BIJROL WORDT HOOFDROL SCENARIOWEDSTRIJD 20 JAAR VERENIGING HOLLAND ANIMATION door Jacqueline Wijchers Prijs voor de Beste Muziek Josef vom Sternberg Prijs Publieksprijs Speciale Prijs van de Jury Felix Young European Film (muziek/setdressing/produktie/film) Prijs voor het Beste Scenario Hoofdprijs "The Benifits of Filming in Holland" In de eerste week van mei bracht een Amerikaanse delegatie, bestaande uit vertegenwoordigers van grote film maatschappijen, een bezoek aan Nederland. De belangstelling van de Amerikaanse film- en televisieindustrie voor Europa is de laatste maanden sterk gestegen. Reden hiervoor is het dreigende EG-quotasysteem voor niet- Europese produkties en het wegvallen van Joegoslavië als co-produktieland. Voorafgaand aan het bezoek van de delegatie is door de EVD en de Stichting Holland Film Promotion een catalogus uitgegeven onder de titel "The Benefits of Filming in Holland", die tijdens de American Film Market in Los Angeles werd geïntroduceerd. De catalogus biedt een overzicht van alle facilitaire, juridische, financiële en fis cale aspecten van het (co-produceren) in Nederland. De gunstige (co-)produktie-voorwaar- den en de uitstekende reputatie van de Nederlandse banken in Hollywood waren o.a. reden voor de Amerikaanse producenten om hun keuze op Nederland te laten vallen. De delegatie bezocht onder leiding van mr.Frans J.Afman, managing director Financial Services van International Creative Management in Beverly Hills, een aantal facilitaire bedrijven en loka- ties, waaronder het N.O.B., de First Floor Film Factory en Maastricht, po tentiële lokatiekandidaat voor een nog onbekende produktie. Ter zijner tijd brengen wij u op de hoogte van het verloop van dit bezoek. e n i g Ter viering van haar 20-jarig bestaan schrijft de vereniging Holland Animation met steun van het Fonds voor de Nederlandse Film een scena riowedstrijd uit voor zowel animatie filmers als scenaristen. Zij worden uit genodigd een scenario c.q.storyboard te maken voor een korte animatiefilm op het thema "Koffer". De scenario's worden tijdens de Nederlandse Filmdagen in september a.s. beoordeeld door drie voormalige Oscarwinnaars voor animatiefilm. Het winnende scenario wordt be kroond met een prijs van 5.000,- plus een uitwerkings-subsidie. Voor nadere informatie en deelname- formulieren: Vereniging Holland Animation, Gerben Schermer p/a Hoogt 4, 3512 GW Utrecht, tel. 030-312216 Wie speelt nu eigenlijk de voor naamste rol? Bij de duizenden films, die sinds het begin van de cinematografie zijn gemaakt, kan deze vraag honderden malen gesteld worden. Soms is er de kwestie van rivalise rende acteurs (ik betrap me op de nei ging om te schrijven "actrices", maar dat zou ten onrechte vrouw-onvriende lijk zijn). Dan is het een zaak van te zwakke regie, als deze hun strijd zicht baar voeren. Als we de verhalen mogen geloven, ging het b.v. ten tijde van "Grand Hotel" (1932) bar en boos toe. Vooral Joan Crawford heeft, als dit onderwerp ter sprake komt, geen goede naam. Moeilijk is het, als er twee gelijkwaar dige rollen zijn: De twee liefjes van "The smiling lieutenant" bijvoorbeeld, zijnde Miriam Hopkins en Claudette Colbert. Maar één van de twee namen kan bovenaan het lijstje prijken. In "Wife versus secretary" is Jean Harlow toch wel ineens bedoeld als iets inte ressanter dan echtgenote Myrna Loy. Een eclatant voorbeeld van "overspe len" zagen we onlangs bij "Ghost". In een stuiversroman als deze is het van zelfsprekend de bedoeling, dat de twee die elkaar moeten krijgen (al is het dan maar in fantoom-vorm) echt in het middelpunt staan. Het is jammer voor het aardige speelstertje Demi Moore, maar tegen Whoopi Goldberg is zij niet opgewassen. Dat is vast geen boze opzet van Whoopi: haar rol is nu een maal letterlijk en figuurlijk zoveel kleurrijker uitgeschreven. Eigenlijk wilde ik het helemaal niet over deze concrete gevallen hebben, maar wilde ik mijn hart over mijn ei genwijze voorkeuren luchten. In de eerste plaats denk ik aan "The last detail", het drama van de schle mielige kleptomaan, die door drie ma riniers naar de petoet gesleept wordt, terwijl iedereen weet, dat hij onrecht vaardig zwaar gestraft wordt. Jack Nicholson, al in zijn stadium van lol broek, is de gedoodverfde hoofdper soon. Wie op mij echt indruk maakte, dat was het derde (zwarte) lid van het escorte. Die man imponeerde mij door een rustige, volslagen natuurlijkheid. Zijn naam weet ik niet. Opvallend vond ik voorts -ik kan het niet helpen- de onbeduidendheid van Gérard Depardieu in "Le dernier métro". Hij mag de -nogal onwaar schijnlijke- scène-a-faire spelen in het café, waar hij het zo maar tegen een Duitse officier durft op te nemen, omdat hem nu eenmaal de hoofdrol is toegewezen. Maar voor de rest zag ik hem gewoon niet staan. Of ik zag hem juist veel te veel staan, als een paal naast Catherine Deneuve in altijd maar weer hetzelfde statische toneel-frag ment. De ondergedoken Heinz Bennent had meer substantie. Maar voor mij werd de show gestolen door de portier van de schouwburg, op een doodge woon menselijke manier. Alweer: Hoe heet hij? Van een rol in een onwaarschijnlijke scène gesproken, die werd in "Casablanca" toegekend aan Paul Henreid, omdat hij nu eenmaal een ge renommeerd acteur was. Uitgerekend de emigrant, die zich gedeisd moet houden, gaat de Marseillaise staan zin gen. Wie het gelooft, mag het zeggen. Het is overigens een publiek geheim, dat in deze beroemde film Claude Rains de ster is, ondanks "Bogie" in de koplijn. Ben ik nu al uitgepraat? Dat niet, maar ik moet het niet te lang maken. 32

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1993 | | pagina 32