CINEMA EXPO TE BRUSSEL
een tentoonstelling voor en rond de professionele cinema-techniek,
30 juni t/m 2 juli 1992
De expositie, waarvoor de inschrijving wat aarzelend was gestart
door de combinatie met veel congresgebeurtenissen en met de
mogelijkheid voor de bezoekers, om een stevig aantal van de
nieuw te verwachten rolprenten te zien, bleek uiteindelijk met de
brede promotie-campagne toch behoorlijk bezet te raken.
Veel fabrikanten van technische cinema-apparatuur uit de USA,
India, Australië, Duitsland, Italië, Engeland, Frankrijk,
Tsjechoslowakije, Zuid Atrika, Spanje en Nederland waren met de
beste verwachtingen naar Brussel gekomen, om vervolgens te
worden gegroepeerd rond een op het middenplein opgebouwde
stand van een bekende Cola-organisatie. Daar de temperatuur tij
dens de opbouw en tentoonstelling bijzonder hoog opliep, was de
gratis frisdrankverstrekking een attractie die door standhouders
en bezoekers in dank werd aanvaard. De buffet-lunch - gespon
sord door Cloeck Moedigh - was een ander aardig initiatief.
De tentoonstelling was bedoeld als een specialistische cinema-
show, waarbij elke cinema-exploitant de gelegenheid heeft zich op
de hoogte te stellen van de huidige stand van zaken in de tech
niek. Dit als tegenhanger van de Photokina, die elke twee jaar ook
het onderdeel cinematechniek omvat. Grote toeloop bleef uit. Dit
werd wellicht veroorzaakt door de hoge prijzen voor de entree. De
verwachtingen van de optimisten werden zeker niet vervuld, de
dure hotelkamers waren lang niet vol. Van de drie dagen 'show',
die twee middagen en een ochtend omvatten, met een totale
showtijd van 10,5 uur kan niet anders gezegd worden dan: "Helaas
zeer beneden de maat!" De inspanningen van de vele standhou
ders, soms van de andere kant van de globe komende, stonden ei
genlijk niet meer in redelijke verhouding tot het aantal bezoekers
dat op deze dagen naar de Expo hal kwam.
Er was veel nieuws te zien, zoals de nieuwe soundbox voor de di
gitale geluidsweergave die DOLBY tentoonstelde, bedoeld als uni
versele toepassing tussen boven-frictie en voorstuk. De unit (zie
foto) heeft een lichtgeleide-buis, waardoor een lichtstraal via fiber-
opties van toonlamp naar de binnenzijde van de lus om de toon-
baan wordt gebracht, zodat een duidelijke afbeelding van de digi
tale geluidsblokjes - die immers tussen de perforaties liggen - op
het DOLBY afleessysteem valt. Voor het samenkoppelen van deze
'pulserende' informatie en voor het opvangen van de afstand tus
sen het beeld in het filmvenster en de weergave van het bijbeho
rende geluid, is een geheugen actief waarmee de pulsen tot een
gesloten reeks worden gemaakt en de vertraging
- instelbaar - tot synchroon beeld en geluid voert. De circuit-
boards en de aflees-unit zijn produkten van DOLBY. Het is te ver
wachten dat deze onderdelen aan alle fabrikanten van professio
nele filmprojectoren zullen worden geleverd. Dit zal zeker tot de
bouw van gecombineerde soundboxen leiden, die zowel standaard
optisch zullen kunnen 'lezen', als ook het digitale signaal van
DOLBY.
Een andere nieuweling is het KINTEK' systeem, een cinema-sys
teem dat in Amerika breed wordt toegepast. Het is bedoeld voor
de kleine zalen die in het algemeen niet de investering van een
complete DOLBY installatie mogelijk maken. Zowel op onze stand,
als ook op die van KINTEK, was dit zorgvuldig gebouwde materi
aal aanwezig. Voor een aantal bezoekers uit Nederland was dit
aanleiding om prijsopgave te vragen.
Naast de ERNEMANN 12 B projector, 35/16 mm., gecombineerd
met de automatische optiek-revolver en formaatwisseling, de
fraaie Xenosol lamp 1600-2500 Watt kolf, was een ERNEMANN
VIIIB, met dezelfde optiek-revolver opgesteld, waarmede formaat-
en lenswisseling, en kadrering op afstand stuurbaar zijn. (De foto
toont de 12 x 3 m. gecombineerde stand van Selectronic en
Anschütz.) De automatieksturing met de ERNEMAT 800 was in vol
gebruik en vooral de rustige, stille loop van de ERN.12 B oogstte
menig open doekje.
Verder toonden wij een standaard DOLBY SR 19"-cabinet, zoals
wij deze in vele Nederlandse cinema's hebben ingebouwd, voor
zien van de uitstekende ALTEC LANSING jubileumversterkers, die
thans leverbaar zijn in 2 x 75 Watt, 2 x 100 Watt, 2 x 200 Watt en
tenslotte 2 x 400 Watt, aan 8 Ohm. Door deze brede collectie is
elke zaal, klein, middelgroot en groot, te voorzien van het perfecte
ALTEC LANSING geluid, vanouds 'The Voice of the Theatre!'
Een aantal van de ALTEC LANSING zaal-luidsprekers, surroud- en
subwoofer-luidsprekers completeerde onze ruime stand en de be
zoekers - uit Nederland en Vlaanderen - maakten het voor ons ze
ker de moeite waard, om actief aan deze EXPO deel te nemen.
De projectoren van de bekende merken, maar ook de Amerikaanse
machines, als Century, Simplex, Ballantyne, een Tsjechische en
een Chinese machine en enige anderen, gaven acte de presence,
hetgeen met de diverse multi-cinema's niet verwonderlijk is.
Voor de Nederlandse cinema-exploitant gaarne het advies toch
naar de Photokina te komen, waar wij een nieuwe serie ERNE-
produkten zullen voorstellen. Groot nieuws in Keulen!
G.J.Muhlenbaumer
Selectronic BV
25