IN HET HOL VAN DE LEEUW door Hans Beerekamp Wie is Jacques Koch? De naam komt niet voor op de ledenlijst van de Kring van Nederlandse Filmjournalisten en evenmin als medewerker in het coloton van het weekblad HP/De Tijd. Desondanks schreef Koch in het nummer van 13 maart onder de kop "Flops Fluffies" een buitengewoon goed geïnformeerd en bijzonder geestig artikel, met als intro: „Stop de speelfilmproduk- tie!, adviseerde Jan Blokker in 1957, maar de camera's bleven doordraaien. Een inventarisatie van 35 jaar onkunde en banaliteiten in de Nederlandse cinema". Toch moeten we die Koch wel eens tegen gekomen zijn. De man heeft heel wat afgeleden, getuige zijn gedetailleerde beschrijving van de pijnlijkste momenten in Nederlandse films, die maar heel weinig mensen überhaupt onder ogen gekomen zijn. Theo van Goghs "Charly", Nikolai van der Heydes "Nitwits", Jindra Markus' "Wilde harten", "Het beest" met Willem Ruis en Dorna de Rouveroy's "Intensive Care" trokken stuk voor stuk zo weinig be zoekers, dat er niemand te bedenken valt die ze voor zijn lol toe vallig allemaal bekeken heeft. Ofwel meneer Koch heeft een afwij king, die hij uitleeft in de videotheek, of hij hoort gewoon tot het gilde van de voyeurs die van dit soort masochisme hun beroep hebben gemaakt. Koch (is Jacques misschien een broer van Eric?) suggereert althans dat hij erbij was toen Henk ten Berge de persvoorstelling van "Lieve jongens" verliet met de historische woorden: „Het wordt tijd dat het recenseren van Nederlandse films extra wordt gehonoreerd: als zijnde vuil en onaangenaam werk". Wat bewijst nu eigenlijk zo'n vrolijke opsomming van het ver schrikkelijkste wat Nederlandse filmers ooit bij elkaar bedacht hebben? Een enkele zinsnede verwijst demagogisch naar het ad vies van de Raad voor de Kunst om de subsidiëring van de film- produktie structureel te verhogen (zij het met 2,3 miljoen gulden per jaar, en niet 3,5 miljoen, zoals de minder door de wol geverfde lezer dan kijker Koch insinueert). Dat kon de filmwereld mooi ge bruiken, zo vlak voor de behandeling in de Tweede Kamer van het Kunstenplan. Daar horen de Limburgse en Twentse afgevaardig den toch al liever hun eigen symfonieorkesten een partijtje door- blazen dan dat ze nog langer belastingcenten (laat staan een sub sidieverhoging) storten in de bodemloze put van randstedelijke banaliteiten op celluloid. De filmlobby, die naderend onheil zou kunnen afwenden, is uiteraard wederom niet van de grond geko men. Staat Koch, die in een minder amusant, maar eerlijker stuk na tuurlijk ook had kunnen kiezen voor scènes uit "Abel", "De avon den" of "Charlotte", misschien op de loonlijst van operagezelschap Forum? Als filippica is het artikel niet puntig genoeg; het plezier van de au teur moet eerder gelegen hebben in het legen van zijn archiefkast en geheugen. Ik ken eigenlijk maar één randfilmjournalist met een zo vaardige pen die aan dergelijke operaties zijn beroepstrots en gein ontleent. En die verdient zijn brood voor een groot deel aan het schrijven van een dagelijkse soap-serie voor RTL4, waarvan de banaliteit niet eens leuk genoeg is om er een tijdschriftartikel aan te wijden. Als ik Rogier Proper was, zou ik het onder pseudo niem geschreven hebben. Vervolg van pagina 5) De oprichtingsvergadering van SCALE werd gehouden in Lissabon op 3 maart jl. toen de akte bij de notaris werd gepasseerd, gete kend door Portugal, Italië en Nederland. Het eerste probleem diende zich terstond aan. De vertegenwoordigster van het Verenigd Koninkrijk (lid dus van de Algemene Vergadering) was vergezeld door een vertegenwoor diger van Schotland èn Wales en claimde, zwaaiend met een brief van "Home Office" gesteld in uiterst krachtige termen, 3 plaatsen in het Bestuur. Nu kun je natuurlijk denken maar dat is toch een heel eenvoudige zaak. De EEG bestaat uit 12 landen. Schotland en Wales zijn pro vincies (regio's) van Engeland; dit land is lid van de EEG en dus is de kous af en het antwoord is neen. Zo werkt dat dus in het geheel niet. In een gesprek dat door Schotland èn Wales was gevoerd met on der andere vertegenwoordigers van de EEG had men een op zijn minst willig oor gevonden met als resultaat dat deze curieuze ge- dachtenkronkel niet van tafel verdween (noch de vertegenwoordi gers van Schotland en Wales trouwens). In het betamelijke liepen de emoties vrij hoog op en de vergade ring werd na ruim 1 uur geschorst voor beraad in de wandelgan gen. Toen bleek dat Duitsland, Luxemburg en Italië ook faliekant tegen deze constructie waren. Na hervatting van de vergadering stelde ondergetekende voor dat het alle landen met "onafhankelijke re gio's" zou worden toegestaan bestuursleden voor te dragen ter benoeming en wees vervolgens op België (3), Spanje (3), Italië (23!, nl. 23 dialecten), Denemarken (2) en Duitsland (16)(Lander), in de hoop dat het gezonde verstand zou gaan prevaleren en - ge lukkig - dat werkte. De Voorzitter bracht het voorstel terstond in stemming en het werd verworpen tegelijk met het Engelse verzoek. De besluitvorming werd trouwens aanzienlijk vereenvoudigd om dat uitsluitend aan de bestuursleden reis- en verblijfkosten wor den vergoed. Deze pijnlijke zaak achter de rug zijnde stond niets een vruchtbare vergadering meer in de weg en werden de Statuten, Reglementen en Richtlijnen aangenomen en een Algemeen Secretaris benoemd (Dr.Artur Castro Neves uit Portugal). Vervolgens werden de eerste aanvragen beoordeeld: - België met een verzoek om beginkapitaal ter bevordering van een fonds ten behoeve van televisieprodukties. Bijdrage SCALE voor 1992 ECUs 60.000. Het Bestuur gaat in principe akkoord. Een aantal vragen zal echter in mei bevredigend moeten worden beantwoord. - De Media Business School vraagt ondersteuning voor het uit brengen van bijvoorbeeld Deense films in Minnesota, Ierse films in Massachusetts en Portugese films in New York. Kosten per film tussen US 4.100 - 7.600 afhankelijk van Oost- West kust. In principe toegewezen. In mei worden de puntjes op de i gezet. Twee projecten werden aangehouden. In "Film" zult U regelmatig op de hoogte worden gehouden van de verrichtingen van deze jongste loot aan de mediaboom. H.J.A.Tijssen 8

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1992 | | pagina 8