ERETEKENS N.F.C. een bepaald beeld wat gebaseerd was op de rollen die in films wa ren uitgebeeld. In de jaren dertig was er een kunstenaars-echtpaar, dat in enkele Duitse films nogal furore had gemaakt door haar zangcapaciteiten. Het echtpaar zong in opera's en operettes en werd ontdekt door de Duitse filmindustrie. Het waren de Poolse zanger Jan Kiepura en zijn van Hongaarse afkomst zijnde vrouw, Martha Eggerth. Jan Kiepura was geboren in het Poolse plaatsje Sosnowiece. Zijn ou ders hadden een hotel in dit wintersportgebied. Het echtpaar was beroemd over de hele wereld. In Nederland wer den ze nog populairder toen Prinses Juliana en Prins Bernhard in 1937 hun huwelijksreis naar het hotel van de Kiepura's maakten. Vlak voor het uitbreken van de oorlog in september 1939, week het echtpaar uit naar de Verenigde Staten. Hier kregen ze vooral grote bekendheid met hun optreden in de operette The Merry Widow'. Zij zongen deze operette meer dan 1500 keer. In Europa hoorde men tijdens de oorlogsjaren en de eerste jaren daarna wei nig meer van hen. In 1949 bracht het echtpaar een bezoek aan Europa. In Berlijn bezochten ze enkele vrienden die de oorlog hadden overleefd. Bij een van deze vrienden was Kurt Ulrich op bezoek. Hij was de grote man van Berolina-Film, destijds een van de be langrijkste producenten van West-Duitsland. Ulrich opperde het idee om een operette met het echtpaar te verfilmen, waarin voor beiden een hoofdrol beschikbaar zou zijn. Pas in 1951 vatte Berolina-Film het plan op om Franz Léhar's operette Das Land des Lachelns te verfilmen. De buitenopnamen zouden in Siam, het huidige Thailand, worden opgenomen, de studio-opnamen in Berlijn-Tempelhof. Wij waren in de periode van de opnamen bij Berolina-Film in ver band met de onderhandelingen over het kontrakt van de nieuwe produktie. Tijdens een van de besprekingen viel het op dat Kurt Ulrich herhaaldelijk telefonisch werd gestoord. Er waren proble men in de studio bij de opnamen voor 'Das Land des Lachelns'. Onze bespreking moest afgebroken worden, want Kurt Ulrich moest direkt naar de studio. Als we wilden, mochten we mee. Hij vertelde ons dat hij nog nooit zo'n stel moeilijke artiesten had ge had als Jan Kiepura en Martha Eggerth. Ze waren nooit op tijd, er waren altijd problemen. Dan was er een kostuum niet goed, dan was er weer iets anders mis. Kortom, het was een doorlopende ergernis. Ook in Siam waren de nodige moeilijkheden geweest, aangezien het echtpaar altijd op de eerste plaats wilde komen. Deze toestanden was men niet gewend bij Berolina-Film, waar de sfeer normaal gesproken goed en collegiaal was. De spanningen liepen hoog op en deze bedreigden een vlot verloop van de pro duktie. Die bewuste dag was het weer zo ver. De opnamen konden niet beginnen, omdat het echtpaar op de afgesproken tijd niet aanwe zig was. Na overleg met de produktieleider en de regisseur, werd besloten de opnamen voor die dag te verschuiven naar de volgen de dag. Een tijd later kwam het echtpaar in opgewekte stemming aan. Ze hadden gezellig gewinkeld en het was jammergenoeg een beetje uit de hand gelopen. Zelden heb ik de anders zo gemoedelijke Kurt Ulrich zo kwaad ge zien. Het resultaat was, dat het echtpaar als twee kleine kinderen zat te mokken. De volgende dag verliep alles naar wens. Ook ver der tijdens de produktie waren er geen problemen meer. De film was niet groots, maar de opnamen in Siam gaven het ge heel een pracht en een praal waar zeker van te genieten viel. De film bracht niet het grote sukses, dat er oorspronkelijk van ver wacht werd. Na 'Das Land des Lachelns' is er in Europa niets meer van het echtpaar gehoord. F.P.van den Berg In de eerste helft van 1992 ontvingen de volgende medewerkers van de bij de N.F.C, aangesloten bedrijven onderscheidingen: Zilveren speld: C.Zaalberg (Concorde Film) M.B.T.de Ruyter (Jogchem's Theaters) G.J.Beudel (Doetinchemse Bios. Onderneming) L.Russchen (Doetinchemse Bios. Onderneming) G.Koolhof (City Theater) J.de Vries (City Theater) R.B.Pronk (Cineco bv) R.M.E.Schmit (Cannon Cinema bv) Zilveren brochette: Mevr.C.M.Okkersen (Concorde Film) Mevr.W.E.J.Rutjes (Jogchem's Theaters) Mevr.M.I.Risamasu-Jansen (Bios. Exploitatie Minerva) Mevr.M.Verdonk (Bios. Exploitatie Minerva) Mevr.H.W.VHultermans-Goossens (Bios. Exploitatie Minerva) Mevr.C.M.M.Muurmans-Spapens (Bios. Exploitatie Minerva) Mevr.J.Ramsanjhal (Cannon Cinema bv) Gouden speld: G.Koopmans (Video Hilversum) L.Akkerman (Video Hilversum) H.Geelen (Toonder Studio's) Gouden speld met diamant: G.Vos (City Theater, Steenwijk) Gouden brochette met diamant: Mevr.J.L.Vos-Prikken (City Theater, Steenwijk) Eddy Christiani, vriend van het echtpaar Vos, reikt de eretekens uit. 32

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1992 | | pagina 33