Bio-middag Een andere kant van Cinescope Haar archief Even voorstellen Op 6 februari vond in Bioscoop Catharijne de uitreiking plaats van de prijzen van de door Cinescope georganiseerde Bio-prijsvraag. In FILM-1 werd al gemeld wie de verschillende prijzen hadden gewonnen, hieron der plaatsen wij 2 foto's van deze middag. De opbrengst voor Bio bedroeg 6000,--. Momenteel zijn 2 studenten van de HEAO uit Alkmaar bezig de resultaten van de aan de prijsvraag gekoppelde enquête te verwerken, hierover meer in FILM-3. Hoofdprijswinnares Hilde Steenbergen verlaat met Bert Versteege (BvA) en, uiteraard, haar Sony t.v. de bioscoop. Henk Westbroek en Piet Davelaar reiken de prijs voor de favoriete bioscoop commercial uit aan Aad Muntz (Centraal Beheer) Naast mijn studie Filmwetenschap aan de Rijksuniversiteit Utrecht was ik, als ope rateur, werkzaam bij bioscooponderneming A.F. Wolff b.v. De extra inkomsten stelden mij in de gelegenheid een 35mm projektor aan te schaffen om zo op elk moment met mijn 'film-hobby' bezig te kunnen zijn. Een kleine studentenkamer biedt echter geen ruimte aan een 35mm filmkollektie met als gevolg dat ik me ging concentreren op het verzamelen van zogenaamde bijwerken zoals reklamefilms. Ontelbare uren bracht ik door bij de vuilnisbakken van Cinescope, op zoek naar exemplaren die ik aan mijn verzameling kon toevoegen. Reklame is een medium dat als geen ander de ontwikkeling van de maatschappij, misschien wel de hele mensheid, laat zien. Een ieder weet hoe gedateerd sommige reklameboodschappen uit vroegere tijden zijn. Dit geldt vooral indien de doelgroep de jeugd is. Jonge mensen zijn: "volop in beweging" en/of "jong, wild" enz. als je sommige Nederlandse omroepen moet ge loven. Maar het gaat veel verder. Normen en waarden zijn zichtbaar veranderd. Kunt u zich voorstellen dat bij een tabaksreklame met beelden van sportende mensen een voice-over zou melden: "Leef met plezier, Rook met plezier Deze tekst werd overigens gemeld door Jos Brink, maar dit terzijde. Een ander voorbeeld. Een tabaksreklame begint met beelden van een groot woud. Per auto arriveren een aantal sterke mannen, die, ieder met een kettingzaag, de bo men omzagen. Aan het einde van de dag (mooie ondergaande zon) steken de he ren een sigaret op, waarbij naast het logo de pakkende slogan: "It's a Mens World" verschijnt. Als dit tegenwoordig vertoond zou worden, zouden de konsekwenties niet te overzien zijn, is mijn mening. Door de hoge frekwentie van mijn kruistochten tegen de vernietiging van deze re klamefilms - het materiaal wordt tegenwoordig overigens op een millieuvriendelij- ke wijze recycled - raakte ik langzaam maar zeker ingeburgerd bij Cinescope. Toen ik dan ook afstudeerde, eind vorig jaar, vroeg Piet Davelaar of ik misschien interes se had in een omvangrijke klus. Sinds een paar jaar werd officieel een archief bij gehouden, maar er waren op een stoffige zolder over de honderd filmblikken plus een tiental dozen waar inhoudelijk alleen een titelbeschrijving van bestond. Of ik hieruit een toegangelijk archief wilde distilleren? Het hoeft geen nader betoog dat ik daar wel zin in had, maar hoe pak je zoiets gestruktureerd aan? Vorig jaar zomer had ik, in het kader van mijn studie, stage gelopen bij de Library of Congress in Washington D.C. Dit instituut is het grootste archief ter wereld. Het heeft vele afdelingen en ik was werkzaam binnen de Motion Picture Division, waar een kopie van elke openbaar vertoonde film in de VS is opgeslagen. De kennis die ik daar heb opgedaan be treffende archievering komt nu heel goed van pas, net als mijn ervaring als film- operateur. Sommige kopieën zijn in slechte staat en moeten voorzichtig behandeld worden om verdergaande achteruitgang te voorkomen, dus werk ik met witte handschoentjes om het kwetsbare celluloid tegen alles en nog wat te beschermen. Het is naar mijn mening een goed initiatief geweest van Cinescope om een archief op te zetten. Zoals ik in bovenstaande voorbeelden al beschreef heeft een toegan kelijk archief niet alleen een amusementsfunktie. Het laat ook de manier van denken zien die de mensheid in een bepaalde tijd erop na hield. Dit is op zich niet vreemd. Reklame maakt immers gebruik van de emo ties, kognities en intenties van de mensheid op het moment van produktie, anders werkt het niet. Cinescope heeft natuurlijk lang niet alles opgeslagen, er zal veel meer gemaakt zijn. Eerlijk gezegd hoop ik dan ook dat ik na deze klus nog vaker een archief van rekla mefilms mag opzetten. Adriaan Bijl Filmreclame b.v. Bioscoopreclame b.v. Automatisering b.v. Oudegracht 154 Postbus 773 3500 AT Utrecht tel.: 030-315872/315819 fax:030-315227 Iris de Winter Nadat zij reeds via een uitzendburo enige tijd bij Cinescope werkte, is Iris vanaf 13 maart in loon dienst getreden als medewerkster dia-administratie. Zij regelt alle ins en outs van de dia's, zoals de ver werking van kontrakten, bellen met theaters, klanten en verkopers, produktie regelen, offertes maken, kortom een drukke job.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1992 | | pagina 41