EEN NIEUW LOGO
CANNES-REELLIONS1992
EEN NIEUWKOMER IN CANNES (2)
Met enige verbazing las ik in de overigens amusante schets van
het debuutbezoek van "nieuwkomer" San Fu Maltha aan het film
festival van Cannes dat de "de Belgische markt veel gezonder is"
door o.m. "de gemiddeld hogere IV. opbrengsten".
Sinds wanneer? Mei 1992?
Tot de komst van R.T.L.4 in Nederland en V.T.M, in België betaalde
de B.R.T. ca. 65% van de prijs die de Nederlandse Omroepen wil
den of moesten betalen.
Nadat de commerciële omroepen in België en Nederland aktief
gingen aankopen, is de licentie-prijs van vooral speelfilms enorm
gestegen. Die stijging vond plaats in België, maar bovenal in
Nederland (deels veroorzaakt door het versnipperde omroepbe
stel) en volgens de laatst bekende gegevens betaalden onze
Belgische collega's niet meer dan 50% van de door de
Nederlandse omroepen betaalde uitzendrechten.
Ter verificatie van het bovenstaande kan Maltha zich misschien
wenden tot zijn Movies TV collega's Van den Bos en Van Collem.
John van der Klauw
Hoofd Programma-aankoop, A.V.R.O. Televisie
FLODDER IN AMSTERDAM
Namens meer dan driehonderd genodigden, die op de avond van
woensdag 1 juli feestelijk gekleed en keurig op tijd in Tuschinski
arriveerden voor de première van FLODDER IN AMERIKA, willen
wij onze belevenissen beschrijven in de hoop dat geen filmprodu
cent of -verhuurder ooit nog de fout zal maken om teveel gasten
uit te nodigen voor Zijn Feest.
Ons 'feest' begon om half negen (precies -zie uitnodiging) in zaal
3. Zitten.
De zaal was op tien stoelen na vol. Wachten.
Laatkomers worden met veel egards naar hun plaatsen gebracht.
Na een dik half uur verveling werden we even voor de gek gehou
den met een nep Eddie Murphy. 30 Graden.
Er werd gewaarschuwd dat we na afloop van de voorstelling niet
de zaal uit mochten. 35 Graden.
De film begint en houdt na twee uur op.
Akteurs etc. komen keurig opdraven.
Talloze taarten worden door bakkers door de gangpaden geperst.
40 Graden.
We mogen de zaal uit!
O nee. Toch niet. De uitloop stagneert op de trap. Expres. We wor
den nog een half uur tegengehouden door die (w)arme bakkers,
want de belangrijke gasten van zaal 1 mogen niet door ons -het
gepeupel uit 3- gestoord worden.
"Doorlopen!! Zuurstof" hoor je uit de zaal. Duwen, angst.
Beveiligings-beambten houden ons gevangen tussen de taarten.
We voelen ons allemaal ziek van de hitte.
Kouwe thee! Daar hadden we echt zin in, zo'n medicijn. Na 3 1/2
uur staan we weer als vrije mensen in de hal tussen de echte gas
ten, maar hoofdpijn doet ons snakken naar buitenlucht.
Wat een feest. Om thuis te zijn.
Daar kunnen we het première-trauma in alle rust verwerken.
Filmplan
FILM staat open voor een veelvoud van meningen, ook al stro
ken die niet altijd met die van anderen. Uit dien hoofde past
FILM geen inhoudelijke of tekstuele censuur toe. Zij prijst zich
gelukkig indien artikelen c.q. ingezonden brieven aanleiding
geven tot positieve discussie.
De Nederlandse Federatie voor de Cinematografie is een feit.
Een nieuwe Federatie verdient een nieuw herkenningsmiddel.
Daarom wordt er naarstig gezocht naar een logo dat de identi
teit van de Federatie weer kan geven. Aangezien het filmbedrijf
bestaat uit tal van creatievelingen, dagen wij u uit een logo
voor de Federatie te ontwerpen. Het beste logo wordt mis
schien gebruikt, en zal zeker worden beloond.
Uw ontwerp kunt u vóór 1 september a.s. sturen naar:
Postbus 75048
1070 AA AMSTERDAM
t.a.v. F.J.M.van der Putte
De Cannes-reel Lions 1992 is op video verschenen. Deze reel
bevat het complete overzicht van de Grand Prix, de Gouden,
Zilveren en Bronzen Leeuwen, de Test of Time Trophy en de
vorig jaar geïntroduceerde Grand Prix de la Presse.
De kosten van de complete reel bedragen F 250,- (VHS)
of F 450,- (U-matic) inclusief BTW.
De band kunt u bestellen bij:
Cloeck Moedigh Bioscoopreclame BV
Joan Muyskensweg 70
1099 CK AMSTERDAM
tel.: 020-6930525
Batman Returns (Warner Bros.)
37