MEEVALLERS VERHUUR FILMPROJEKTOREN SUPER 16-16-35 Ml MEEVALLER Fregola Tot 1953 exploiteerde Melior Films het Flora Theater aan de Verwersdijk in Delft. De eerste Duitse film die hier na de oorlog werd vertoond, was "Fregola11 met de - ondanks haar optreden in films tij dens de bezetting - populaire Marika Rökk in de hoofdrol. Het was 1951. Enkele weken voor de premièredatum werd de trailer al ver toond en hing de reclame in de kasten. Een redelijke recette lag in de verwachting. Een paar dagen voor de première kreeg de portier van het theater een tip. Een aantal studenten van de Technische Hogeschool in Delft was van plan de voorstellingen te verstoren. De omstandigheden in het theater bij het wisselen van de voorstellingen waren verre van ideaal. De portier verwachtte dan ook dat de studenten zouden toeslaan na afloop van de eerste avondvoorstelling, wanneer het publiek voor de tweede voorstelling buiten stond te wachten. Er werd overlegd welke maatregelen getroffen konden worden. Eerst werd contact opgenomen met de politie, maar daar was geen hulp van te verwachten. Zonder concrete aanwijzingen kon men niets doen. De portier sprak met een paar bekenden af dat zij zich aan de zijkanten van het theater zouden opstellen, om zo eventuele relschop pers te kunnen lokaliseren en insluiten. Verder zou de fietsenstalling naast het theater die avond niet gebruikt worden, om te voorkomen dat er bij eventuele rellen bezoekers van het theater in de fietsenstal ling knel zouden raken. De dag van de première kwam en de middagvoorstelling verliep zon der problemen. Het publiek was enthousiast over de film. Marika Rökk bleek vooral bij de volwassenen, die zich haar herinnerden van de tijdens de bezettingsjaren vertoonde films "Der Bettelstudent", "Hallo Janine" en "Kora Terry", nog steeds populair te zijn. De eerst avondvoorstelling was uitverkocht en ook de tweede voorstelling leek vol te lopen. Tijdens de eerste voorstelling gebeurde er niets. We bel den de politie volgens afspraak nog een keer en konden tot ons ge noegen melden, dat alles zonder problemen verliep. We hadden ech ter iets te vroeg gejuicht. Op het drukste moment, toen de eerste voorstelling afgelopen was en de bezoekers voor de tweede voorstel ling stonden te wachten, werden er brandende rotjes gegooid. De kn allen van de ontploffingen veroorzaakten paniek onder de honderden bezoekers. Intussen hadden de verdekt opgestelde "wachten" de rad draaiers ontdekt en ingesloten. De studenten werden de fietsenstal ling in gedreven en kregen een pak slaag, tot genoegen van het pu bliek. Met hangende pootjes dropen ze af. Bezoekers die uit angst voor nog meer rellen de tweede voorstelling niet durfden te bezoeken, werden in de gelegenheid gesteld de kaartjes om te wisselen. Het in cident werd gesloten met een verslag aan de politie, met dank voor de "hulp"! In ieder geval werd bereikt, dat er nooit meer geprobeerd is een voor stelling in de war te sturen. De gebeurtenis werd onder de Delftse be volking doorgesproken. Het plezierige gevolg hiervan was dat de film een aantal weken met fantastische recettes liep. De rel had dus een averechtse werking voor de veroorzakers en be zorgde ons een onverwachte meevaller. MISSER Van meisje tot vrouw In 1952 werd in Duitsland de film "Von Madchen zur Frau" gemaakt. Deze film kan als de eerste seksuele voorlichtingsfilm worden be schouwd. Het waren korte voorlichtingsfilmpjes over zwangerschap, geboorte en geslachtsziekten. De stukjes werden aan elkaar verbon den door een zogenaamde arts, een acteur in een witte jas. De filmkeuring was in die tijd nog onvoorspelbaar en we besloten de film te laten keuren. Onze verwachting dat ze niet toegelaten zou wor den werd bevestigd. Ook bij de herkeuring volgde een verbod. Er be stond wel een wettelijke bepaling dat voor een besloten voorstelling geen beperkingen golden. Alleen moest de voorstelling dan worden georganiseerd door een onafhankelijke vereniging of instantie. Ook de kaartverkoop moest via de vereniging gaan en deze moest beperkt worden tot leden en introducés. We regelden het Corso Theater in Den Haag. De pers werd opgetrom meld en de Haagse Filmliga werd ingeschakeld om de organisatie en de kaartverkoop te verzorgen. Alles liep als een trein en een week voor de voorstelling waren alle plaatsen verkocht. Omdat er in de film enkele, voor die tijd, schokkende scènes voorkwamen, werd het Rode Kruis ingeschakeld om eventuele flauwvallers op te vangen. Ook de politie was aanwezig om te controleren of er geen kaartjes aan de zaal verkocht werden. De voorstelling verliep zonder noemenswaardige problemen tot de eerste flauwvaller zich meldde. Er waren enkele weglopers, die de beelden niet konden verdragen. Maar alles bij el kaar viel het erg mee. In totaal moesten er twaalf personen verzorgd worden. De film maakte op de bezoekers de nodige indruk en de reacties wa ren over het algemeen positief. Dit sterkte ons in de overtuiging dat de film nu bij de filmkeuring een kans zou hebben. Dit viel tegen, ook bij de nieuwe keuring werd de film niet toegelaten. Men maakte ons duidelijk dat we er niet op hoefden te rekenen dat de film ooit toegela ten zou worden voor openbare vertoning. Gelukkig konden we de ko pie, die we nog niet hadden laten ondertitelen, terugsturen. Alles bij elkaar hadden we beperkte kosten en de netto-opbrengst van de besloten voorstelling was ruim voldoende om deze te dekken. Toen jaren later de eerste seksuele voorlichtingsfilms werden toegela ten, werd ook "von Madchen zur Frau" door een ander kantoor aange kocht en uitgebracht. De film kon echter niet concurreren met latere produkties in dit genre. Het werd geen succes. Voor ons was het een bijzonder experiment, hoewel zonder veel re sultaat. F.P.van den Berg Kloosterweg 28,1252 WE Laren telefoon 02153-16950, fax 02153-13393 43

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1992 | | pagina 43