24 september t/m 2 oktober 1992 Nederlandse Film Dagen De twaalfde editie van de Nederlandse Filmdagen hebben plaats van 24 september tot en met 2 oktober 1992. De grote lijnen van het programma van de Filmdagen van dit jaar staan vast. In het vorige nummer van Film hebben wij u reeds en kele hoogtepunten gepresenteerd. In dit nummer zullen we trach ten het programma-overzicht te completeren, wat geen gemakke lijke opgave is, daar het programma weer zeer uitgebreid is, zodat ook dit jaar een ieder zeker iets van zijn of haar gading zal kunnen vinden. VAKPRIJS 1992: MONTAGE De vakprijs 1992 zal worden uitgereikt in de discipline montage. Middels een enquête onder de leden van de NBB, NBF en GNS wordt de beste 'cutter' van Nederland gekozen. Deze zal bekroond worden met een Gouden Kalf. In het kader van de vakprijs zal van maandag 28 tot en met woensdag 30 september onder de noemer "Snijden in Nederland se speelfilms' een seminar worden georganiseerd, waarin de werkwijze en de esthetica van zes Nederlandse cutters naast el kaar worden gelegd. De cutters in kwestie zullen tevens een alternatieve versie van een bepaalde scène uit Gerard Soetemans 'De Bunker' snijden. Deelnemende editors zijn o.a.: Ton de Graaff (De Bunker), Hans van Dongen (Flodder in Amerika), Jan Dop (Mama Calle), Jan-Wouter van Reijen (Boven de Bergen), Wim Louwrier (Kracht). Het seminar zal onder de bezielende leiding staan van Ot Louw (Romeo). STUDENTENSECTIE Naast de traditionele vertoning van de eindexamenprodukties van de NFTVA zullen de Nederlandse Filmdagen dit jaar ook speciale aandacht schenken aan de films en videoprodukties van de AV-af- delingen van diverse kunstacademies in ons land. De bedoeling van dit programma-onderdeel is om de onderlinge discussie tus sen de studenten, over de grenzen van hun eigen academies heen, te activeren. OPDRACHTFILM Ook dit jaar zullen de Nederlandse Filmdagen stil staan bij de op- drachtfilm. In de eerste plaats wordt een beknopt overzicht gege ven van de produkties van de opdrachtfilmfirma Musch Tinbergen. Het werk van Jan Musch en Tijs Tinbergen neemt een opvallende plaats in te midden van de Nederlandse opdrachtfilms. Hun laatste film 'Sandra', gemaakt in opdracht van de Nederlandse Spoorwegen, zal tijdens het festival haar première beleven. Daarnaast wordt een selectie vertoond van Nederlandse opdracht films, die in binnen- of buitenland bekroond zijn. Tenslotte wordt op dinsdag 29 september een discussieavond ge organiseerd, onder leiding van Peter Kanters. Opdrachtfilmers gaan in discussie met opdrachtgevers over het onderwerp 'Functionele Creativiteit'. EAREYE SEESHEARS Op zaterdag 26 september brengen de Nederlandse Filmdagen in, coproduktie met de IJsbreker, de wereldpremière van een nieuw project van Frank Scheffer. Negen films van ca. vijf minuten zullen live begeleid worden door vijf musici. Het project gaat in beginsel om de analogie tussen muziek en film, waarbij de structuur van de muziek wordt getransformeerd naar film, op principieel vergelijkbare wijze, maar met film-eigen middelen. De uitvoerende musici zijn ondermeer Frances-Marie Uitti (cello), John Collins (percussie), Hein Pijnenburg (basklarinet) en Josephine Truman (didgeridoo). HOLLAND MEETS GERMANY De afgelopen editie van de Nederlandse Filmdagen introduceerde een nieuwe filmpolitieke festivalsectie van bilaterale aard onder het motto HOLLAND MEETS... De filmindustrie van Denemarken werd toen vergeleken met die van Nederland. Dit jaar zullen vergelijkingen getrokken worden met de Duitse filmindustrie. De studiedag zal zich grofweg concentreren op de voor- en nade len van de Duitse financieringsstructuren en op cofinancierings- mogelijkheden die daarbinnen voor Nederlanders bestaan. Enkele Duitse 'officials' zullen allereerst voorlichting geven over de principes van de uiteenlopende economische en culturele steundfondsen die Duitsland kent op zowel federaal als op Lander- niveau. Een kritische evaluatie van theorie en praktijk van deze principes zal mede worden gevoed door bijdragen van Duitse filmproducenten. Tenslotte zal ook nadrukkelijk worden na gegaan in hoeverre de Nederlandse filmindustrie - al dan niet in coproduktieverband - aanspraak kan maken op de Duitse 'potjes'. Net als vorig jaar wordt de studiedag mede geschraagd door een Engelstalig Dossier Germany-Nederland, dat behalve beknopte beschrijvingen van het filmbedrijf in beide landen ook talrijke sta tistieken zal omvatten. Ryclef Rienstra, executive secretary van Eurimages, heeft de lei ding van de discussie. In het volgende nummer van film hopen wij u enkele titels van première-films te kunnen presenteren en u de laatste stand van zaken betreffende de Nederlandse Filmdagen 1992 te kunnen ge ven. DE DRIE BESTE DINGEN IN HET LEVEN, de eerste lange speelfilm van GER POPPELAARS, is geselecteerd als openingsfilm van de Nederlandse Filmdagen 1992. De openingsavond vindt plaats op woensdag 23 september. Scenario en regie: Ger Poppelaars Producent: René Scholten/Studio Nieuwe Gronden met o.a. Loes Wouterson, Victor Löw, Jack Wouterse, GerardThoolen, Gijs Scholten van Aschat en Michel van Dousselaere. 17

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1992 | | pagina 18