MEEVALLER Sterren-exploitatie In de gehele filmgeschiedenis kom je telkens bepaalde acteurs en actrices tegen, die, wat betrett beroemdheid en sukses, ver boven de anderen uitsteken. Ze staan daardoor ook vaak garant voor fi nancieel sukses, zowel van de producenten als van de verhuur ders en de theaters. Er waren sterren, die vanaf de eerste film waaraan ze meewerkten suksesvol waren. Er waren er ook die al jaren meeliepen tot het moment dat ze plotseling doorstootten naar de top. Wanneer de volgende film ook suksesvol was, konden ze niet meer stuk. Het opmerkelijke was, dat gelijktijdig oudere films van de be treffende acteur of actrice opdoken, daterend van vóór de sukses- sen. Over het algemeen mislukten die, óf omdat de kwaliteit niet goed genoeg was, óf omdat ze voor de Nederlandse markt niet geschikt waren. De overweging van de - over het algemeen kleinere - filmverhuur kantoren was een zuiver commerciële: men wilde ook een graantje meepikken van het sukses van dat ogenblik! Soms was het effect averechts: de betreffende acteur werd door de vertoning van die oudere films dusdanig in diskrediet gebracht, dat ook de nieuwe films flopten. Exit acteur. Een sprekend voorbeeld was de Franse acteur Fernandel, de man met de zware kaken, het paardegebit en de brede glimlach. Zijn eerste films, 'Barnabé' en 'Dertig dagen corvee1, werden vlak voor de oorlog door Melior Films uitgebracht met redelijk resultaat. Fernandel's grote tijd begon echter in 1951 met 'De kleine wereld van Don Camillo" van Julien Duvivier. Fernandel is de dorpspas toor die het voortdurend aan de stok heeft met de communis tische burgemeester, gespeeld door Gino Cervi. Het werd een we- reldsukses en de eerste van een lange serie. Ook de volgende films in de serie werden grote kassuksessen. In één klap was Fernandel van doorsnee-acteur tot 'topper' geworden. Met alle gevolgen van dien! Wat gebeurde er namelijk? Alle verhuurkanto ren die nog geen 'Fernandel' hadden en dus nog niet van zijn suk ses hadden kunnen profiteren, gingen op zoek naar 'vergeten' films van hem. Ook de producenten lieten zich niet onbetuigd. Het ging voornamelijk om minder goede en zelfs slechte films. Fernandel's naam kreeg een gevoelige knauw met het gevolg dat ook zijn nieuwe films flopten, zelfs de laatste 'Don Camillo-films'. Een ander, in dit geval positief voorbeeld is Louis de Funès. Pas in 1941, op 27-jarige leeftijd, volgt hij een toneelkursus aan de school van René Simon. Vanaf 1945 speelt hij aanvankelijk bijrol len. De filmcritici noemden hem "de Groucho Marx van middelba re leeftijd"! Pas in 1958 kreeg hij van Yves Robert de hoofdrol in 'Ni vi ni connu'. Dat betekende het begin van een ongekend suk- sesvolle filmcarrière. Een nieuwe 'De Funès' betekende een hoog tepunt in het bioscoopseizoen. De premières stonden altijd in de belangrijkste weken van het jaar geprogrammeerd. Hoogtepunt was 'La grande Vadrouille' uit 1966 ('Samen uit, samen thuis') onder regie van Gérard Oury. In deze film ligt niet het gehele ac cent op De Funès, maar krijgen ook Bourvil en Terry-Thomas alle gelegenheid hun komische talenten uit te buiten, waardoor de grappen van De Funès beter tot hun recht komen. Na dit sukses gingen de producenten in hun kluizen op zoek naar oude films met De Funès. Dat bleken er niet zoveel te zijn. Rolf van Mourik van Melior Films kwam met een producent in kontakt die nog twee zwart-wit films had liggen, die nooit naar Nederland waren verkocht. Voor een koopje! De eerste uit 1960 moest 5.000,- outright kosten, de tweede 10.000,-. De eerste 'De Taxichauffeur' ging op 24 december 1968 in pre mière. Het werd, voor zo'n toch al oude film, een ongelooflijk suk ses! De tweede, 'Geen geld en toch veel zorgen' kwam enkele maanden later uit. Het sukses was een stuk minder, hoewel nog altijd een veelvoud van de investering. De Taxichauffeur' werd vele malen opnieuw uitgebracht en trok telkens weer evenveel bezoekers als bij eerdere vertoningen. Zo'n zeven jaar na de première had de film nog een roulement, dat me nig verhuurder graag voor een nieuwe film zou hebben gehad. Het opmerkelijke was in dit geval wel, dat bij Louis de Funès de vertoning van enkele oudere films geen nadelige invloed heeft ge had op het bezoek aan zijn nieuwe films, dit in tegenstelling tot de ervaring met Fernandel. Tot slot nog de reden, waarom 'De Taxichauffeur' thuishoort in deze rubriek: de film bracht in de periode van de première op 24 december 1968 tot half 1976 meer dan 350.000,-(ü!) aan film- huur op! En dat bij een minimale investering en outright! Een unieke meevaller dus! MISSER Re-makes Dat de verfilming van een vroeger suksesvolle film niet betekent, dat deze re-make automatisch hetzelfde sukses zal hebben, is ver moedelijk wel bekend. Menig verhuurder heeft hiermee zware te leurstellingen ondervonden. Centra Film kon daar zeker over meepraten. Het begon al in 1956. Via Republic Pictures kreeg zij de re-make van een wereldberoem de suksesfilm 'Het congres danst' uit 1931. De oorspronkelijke versie uit 1931 werd geregisseerd door Eric Charell en had een, voor die tijd, fantastische rolbezetting met Lilian Harvey, Willy Fritsch, Konrad Veit, Lil Dagover, Carl-Heinz Schroth en Otto Walburg. Charell was ook componist en had deze operette speciaal voor de film geschreven. Eén van de liedjes uit de operette 'Das gibt's nur einmal' is nog steeds een wereldhit. We waren dus erg benieuwd naar de re-make en droomden er ei genlijk al van een kraker in handen te hebben. Maar de film bleek 25

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1992 | | pagina 25