Lions '92 Nederlandse prijswinnaars: (§ÖLTD(§§(§®[°Xi Wat hebben John Cleese, Johan Cruyff en Frank Zappa gemeen? Allen traden zij op in één van de ruim 3800 commercials welke in Cannes wer den vertoond tijdens het 39e International Advertising Film Festival. Een suksesvol festival met vele goede, kreatieve commercials. De Grand Prix was voor Spanje met een schitterende commercial voor Rubber Cement lijm. De persprijs ging naar de Engelse Heineken-film "Singer". Ook Nederland heeft het uitstekend gedaan: een absoluut record van 11 leeuwen. Nederland kwam hiermee na USA, Engeland en Spanje op een voortreffe lijke 4e plaats. In 1991 won Nederland niets! Paul Meijer, het Nederlandse jurylid, was zeer verheugd met de leeuwen voor zijn bureau PMSvW/Y&R, met name met de Zilveren Leeuw voor de kontroversiële Droste film en een Gouden voor de komplete Mazda-kam- pagne. Ook voor de Sony-commercial "Kraanvogel" was een Gouden Leeuw weg gelegd. Het Nederlandse publiek heeft het dus goed gezien tijdens Cannesdidates. "Rebel" van Centraal Beheer kreeg zilver, bioscoopcommercials hebben dus prima gescoord. Jammer dat er dit jaar op de Nederlandse Filmdagen geen Gouden Kalf voor commercials wordt uitgereikt, de kwaliteit is nog nooit zo hoog geweest. Voor de eerste maal vond ook het Print en Posterfestival plaats. Hier was de Grand Prix voor een prachtig gefotografeerde Italiaanse kam- pagne voor Levi's. Nederland won hier één Leeuw en wel voor de WNF advertentie "Woonruimte Gevraagd" van McCann-Erickson. Twee zaken op het festival vielen tegen: het weer (de traditionele Nederlandse cocktail party kon deze keer niet op het dak van het Sofitel plaatsvinden maar binnen) en het voetballen (tenminste voor Nederland). Een Deense reklamemaker merkte op de slotavond echter op: "Who cares about Gold and Silver Lions? We're the football-champions!" In september worden alle prijswinnende films vertoond op diverse lo- katies in Nederland, terwijl tegen die tijd ook de videoband geleverd wordt. Piet Davelaar Gouden Leeuwen: Mazda Sony Gehele Kampagne van 11 commercials Kraanvogel Zilveren Leeuwen: Centraal Beheer Rebel Zwarte Kip Advocaat Vosje Droste Moeder en Kind Bronzen Leeuwen: Bavaria Malt Pookje Brise Continu Schoteltje Philips Zuigkracht Volkswagen Voor één keer NOG Verzekeringen Hondje PMSvW/Y&R PMSvW/Y&R DDB Needham Worldwide PMSvW/Y&R PMSvW/Y&R DMB&B Advertising bv DDB Needham Worldwide DMB&B Advertising bv DDB Needham Worldwide High Involvement SIRE Liefde of Eenzaamheid McCann-Erickson Filmreclame b.v. Bioscoopreclame b.v. Automatisering b.v. Oudegracht 154 Postbus 773 3500 AT Utrecht tel.: 030-315872/315819 fax:030-315227 Als je op deze manier via een dia op het bioscoopdoek ten huwelijk ge vraagd wordt kun je toch geen nee zeggen? Dat deed Annemarie dan ook niet; in een volle zaal in het Grand Theatre in Amersfoort stamelde ze "Ja, ik wil".

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1992 | | pagina 42