MEEVALLER Fabiola Het is misschien niet algemeen bekend, maar er gelden zekere on geschreven wetten in het filmbedrijf, volgens welke bepaalde film- produkties al bij voorbaat kansloos zijn. Voor Nederland gold dit zeker voor films, die paardenrennen, autoraces of sportwedstrij den als onderwerp hadden. Ook typisch Amerikaanse komedies werden door het Nederlandse bioscooppubliek met moeite geac- C6pt66rd Golden deze "wetten" speciaal voor Nederland, er was ook een on geschreven wet die internationaal gold: Wanneer zich tijdens de produktie van een film problemen voordoen, wordt de film meest al een flop. Films, waarvan de produktie enige tijd moet worden stopgezet, kunnen - en de praktijk heeft dit herhaaldelijk bewezen - eigenlijk maar beter niet afgemaakt worden. Meestal zijn finan ciële problemen de oorzaak van een onderbreking. Een producent die de financiering van een film dan ook niet voor 100% rond heeft, kan maar beter niet eens aan de produktie beginnen. Het meest aansprekende voorbeeld van zo'n film is wel "Cleopatra" uit 1963. De hoofdrollen werden vertolkt door Elisabeth Taylor, Richard Burton en Rex Harrison. De regie was in handen van Joseph L.Mankiewisz. De opnamen in Rome moesten enige we ken onderbroken worden. Ik meen dat dit werd veroorzaakt door moeilijkheden met Taylor, die een liefdesrelatie met Burton was aangegaan. Maar wat er werkelijk aan de hand was, is eigenlijk nooit bekend geworden. Ook financiële problemen kunnen een rol gespeeld hebben. De produktie werd moeizaam tot een eind ge bracht, maar de traditionele "vloek" bleek ook op deze film te rus ten. De film was een vier uur durende mislukking en de resultaten vielen zo tegen, dat ze de produktiemaatschappij, 20th Century Fox Film aan de rand van een faillissement brachten. Andere voorbeelden zijn "Fabiola" en "De laatste dagen van Pompei" uit 1948. De regie was van Alessandro Blasetti, één van de grote Italiaanse regisseurs. De hoofdrollen werden vertolkt door Michèle Morgan, Henri Vidal, Michel Simon, Massimo Girotti, Gino Cervi en Paolo Stoppa. Oorspronkelijk was het de be doeling een ongeveer drie uur durende film te maken in de traditie van de Italiaanse spektakelfilm, waarvan er tijdens de oorlogsjaren een aantal werd geproduceerd. De absolute topper en het finan ciële succes "De IJzeren Kroon" was het grote voorbeeld. Ook deze film was geregisseerd door Blasetti. Gezien het grote succes van de film was het niet verwonderlijk dat men daarop met dezelfde regisseur en praktisch dezelfde rolbezetting wilde voortborduren. Alleen werd het nu een co-produktie met Frankrijk. Het ging echter grandioos mis. Tot tweemaal toe moest de produktie onderbroken worden. Dat er iets niet goed zat bleek, toen uiteindelijk in plaats van één film van drie uur "Fabiola", twee films werden aangebo den, "Fabiola" en "De laatste dagen van Pompei". Men had van de opnamen twee afzonderlijke films gemaakt, één van 90 minuten en één van 70 minuten. Bovendien kwamen de films via Franco- London-Film op de "vrije" markt. Dit betekende dat Nederland- Film, destijds hét verhuurkantoor voor de grote Franse films, geen interesse had. Melior-Films had van Franco-London-Film al enkele films in Nederland uitgebracht, waaronder "Macadam" en "Les Chouans". Dit had tot gevolg dat ook Melior-Films een aanbod kreeg met een uitnodiging om een speciale voorstelling in Parijs bij te wonen. Meer uit nieuwsgierigheid dan uit echte interesse besloten we te gaan. Dat er iets goed mis was gegaan met de produktie bleek heel duidelijk toen tijdens de screening één van de aanwezigen de anderen er op attendeerde, dat enkele Romeinse soldaten pols horloges droegen, wat de nodige hilariteit veroorzaakte. De film maakte verder een rommelige indruk. Natuurlijk werd er toegezegd dat een en ander zou worden gecor rigeerd of gecoupeerd, maar dat kon het vertrouwen in de films niet herstellen. Het was niet verwonderlijk dat geen van de aanwe zigen de films contracteerde, mede omdat de condities buitenspo rig hoog waren. De films werden ook in Frankrijk een regelrecht fiasco. Een paar jaar later werden de films door City-Film aangekocht. We vroegen ons af of we ons toch vergist zouden hebben, toen de films in de City-theaters in Den Haag en Amsterdam in première gingen. Nu was het voor City-film niet ongebruikelijk dat men be wust of onbewust extra miskopen deed. De vertoningen werden een debacle! De "vloek" had dus weer gewerkt. Een verklaring was niet te ge ven. Hoewel de films dus een "misser" waren, was het geheel voor Melior-Films een "meevaller", omdat ze voor een flinke strop be spaard waren gebleven. MISSER Rocket to the Moon Tegen het einde van de jaren zestig kregen we van een producent, waarmee we een min of meer vaste relatie hadden, een film aan geboden met als regisseur Don Sharp en als hoofdrolvertolkers Gert Fröbe, Terry Thomas, Daliah Lavi, Burt Ives, Troy Donahue, Lionell Jeffries en Dennis Price. De titel van deze film was "Rocket to the Moon". De film zou zijn gebaseerd op de verhalen van Jules Verne. Alles zag er prima uit. Hoewel de gevraagde garantie het dubbele was van de eerder uitgebrachte films, accepteerden we het aan bod. Vooral Gert Fröbe was juist in die periode erg populair ge worden door de James Bond-film "Goldfinger" en door "Those magnificent men in their flying machines". Wij dachten goud in handen te hebben. Het verhaal draaide om de organisatie van de eerste bemande ruimtevlucht naar de maan. Er hadden zich onder de medewerkers de nodige oplichters, pseudo-ingenieurs en spionnen gemengd en dat maakte dat het ruimtevaart-experiment al bij voorbaat tot mis lukken gedoemd was. De film beloofde een komische persiflage op de science-fiction-film te worden in het genre van "Those mag nificent men". We waren dan ook zeer nieuwsgierig. De opnamen werden gemaakt in Ierland, enkele kilometers van Dublin. De gebeurtenissen in de film speelden in 1875. De lance ring van de raket werd gefilmd in de schaduw van de ruim dui zend meter hoge berg Lagnaquilla. Hoewel het verhaal in Engeland, Wales, Duitsland en Frankrijk speelde, werd deze locatie gekozen vanwege het ontbreken van moderne zaken als kabel, te levisieantennes, telegraafpalen, strepen van straaljagers en andere objecten van deze yet-eeuw. In een oude kopermijn werden de opnamen gemaakt voor de lan cering. Op de bodem van een kolossaal gat, geboord in de berg top, werd met behulp van een sterk ontploffingsmiddel, "Bulovite" genaamd, de raket naar de maan afgeschoten. Men hield ons regelmatig op de hoogte van het verloop van de produktie. Het ene bericht klonk nog enthousiaster dan het ande re. Eindelijk was het zover, de film was klaar. Het was niet nodig de film speciaal te gaan zien, omdat ze al onder contract stond. 21

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1992 | | pagina 20