ACHTERAF BEZIEN... Wie herinnert ze zich nog? Die stoere jongens, ferme knapen, die even keurig in het pak, das recht, hoed op het hoofd, uit een slo pende knokpartij kwamen als een za kenman die de hele dag achter zijn bu reau had zitten werken? En dan, op het spannendste moment, verscheen de 'Einde'-titel op het doek met aansluitend de zakelijke medede ling, dat het vervolg de daaropvol gende week te zien zou zijn. De serie film, het bioscoopfenomeen van de jaren 1946 -1960. Aanleiding tot opname van de serie film in de reeks 'Verdwenen filmgenres die nooit meer terugkomen' was de zeer interessante doktoraalskriptie Theaterwetenschap van Mare Seters uit 1989, die ik onlangs in handen kreeg. De titel van deze skriptie luidt: 'Volgende week vertonen wij deel twee', een filmhistorisch onderzoek naar de produktie en receptie van de Amerikaanse filmserial, de rol van de Republic Pictures Corporation als film- serialproducent en de distributie van Republic seriefilms in Nederland. Dit inmiddels vergeten filmgenre heeft jarenlang een belangrijk deel van de programmering van de 'sensatie theaters' uitgemaakt. De vertoning van dit genre was voor de betreffende bio scoopexploitanten vrijwel zonder uit zondering een financieel sukses. Het is de Nederlandse distributeurs (tot 1940 Odeon Film, daarna Centra Film) nooit duidelijk geworden of de oorspronkelijke versie van deze se- rials, bestaande uit 12 tot 15 afleverin gen van ca.twintig minuten, als weke lijks voorprogramma in de bioscoop theaters in de Verenigde Staten zijn vertoond of uitsluitend voor televisie vertoning zijn gebruikt. Het verschil met de huidige televisie series is, dat nu iedere aflevering van een serie een afgerond geheel vormt, terwijl bij de Republic serials de ver schillende afleveringen één verhaal vormden. Niet dat het nu zo erg was wanneer een aflevering gemist werd, maar om het verhaal goed te kunnen volgen moest je toch eigenlijk alle afle veringen in de juiste volgorde zien. Misschien zou je deze serials het best kunnen vergelijken met de zg. soap-se- ries. Daarin gaat het verhaal ook steeds door met op het einde van elke aflevering een spannende 'cliffhanger'; deze soap-series zijn echter eeuwigdu rend. Republic Pictures was de voornaamste maatschappij, die een lopende band- produktie van dit genre aanhield. Daarnaast produceerden ook Universal en Columbia een aantal se rials. In Nederland werden de Republic-films tot 1940 uitgebracht door Odeon Film. door F.P.van den Berg Filmgenres die verdwenen en nooit meer terugkomen: Van "De Gemaskerde Adelaar" tot "Het Pantermeisje" Toen Odeon Film de, met $50 tot 100$ verhoogde vaste licentie-prijs per film niet wilde betalen, stapte Republic over op Centra Film. De serials zijn in Nederland nooit in de oorspronkelijke versie - in afleveringen - uitgebracht. Daartoe leende zich de struktuur van het Nederlandse bio scoopbedrijf niet. Het was niet gebrui kelijk, dat voorprogramma's afzonder lijk werden ge- of verhuurd. Alleen bij zondere items, zoals het Koninklijk Huis, voetbalwedstrijden, etc, werden soms als aparte programma-onderde len verhuurd. Bovendien vertoonden de meeste theaters, met uitzondering van de première theaters in de grote steden, twee films in één programma, de zg.'doublé bill'. Vooral de Republic-films (de zg.B- films) leenden zich bij uitstek voor combinatie met een tweede (sterkere) hoofdfilm. Omdat tot mei 1940 nog tegen vaste bedragen werd verhuurd - ook weer met uitzondering van de pre mière theaters - was ook een combina tie van films van verschillende distri buteurs mogelijk. Het bleek echter onmogelijk een theater te verplichten 12 of 15 weken achter elkaar een episode van een se riefilm in te zetten als voorprogramma. Niet alleen was de vertoningsduur van twintig minuten te kort, omdat er maar één avondvoorstelling werd gegeven, maar bovendien zou een exploitant daardoor in een geforceerde positie zijn gekomen met betrekking tot de programmering. Onderbreking van de afleveringen was dan immers niet mo gelijk. Voorts kwam concernvorming, zoals die tegenwoordig optreedt, maar in zeer beperkte mate voor, waardoor de concurrentie tussen de theaters on derling veel groter was. Aangenomen kan worden dat Republic bij de produktie al rekening heeft ge houden met de vertoning van de films in de bioscopen in twee of drie afleve ringen. Van de totale lengte van 250 tot 300 minuten bleven dan twee delen van elk 80 tot 100 minuten over. In sommige gevallen werden er drie delen geleverd, maar de praktijk wees uit, dat drie delen vaak al te veel was. Er werd dan toch een twee-weekse ver sie van gemaakt. Wat betreft couperen en opnieuw monteren was dat geen probleem. Elk theater, dat een twee-weekse serie film vertoonde, kon er praktisch op re kenen, dat de vrijdagavondvoorstellin gen van de tweede week zo goed als uitverkocht waren. Toen het gaandeweg moeilijker werd om in een theater twee weken achter elkaar gereserveerd te krijgen, werd van twee delen een avondvullende film met een lengte van negentig minuten gemaakt, die dan weer in de jeugdmati- nee-voorstellingen vertoond kon wor den. In de hoofsteden waren theaters die week in week uit dit genre vertoonden, zoals bijvoorbeeld het - thans niet meer bestaande - Passage Theater in Amsterdam, dat alle Republic films in première vertoonde; verder een aantal buurttheaters in Amsterdam, waarvan alleen de namen nog in de herinnering voortleven, zoals Olympia, Bio, West- End, Van Swinden, Edison, Nova en Prinsen Theater. Deze theaters waren 'vaste' klanten van Centra Film en ver toonden regelmatig seriefilms. Hoewel de belangstelling voor de se riefilm gaandeweg afnam, hebben de éénweekse versies tot ver in de jaren zestig deel uitgemaakt van de matinee- programma's, waarvan Centra Film er wekelijks 80 a 100 bookte. Daartoe be hoorden o.a. "Duivels van de rode cir kel", "Jungletrommen in Afrika", "De koning der raketmannen", de diverse "Zorro'-films, "Het pantermeisje", "Het rimboemeisje", "Het rijk van Tarzan" (in 1939 door Odeon uitgebracht onder de titel "De havik der wildernis" en - met uitzondering van de oorlogsja ren - bijna 25 jaar in roulatie), "Het mysterie van de vliegende schotels", "Achtervolging in Alaska" en "Trommen van Fu Manchu". Ook daaraan kwam een eind toen steeds meer kindermatinée-voorstel- lingen van het programma werden ge schrapt door de middagprogramma's op de televisie of overgingen op verto ning van 'eigentijdse' kinderprogram ma's, zoals de Walt Disney-tekenfilms, Pippi Langkous of andere, Nederlands nagesynchroniseerde films. Maar met de stoere jongens, ferme knapen was het in de loop van de jaren zestig definitief afgelopen. Gelukkig is er veel materiaal in het Filmmuseum terechtgekomen. Voor de historie van de filmproduktie, de filmverhuur en de bioscoopexploitatie is een en ander van onschatbare waarde. 37

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1993 | | pagina 37