De DOLBY SR»D, digitale geluidsinstallatie
EURO CINEMA 1 te Eindhoven,
nader bekeken door het oog van de constructeur -
SELECTRONIC, Amstelveen
in
door G.J.Muhlenbaumer
In 1927 begon het tijdperk van de ge
luidsfilm, met de eerste talking
movie 'The Jazzsinger', starring Al
Jolson, waarmede tevens een theater
technische groep - onder de illustere
naam 'All Technical Services',later sa
mengetrokken tot ALTEC, aan zijn
spectaculaire ontwikkeling begon.
Juist in die jongstedagen van de cine
matechniek, was de steun van een
technisch team, dat zich over geheel
N.Amerika uitbreidde, van primair be
lang om de projectie- en geluidsappa
ratuur te installeren, nog groter echter
bleek al snel de behoefte om de - nog
vaak sterk hinkende - installaties aan
de gang te houden.
Een florerende filmindustrie kwam al
snel tot vernieuwingen, in beeldkwali
teiten en in beeldformaten, nieuwe
lichtbronnen en nieuwe geluidsappara
tuur, waarbij kan worden aangetekend
dat de overname van het bedrijf van
James B.Lansing, door de ALTEC
groep (waardoor de naam ALTEC LAN-
S1NG ontstond,) zeker een belangrijke
factor is geweest in de jaren '41/45. Na
het overlijden van J.B. Lansing, werd
ALTEC LANSING de fabrikant die de
grootste vooruitgang in het wereldci
nema gebeuren op zijn naam schreef;
ook vandaag is het 'Voice of the
Theatre' systeem een begrip voor top
kwaliteit cinemaluidsprekers.
De geluidsbron vanaf 35 mm. film,
bleef echter nog lang een beperkende
factor, het optische systeem leek op
zijn maximum, magneetgeluid reikte
veel verder, maar filmgeluidsweergave
bleef achter bij andere geluidssyste
men en naarmate meer en betere au-
diosystemen de theaters veroverden
en de HiFi tot betere geluidsweergave
kon komen, werd de 'DOLBY cinema
processor', tenslotte het magische
middel, om de grenzen van het moge
lijke naar boven te verleggen. Vele ci
nema's voerden de nieuwe technieken
in, met DOLBY CP50's, maar lang niet
iedereen maakte direct de volgende
stap: 'Verouderd speaker-materiaal en
versterkermateriaal vervangen door
nieuwe, meer moderne systemen'. Dit
werd een noodzaak toen zich de
DOLBY-SR, Spectral Recording, aan
diende en vele bioscopen zijn intussen
daarmede uitgerust - zowel met de SR-
uitbreiding, als ook met nieuwe spea
kers en krachtiger versterkersyste
men. Het optimale geluid dat met de
optische SR- filmkopie kon worden ver
kregen, overtrof de verwachtingen, al
hoewel de CD-speler, intussen gemeen
goed in de meeste huiskamers, nog
grotere verbeteringen mogelijk leek te
maken, - er werd dan ook driftig ge
zocht naar de verwezenlijking van een
digitale filmkopie, die de CD-kwaliteit
naar de cinema zou brengen.
Nadat CDS van Kodak/ORC, was gelan
ceerd en mislukt wegens de positione
ring van het digitale toonspoor op de
plaats van de optische sporen, werd
DOLBY gestimuleerd, om de 8 jaar
lange onderzoeks- en ontwerpperiode
versneld af te sluiten en dat leidde in
'92 tot de presentatie van DOLBY
SR»D, een systeem dat zowel Dolby
Stereo, als Dolby-SR, plus Dolby
Digitaal op een en dezelfde kopie mo
gelijk maakt - dank zij de plaatsing van
het digitale spoor tussen de perforatie
gaatjes. Met dit systeem wordt de uit
eindelijke 'top of the mountain' in ci-
nema-audioregistratie/-weergave be
reikt, met zes sporen digitaal geluid en
met de kwaliteiten van de beste DDD-
CD's.
De complete audiocentrale werd door de Selectronic crew in een perfecte staat afgewerkt.
11