BIJROL WORDT HOOFDROL
SCENARIOWEDSTRIJD
20 JAAR VERENIGING
HOLLAND ANIMATION
door Jacqueline Wijchers
Prijs voor de Beste Muziek
Josef vom Sternberg Prijs
Publieksprijs
Speciale Prijs van de Jury
Felix Young European Film
(muziek/setdressing/produktie/film)
Prijs voor het Beste Scenario
Hoofdprijs
"The Benifits of Filming in Holland"
In de eerste week van mei bracht een
Amerikaanse delegatie, bestaande uit
vertegenwoordigers van grote film
maatschappijen, een bezoek aan
Nederland. De belangstelling van de
Amerikaanse film- en televisieindustrie
voor Europa is de laatste maanden
sterk gestegen. Reden hiervoor is het
dreigende EG-quotasysteem voor niet-
Europese produkties en het wegvallen
van Joegoslavië als co-produktieland.
Voorafgaand aan het bezoek van de
delegatie is door de EVD en de
Stichting Holland Film Promotion een
catalogus uitgegeven onder de titel
"The Benefits of Filming in Holland",
die tijdens de American Film Market in
Los Angeles werd geïntroduceerd. De
catalogus biedt een overzicht van alle
facilitaire, juridische, financiële en fis
cale aspecten van het (co-produceren)
in Nederland.
De gunstige (co-)produktie-voorwaar-
den en de uitstekende reputatie van de
Nederlandse banken in Hollywood
waren o.a. reden voor de Amerikaanse
producenten om hun keuze op
Nederland te laten vallen.
De delegatie bezocht onder leiding van
mr.Frans J.Afman, managing director
Financial Services van International
Creative Management in Beverly Hills,
een aantal facilitaire bedrijven en loka-
ties, waaronder het N.O.B., de First
Floor Film Factory en Maastricht, po
tentiële lokatiekandidaat voor een nog
onbekende produktie.
Ter zijner tijd brengen wij u op de
hoogte van het verloop van dit bezoek.
e n i g
Ter viering van haar 20-jarig bestaan
schrijft de vereniging Holland
Animation met steun van het Fonds
voor de Nederlandse Film een scena
riowedstrijd uit voor zowel animatie
filmers als scenaristen. Zij worden uit
genodigd een scenario c.q.storyboard
te maken voor een korte animatiefilm
op het thema "Koffer".
De scenario's worden tijdens de
Nederlandse Filmdagen in september
a.s. beoordeeld door drie voormalige
Oscarwinnaars voor animatiefilm.
Het winnende scenario wordt be
kroond met een prijs van 5.000,- plus
een uitwerkings-subsidie.
Voor nadere informatie en deelname-
formulieren:
Vereniging Holland Animation,
Gerben Schermer
p/a Hoogt 4, 3512 GW Utrecht,
tel. 030-312216
Wie speelt nu eigenlijk de voor
naamste rol? Bij de duizenden
films, die sinds het begin van
de cinematografie zijn gemaakt, kan
deze vraag honderden malen gesteld
worden.
Soms is er de kwestie van rivalise
rende acteurs (ik betrap me op de nei
ging om te schrijven "actrices", maar
dat zou ten onrechte vrouw-onvriende
lijk zijn). Dan is het een zaak van te
zwakke regie, als deze hun strijd zicht
baar voeren. Als we de verhalen
mogen geloven, ging het b.v. ten tijde
van "Grand Hotel" (1932) bar en boos
toe. Vooral Joan Crawford heeft, als dit
onderwerp ter sprake komt, geen
goede naam.
Moeilijk is het, als er twee gelijkwaar
dige rollen zijn: De twee liefjes van
"The smiling lieutenant" bijvoorbeeld,
zijnde Miriam Hopkins en Claudette
Colbert. Maar één van de twee namen
kan bovenaan het lijstje prijken. In
"Wife versus secretary" is Jean Harlow
toch wel ineens bedoeld als iets inte
ressanter dan echtgenote Myrna Loy.
Een eclatant voorbeeld van "overspe
len" zagen we onlangs bij "Ghost". In
een stuiversroman als deze is het van
zelfsprekend de bedoeling, dat de twee
die elkaar moeten krijgen (al is het dan
maar in fantoom-vorm) echt in het
middelpunt staan. Het is jammer voor
het aardige speelstertje Demi Moore,
maar tegen Whoopi Goldberg is zij niet
opgewassen. Dat is vast geen boze
opzet van Whoopi: haar rol is nu een
maal letterlijk en figuurlijk zoveel
kleurrijker uitgeschreven.
Eigenlijk wilde ik het helemaal niet
over deze concrete gevallen hebben,
maar wilde ik mijn hart over mijn ei
genwijze voorkeuren luchten.
In de eerste plaats denk ik aan "The
last detail", het drama van de schle
mielige kleptomaan, die door drie ma
riniers naar de petoet gesleept wordt,
terwijl iedereen weet, dat hij onrecht
vaardig zwaar gestraft wordt. Jack
Nicholson, al in zijn stadium van lol
broek, is de gedoodverfde hoofdper
soon. Wie op mij echt indruk maakte,
dat was het derde (zwarte) lid van het
escorte. Die man imponeerde mij door
een rustige, volslagen natuurlijkheid.
Zijn naam weet ik niet.
Opvallend vond ik voorts -ik kan het
niet helpen- de onbeduidendheid van
Gérard Depardieu in "Le dernier
métro". Hij mag de -nogal onwaar
schijnlijke- scène-a-faire spelen in het
café, waar hij het zo maar tegen een
Duitse officier durft op te nemen,
omdat hem nu eenmaal de hoofdrol is
toegewezen. Maar voor de rest zag ik
hem gewoon niet staan. Of ik zag hem
juist veel te veel staan, als een paal
naast Catherine Deneuve in altijd maar
weer hetzelfde statische toneel-frag
ment. De ondergedoken Heinz Bennent
had meer substantie. Maar voor mij
werd de show gestolen door de portier
van de schouwburg, op een doodge
woon menselijke manier. Alweer: Hoe
heet hij?
Van een rol in een onwaarschijnlijke
scène gesproken, die werd in
"Casablanca" toegekend aan Paul
Henreid, omdat hij nu eenmaal een ge
renommeerd acteur was. Uitgerekend
de emigrant, die zich gedeisd moet
houden, gaat de Marseillaise staan zin
gen. Wie het gelooft, mag het zeggen.
Het is overigens een publiek geheim,
dat in deze beroemde film Claude
Rains de ster is, ondanks "Bogie" in de
koplijn.
Ben ik nu al uitgepraat? Dat niet, maar
ik moet het niet te lang maken.
32