Film tronies
IN HET HOL VAN DE LEEUW
telefoon: 02526-75877 en 06-52822427 fax: 02526-89810
DOLBY BGW PERMASEL TASCAM STRONG ELECTRO-VOICE CINEMECCANICA
Victoria 5 - 35mm filmprojectoren
Victoria 8 - 35/70mm filmprojectoren
CNR 2-3-4 en 5 plaats non rewinds
DGB 4000 en 5000 meter spoelentoorns
Vector 2000 cabine computer automatisering
hand en electrische filmomspoelers
Voor meer informatie neem contact op met:
ABACUS LÜCASFILM-THX PERMASEL JBL ELECTRO-VOICE GOTHAM DOLBY
door Hans Beerekamp
Wat een ontzettend handzaam en leerzaam boekje vond ik van
daag tussen de post. Het heet European Cinema Minibook 1992'
en is uitgegeven door Carat, een internationale mediaspecialist,
die marketing gegevens verzamelt, bijvoorbeeld voor bioscoop
adverteerders.
Van alle Westeuropese landen zijn er in detail (en van de
Oosteuropese globaal) gegevens over het bioscoopbezoek sinds
1980 in te vinden. Veel wisten we daar al over, niet in de laatste
plaats door de onvermoeibare statistici van de NBB. Het was be
kend dat Nederland met 1,0 jaarlijks bioscoopbezoek per hoofd
van de bevolking het laagst van heel Europa scoort. Dat de terug
loop van het bioscoopbezoek een internationale trend vormt, is
ook geen nieuws: in Europa daalde het bezoek 74% sinds 1960 en
44% vanaf 1980. Wat ik niet wist, is dat de terugloop in Nederland
de laatste tien jaar (volgens de gegevens van Summoscanner)
groter was dan gemiddeld in Europa, namelijk 50%. Daarentegen
is het aantal bioscoopzalen redelijk stabiel gebleven, van 495 in
1950 naar 465 in 1991. Terwijl de bruto recettes in Europa wel
stijgen (van 2,4 miljard dollar in 1980 naar 3,1 miljard dollar in
1990), liepen die in Nederland ook terug: 113 miljoen dollar in
1980 en 88 miljoen in 1990. Het enige andere Europese land waar
de inkomsten daalden is Oostenrijk, met slechts vijf procent.
Je moet de dingen altijd in een beetje breder perspectief zien, vind
ik. We kunnen nu wel jammeren over een daling van het bezoek
van 31 procent in de eerste maanden van 1992, maar diezelfde
trend was al waarneembaar in de laatste maanden van 1991, en
dat zijn toch (weliswaar onverwacht heftige) schommelbewegin
gen die nauwelijks structureel kunnen zijn. Somberheid is bes
mettelijk, en de daling van bezoek en inkomsten gedurende de
laatste tien jaar lijkt me een veel groter probleem.
Wat me vooral opviel in de reacties op het meest actuele nood-
klokgelui, zijn twee aspecten, die misschien iets met elkaar te ma
ken hebben. Punt één: de recente depressie zou veroorzaakt wor
den door een gebrek aan topfilms. Punt twee: de stijgende recla
me-inkomsten vormen een lichtpuntje in de duisternis, althans
voor de bioscoopexploitanten.
De inmiddels in bredere kring bekendheid genietende Cannon-di-
recteur Wim van Wouw benadrukte de goede wil van adverteer
ders ook nog eens in de GPD-bladen. Volgens Van Wouw is de
omzet in de bioscoopreclame in 1991 gestegen naar 17 miljoen
gulden tegenover 13,5 miljoen in het jaar daarvoor, terwijl de toe
name in de eerste drie maanden van 1992 wederom 25 procent
bedroeg. Mijn leuke Carat-boekje bevestigt die trend al sinds
1988.
De distributeurs en producenten hebben daar weinig aan.
Integendeel, je kunt uit die hoek klachten horen over een lo
gischerwijs afnemende bereidheid van exploitanten om trailers te
vertonen. Zouden er nu werkelijk het afgelopen halfjaar minder
publieksvriendelijke films uitgekomen zijn dan in de afgelopen ja
ren? Of weet het publiek ze niet meer te vinden, onder andere om
dat de meest directe vorm van reclame voor afzonderlijke titels, de
trailer, het moet afleggen tegen Caballero en Grolsch?
Je kunt het bioscoopexploitanten nauwelijks kwalijk nemen dat ze
in deze tijd van alle-hens-aan-dek de tabaks- en alcoholindustrie
lekker veel laten adverteren. Maar dan wil ik ook nooit meer horen
dat de distributeurs geen 'topfilms' meer in de aanbieding heb
ben. Wat was ook al weer de Nederlandse vertaling van 'penny
wise, pound foolish'? Ik geloof dat het iets met vestzak-broekzak
te maken heeft.
CINEMECCANICA