HET TOEKOMSTPERSPECTIEF
VAN HETBIOSCOOPBEZOEK IN NEDERLAND
Verslag van de strategieconferentie van 26 juni 1992 van deNederlandse Federatie voor de Cinematografie
De Nederlandse Federatie voor de Cinematografie heeft Coopers
Lybrand Management Consultants gevraagd een tweetal strategie
conferenties over het toekomstperspectief van het bioscoopbe
zoek in Nederland te organiseren. De eerste conferentie werd op
26 juni 1992 in Noordwijk gehouden. Deelnemers aan de confe
rentie waren vertegenwoordigers van filmproducenten, filmver-
huurbedrijven, bioscoopexploitanten en van het secretariaat van
de Nederlandse Federatie voor de Cinematografie. Coopers
Lybrand namen de voorbereiding, begeleiding en het voorzitter
schap van de conferentie op zich.
Tijdens de conferentie wilde men tot gezamenlijke beeldvorming
komen over de huidige situatie (met de achterliggende oorzaken)
en over het toekomstperspectief van de bioscoop- en filmbranche
in Nederland. Tevens was aan de orde in hoeverre dit perspectief
beïnvloedbaar respectievelijk "maakbaar" is. Centraal staat hierbij
het denken vanuit de markt c.q. de consument, en het bepalen van
de gemeenschappelijke belangen van de branchegenoten. Welke
mogelijkheden om de toekomstige markt te beïnvloeden moeten
daarbij gezien worden als gezamenlijke verantwoordelijken en bie
den die ook aanknopingspunten voor gezamenlijke of gecoördi
neerde acties?
De conferentiedag bestond uit een ochtend- en middagsessie.
Tijdens de ochtendsessie werd ingegaan op de onderwerpen bio
scoop, vrijetijdsbesteding en entertainmentmarkt.
Tijdens de middagsessie werden de onderwerpen consument,
bioscoopbezoeker en niet-bezoeker behandeld.
Op de conferentiedag lag het accent op:
a. het creëren van een gemeenschappelijke basis met betrekking
tot een aantal feiten. Hierbij zijn zowel macro-aspecten (bio
scoopbezoek als vorm van vrijetijdsbesteding en entertainment)
als micro-aspecten (de bioscoopbezoeker respectievelijk niet-
bezoeker) behandeld;
b.het vaststellen van eventuele "blinde vlekken" in de beschikbare
informatie;
ede gedachtenwisseling over de oorzaken van het terreinverlies
van de bioscopen in de entertainmentmarkt en over een aantal
mogelijkheden om hier iets aan te doen.
De conferentiedag heeft bijgedragen tot de gezamenlijke beeldvor
ming over de markt en over de actuele positie van de bioscoop-
en filmbranche. Nog niet eerder hadden de diverse partijen uit de
branche, met hun verschillende invalshoeken, op deze wijze over
de ontwikkeling en de problematiek van de branche van gedachten
gewisseld. De intensiteit en de kwaliteit van de discussies maak
ten het mogelijk om veel aspecten in kaart te brengen en aanzet
ten te maken tot mogelijke maatregelen. Bij de deelnemers kwam
aan het eind van de dag duidelijk de wens naar voren om het pro
ces voort te zetten, en gezamenlijk wegen te zoeken voor intensi
vering van de marktbewerking. Dit tegen de achtergrond van de
constateringen dat:
a. de bioscoop- en filmbranche terrein verliest in de entertain
mentmarkt;
b.de bezettingsgraad van bioscoopstoelen een gemeenschappelijk
belang is van alle betrokkenen in de branche;
c. het imago van de branche nadrukkelijk aan verbetering toe is;
d.de kwaliteit van het aanbod in de markt (totale bioscoop/fiim-
beleving) verbeterd kan worden;
e. de "emotionele beleving" van het onder goede condities bekijken
van een film beter aan de man/vrouw kan worden gebracht;
f. een meer doelgroepgerichte benadering nodig is, om tot verbre
ding en intensivering van het bioscoopbezoek te komen.
Het is van belang om het tijdens deze conferentie ontstane "mo-
mentum" vast te houden en door te trekken naar een gezamenlijke
visie op toekomstige mogelijkheden en daarmee verbonden con
crete maatregelen en activiteiten. De deelnemers realiseren zich
daarbij, dat een aantal historisch gegroeide verhoudingen niet
eenvoudig te doorbreken is. Een gezamenlijke visie is echter een
eerste vereiste om te komen tot een plan met voldoende draagvlak
van waaruit vervolgens kan worden bekeken of dat leidt tot geza
menlijke c.q. gecoördineerde activiteiten.
Op de eerste conferentiedag zijn er drie werkgroepen geformeerd,
de Werkgroep Produktaanbod, Communicatie en Onderzoek
beleid. De werkgroepen gaan nader bekijken of concrete sugges
ties mogelijk zijn voor gezamenlijk beleid en te nemen maatrege
len. Tijdens de tweede conferentiedag zullen de werkgroepen aan
de deelnemers rapporteren. Aan Coopers Lybrand Management
Consultants is gevraagd, naast de voorbereiding van de tweede
conferentiedag, ook de activiteiten van de werkgroepen te begelei
den.
De tweede conferentiedag zal plaatsvinden op 11 september a.s.
Terwijl op de eerste conferentiedag de consument centraal heeft
gestaan, zal op de tweede conferentiedag het accent liggen op de
optiek van de aanbieders in de markt (producenten, filmverhuur
ders en bioscoopexploitanten).
The Player (Meteor Film)
19