In het hol van de leeuw door Hans Beerekamp WARNER BROS. MULTIPLEXEN IN DE RANDSTAD Nederlandse Film Dagen NEDERLANDSE FILMDAGEN 1993 22 september - 1 oktober Een filmjournalist heeft het maar gemakkelijk. "Teil the truth and shame the devil", pleegt zo'n zwe terige hoofdredakteur in een oude Hollywoodfilm zijn inktkoelies toe te schreeuwen. Kan niet schelen wat er van komt, de enige toegestane loyaliteit is die aan de lezer, die recht heeft op niets meer of minder dan de waarheid, voor zover daar althans achter te komen valt. In opiniërende artikelen, recensies of columns kan de schrijver er natuurlijk wel eens naast zitten, in zijn oordeel (subjectief, dus altijd vatbaar voor dis cussie) of in zijn voorspellingen. Ja, ik weet het, "De kleine blonde dood" mag dan niet helemaal het megasukses ge worden zijn waar producent en distri buteur op hoopten, ik zat er in ieder geval naast door vlak voor de première een flop te voorspellen. Maar zo'n con troleerbare, mislukte oefening in het uitsteken van je nek is nog wat heel an ders dan een leugentje om bestwil. Een filmproducent, festivaldirekteur, fondsvoorzitter of beleidsambtenaar blijft niet aan de kant staan om de uit slag van de wedstrijd te voorspellen of commentaar te leveren op het spel- verloop. Hij speelt zelf mee, op het veld of minstens als trainer, scheidsrechter of bondsofficial. Steeds vaker ontdek ik dat je in die hoe danigheid af en toe mee moet kunnen jokken zonder een spier te vertrekken. Neem nu eens die bijeenkomst, een aan tal jaren geleden, in de pretvleugel van het Concertgebouw. Onder de ogen van Produktiefondsbestuurder Martijn Sanders vond daar een merkwaardig feestje plaats om de miljoenste bezoe ker aan 'Amsterdamned' te vieren. In de gelukkige jongedame, een fan van Huub Stapel, vielen de trekken te herkennen van First Floor-huisacteur Sere-Henri Valcke; per slot van rekening was deze publiciteitsstunt meer geënsceneerd dan documentair. Ernstiger bedrog zou later blijken uit de cijfers van het Produktiefonds en de toenmalige N.B.B.: tot op de dag van vandaag is het bezoekerstal aan de derde film van Dick Maas blijven steken op rond de 975.000. De eerlijkheid gebiedt meteen toe te lichten dat dergelijk klein gejok vrij breed verbreid is in de filmwereld, een universum van illusionisten en andere kermisklanten. De journalist die het, zelfs jaren later bij wijze van 'petite his- toire' releveert, is natuurlijk een humor loze zuurpruim. Diep in mijn hart vind ik het wel leuk, als je iemand tegenkomt in deze of gene wandelgang, van wie je weet dat-ie maar een verhaaltje uit zijn duim aan het zuigen is of opzichtig staat te draaien. Het hoort waarschijn lijk bij de vaardigheden van een goede filmjournalist om daar met een brede grijnslach en een ferme kwinkslag ade quaat op te reageren en intussen stie kem een kleine notitie op de harde her- senschijf neer te krabbelen. Een enkele keer speelt de calvinist in me op. Het hele theater rond de notitie van Emile Fallaux, de rol die WVC daarin gespeeld zou hebben en de ver ontwaardigde reaktie van Jan Blokker was zo'n moment, dat ik even verlangde naar een eenvoudig correspondent schap in Stockholm. Zelfs de minister zou inmiddels aan Blokker hebben mee gedeeld dat ze de ware toedracht niet meer boven water kan krijgen. De mo raal is simpel: ik ben niet in de wieg ge legd voor het spel met de echte knik kers. Laat mij maar in het donker naar filmpjes kijken, en het verukkelijke be drog van de makers bezingen. Elke vriendschap of loyaliteit aan de bobo's achter het scherm levert gevaar op voor eigen integriteit. Of zou die ene vrouwelijke official gelijk hebben in haar uitspraak dat dames nooit jokken, zelfs niet als er veel op het spel staat? Gezegend is dan het land met zo veel film-baba's. Op 3 mei jl. maakten Warner Bros., Morgan Creek en Chargeurs bekend een overeenkomst gesloten te hebben voor de bouw van multiplexen in Den Haag, Rotterdam en Amsterdam. Nog dit jaar zal begonnen worden met de bouw van de eerste multiplex in Scheveningen, die uit acht zalen zal bestaan. Eind 1994 wordt het complex geopend. Eind april zijn in Japan twee multiplexen van Warner Bros. geopend. Eén in Tokyo met zeven doeken met in totaal 1.970 stoelen; de tweede in Osaka telt 2.073 stoelen verdeeld over 8 zalen. Het zijn de eerste twee complexen die Warner bouwt samen met supermarktgigant Nichii. In de komende drie jaar willen de partners nog ruim 20 complexen openen. Met dit initiatief hoopt Warner het nog steeds dalende bioscoopbezoek een halt toe te roepen. Trokken in 1980 ca. 2300 bioscopen 164 min. bezoekers, in 1992 was dat 125 min., verdeeld over een kleine 1.750 theaters. Variety meldt dat het aantal bioscoopbezoekers in de V.S. over de eerste drie maanden van 1992 met 4,2% is gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Van 42,8 min. (1992) naar 44,7 min. dit jaar. In dezelfde periode werden in 1992 99 titels uitgebracht, dit jaar 83. In Duitsland daalde het bioscoopbezoek vorig jaar met 12% vergeleken met 1991. Er werden 288 titels uitgebracht, 46 minder dan in in 1991. Het aantal premières van Duitse films bedroeg in 1992 63, het jaar daarvoor was dit 72. Voor de 13e keer vinden dit najaar in Utrecht de Nederlandse Filmdagen plaats. Naast het competitieprogramma (de jaar oogst) en het Panorama (de jaaroogst buiten competitie), zullen er retrospectieven worden gewijd aan acteur Gerard Thoolen en '35 jaar Nederlandse filmgeschiedenis'. In aansluiting op het laatstgenoemde retrospectief wordt de maand september uitgeroepen tot Nederlandse filmmaand. Zowel de deelnemende theaters als omroepen zullen die maand een programma presenteren van Nederlandse films uit de periode 1958-1993. Na de problemen rond de reglementering van de Filmdagen 1992, hebben de reglementen dit jaar een wijziging onder gaan. Toelating tot de competitie is meer op de praktijk - de ver strengeling van film en televisie - afgestemd. Wèl blijven de Filmdagen bevorderen dat een speelfilm zijn première in de bioscoop beleeft. Een en ander heeft tot gevolg dat een speel film, het eerst vertoond op televisie, weliswaar aan de com petitie mag deelnemen, maar niet in aanmerking komt voor de prijs van 'beste film'. Daarnaast wordt een nieuw Gouden Kalf ingesteld voor tele visiedrama, niet primair bestemd voor vertoning in de bioscoop. 23

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1993 | | pagina 23