TABEL B BEDRIJF: UIP Can WB VL FN TRO RTL MARKETINGSTRATEGIE: Segmenteren: Positioneren'. Produkt: Plaats: Prijs: - - - - Promotie: XX XXX XXX XXX XXX XXX XXX X X X XX XXX XX XXX XX XX XX XX XX XX XXX XX XX XX XXX XXX XX XXX XXX XXX XXX XX XX X XXX XX X XXX Toelichting op tabel B: xxx betekent dat het bedrijf de stap (vrijwel) hetzelfde uitvoert als volgens het toegespitste marketingplan moet. xx betekent dat het bedrijf de stap licht afwijkend uitvoert, x betekent dat het bedrijf de stap zeer afwijkend uitvoert. - betekent dat het niet van toepassing is. Voordat deze resultaten voor de branches worden gegeneraliseerd waar de on derzochte bedrijven werkzaam in zijn, moet bedacht worden dat niet van elk on derzocht bedrijf mag worden aangenomen dat deze de betreffende branche in de zelfde mate representeert. Bij de bioscoopbranche wordt er vanuit gegaan dat Cannon de voorgenomen veranderingen in hun marketingstrategie daadwerkelijk uitvoeren. MarketingstrategieOvereenkomsten en Afwijkingen De volgende tabel geeft per bedrijf weer in welke mate zij de betreffende stap van de marketingstrategie uitvoe ren zoals dat volgens het op het be treffende afzetmedium en het op speci fieke films toegespitste marketingplan zou moeten. Afwijkingen van het op Films Toegespitste Marketingplan Bioscoop- De scheiding tussen distributeurs en exploitanten is een belemmering voor het voeren van een optimale gecombi neerde promotie voor het afzetme dium bioscoop en bioscoopfilms. Het gescheiden promotiebeleid is uit kos- tenoogpunt inefficiënt. Bovendien laat men de gelegenheid voorbij gaan om in de promotie-acties voor specifieke films tegelijkertijd promotie te maken voor bioscoop. Andersom zouden spe cifieke films leuke aandachtstrekkers voor de promotie van bioscoop zijn. Van dit laatste gaat Cannon in de toe komst wel gebruik maken door in hun eigen TVprogramma zowel films als theaters als bezoekers aan bod te laten komen. Op bijna 75 van de punten van vergelijking komt de in de bioscoopbranche gevoerde marketing overeen met het op films toegespitste marketingplan. Video: De grootste afwijking van het op films toegespitste marketingplan heeft be trekking op de geringe mate van pro motie zoals die door distributeurs naar consumenten toe wordt gevoerd. Hierdoor is de marketing van speci fieke films minder optimaal als anders mogelijk zou zijn. Wellicht is dit uit kostenoverwegingen te rechtvaardi gen. De in de videobranche gevoerde marketing komt op bijna 80 van de punten van vergelijking overeen met het op films toegespitste marketing plan. Abonneetelevisie: De door FilmNet gevoerde marketing wijkt op niet één punt belangrijk af van het op films toegespitste marketing plan. De in de abonneetelevisie-bran che gevoerde marketing komt op bijna 90 van de punten van vergelijking overeen met het op films toegespitste marketingplan. Televisie: De grootste afwijking van het op films toegespitste marketingplan is het veel mindere gebruik van teasers ter aan kondiging van en voor het opwekken van interesse voor programma's door de TROS. Dit geldt zeker niet voor RTL4. De in de televisiebranche ge voerde marketing op bijna 83 van de punten van vergelijking overeen komt met het op films toegespitste marke tingplan. Conclusie beantwoording probleemstelling De waargenomen verschillen tussen de in de praktijk gevoerde marketing en het op films toegespitste marketing plan zijn niet groot. Het antwoord op de probleemstelling: 'In welke mate wijkt de marketing van films, zoals dat in de praktijk gebeurt, af van het op films toegespitste marketingplan?' luidt dan: 10 tot 25 redelijk weinig. Mijn tweeledige conclusie luidt als volgt: Het is mogelijk om de marketing van films te professionaliseren door het zo aan te pakken als in de algemene mar ketingliteratuur wordt gepropageerd. Deze professionalisering is in ieder geval bij de onderzochte ondernemin gen waargenomen. Nathalie Rathje Het bovenstaande is slechts een zeer beknopte samenvatting. De volledige scriptie is verkrijgbaar door overmaking van f 45,- naar bank nummer 51.52.80.674 t.n.v. N.Rathje, Amsterdam. Nadere informatie: 020-6623284 De nauwe verwevenheid van het Belgische en Nederlandse bioscoop- en filmbedrijf en de interesse die de bedrijfstak in België betoont voor onze organisatie en de aktviteiten hier te lande hebben ertoe geleid dat een correspondent in België vaste medewerking zal gaan verlenen aan FILM. Te beginnen met dit nummer zal Eric Kloeck ons regelmatig op de hoogte houden c.q. brengen van de stand van zaken van het bioscoop- en filmbedrijf in België. Sinds 1976 aktief in het bioscoopbedrijf was Eric Kloeck (1953) in 1978 medeoprichter van het Antwerpse arthouse "Cartoons", waar hij sinds 1986 de leiding heeft en tevens voor de programmering zorg draagt. Daarnaast was hij tussen 1981 en 1986 werkzaam voor de heer Piet Meerburg in diens Antwerpse "Calypso"-zalen. Nadat "Calypso" in 1986 door SuperClub werd overgenomen, werd Eric Kloeck in 1991 aangetrokken om de programmering te verzorgen. Vorig jaar kocht hij dit theater en - zeer recentelijk - drie zalen in het Antwerpse shoppingcenter, voordien eigendom van de heer Georges Heylen. In het verleden leverde Eric Kloeck bijdragen aan o.a. "Andere Sinema" en het inmiddels ter ziele gegane "De Zwijger". In de eerste aflevering van Belgische Berichten met de onheilspellende titel "De geest van Alva" geeft Eric Kloeck zijn visie op de ontwikkelingen binnen het Antwerpse bioscoopbe drijf. A.D.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1993 | | pagina 5