wordt tegenwoordig overigens op een millieuvriendelij-
ke wijze recycled - raakte ik langzaam maar zeker ingeburgerd bij Cinescope. Toen
ik dan ook afstudeerde, eind vorig jaar, vroeg Piet Davelaar of ik misschien interes
se had in een omvangrijke klus. Sinds een paar jaar werd officieel een archief bij
gehouden, maar er waren op een stoffige zolder over de honderd filmblikken plus
een tiental dozen waar inhoudelijk alleen een titelbeschrijving van bestond. Of ik
hieruit een toegangelijk archief wilde distilleren? Het hoeft geen nader betoog dat
ik daar wel zin in had, maar hoe pak je zoiets gestruktureerd aan?
Vorig jaar zomer had ik, in het kader van mijn studie, stage gelopen bij de Library
of Congress in Washington D.C.
Dit instituut is het grootste archief ter wereld. Het heeft vele afdelingen en ik was
werkzaam binnen de Motion Picture Division, waar een kopie van elke openbaar
vertoonde film in de VS is opgeslagen. De kennis die ik daar heb opgedaan be
treffende archievering komt nu heel goed van pas, net als mijn ervaring als film-
operateur. Sommige kopieën zijn in slechte staat en moeten voorzichtig behandeld
worden om verdergaande achteruitgang te voorkomen, dus werk ik met witte
handschoentjes om het kwetsbare celluloid tegen alles en nog wat te beschermen.
Het is naar mijn mening een goed initiatief geweest van Cinescope om een archief
op te zetten. Zoals ik in bovenstaande voorbeelden al beschreef heeft een toegan
kelijk archief niet alleen een amusementsfunktie.
Het laat ook de manier van denken zien die de mensheid in een bepaalde tijd erop
na hield. Dit is op zich niet vreemd. Reklame maakt immers gebruik van de emo
ties, kognities en intenties van de mensheid op het moment van produktie, anders
werkt het niet.
Cinescope heeft natuurlijk lang niet alles opgeslagen, er zal veel meer gemaakt zijn.
Eerlijk gezegd hoop ik dan ook dat ik na deze klus nog vaker een archief van rekla
mefilms mag opzetten.
Adriaan Bijl
Filmreclame b.v.
Bioscoopreclame b.v.
Automatisering b.v.
Oudegracht 154
Postbus 773 3500 AT Utrecht
tel.: 030-315872/315819
fax:030-315227
Iris de Winter
Nadat zij reeds via een uitzendburo enige tijd bij
Cinescope werkte, is Iris vanaf 13 maart in loon
dienst getreden als medewerkster dia-administratie.
Zij regelt alle ins en outs van de dia's, zoals de ver
werking van kontrakten, bellen met theaters, klanten
en verkopers, produktie regelen, offertes maken,
kortom een drukke job.