HOLLAND FILM PROMOTION - MEMO Holland
Promotion
door Fred de Haas
Cannes 1993
In het vorige nummer van het Blad
FILM verscheen de foto-impressie van
het Filmfestival in Cannes dit jaar.
Deze reportage was alleen mogelijk
dankzij de welwillendheid van Rudi
Bakker, die zijn kiekjes ter beschikking
stelde.
Het aardige van deze reportage was dat
men een indruk kreeg van de verschil
lende aspecten van Cannes en niet al
leen van de borrel.
Misschien wil Rudi Bakker volgend jaar
weer zo'n uitgebreide reportage voor
ons maken, in elk geval bedankt voor
deze!
Die borrel in Cannes begint steeds gro
tere vormen aan te nemen, naast de ge
lukkig vele buitenlandse relaties, lijkt
het contingent Nederlanders ieder jaar
toe te nemen, waardoor het representa
tieve effect van de receptie verloren
dreigt te gaan.
Dagen van te voren word je tegenwoor
dig op straat aangesproken door wild
vreemde Nederlanders, die 'iets' met
film of video doen of gedaan hebben, en
die willen weten hoe je aan kaarten komt
voor de 'Hollandse/Nederlandse Dag'.
De geduldige uitleg dat de party bedoeld
is voor de buitenlandse relaties van
Holland Film Promotion en van de
Nederlandse Filmproducenten maakt
geen indruk; men vindt dat iedere
Hollander er gewoon bijhoort.
Deze ontwikkeling, die al enige jaren aan
de gang is, valt te verklaren vanuit de
geschiedenis, toen de Bioscoopbond
een receptie gaf namens het
Mevrouw Henny Kegge (NIS Film Distribution Holland) in de stand
in Annecy.
Nederlandse filmbedrijf onder de
noemer 'Nederlandse Dag in Cannes'.
Misschien is het een idee dat de N.F.C,
volgend jaar deze oude traditie weer op
pakt om het Nederlandse filmbedrijf zich
in al zijn facetten te laten presenteren.
Holland Film Promotion kan zich dan
samen met de producenten concentre
ren op de buitenlandse relaties waar wij
het hele jaar mee moeten werken.
Afgezien van deze perikelen was Cannes
voor Nederland dit jaar redelijk succes
vol. Maarten Koopman, die in 1990 met
"De Slaapkamer" een juryprijs won, was
opnieuw vertegenwoordigd met een iets
langere animatiefilm (1 min 20) in de
competitie voor de korte film. Dit jaar
helaas geen prijs, maar toch een compe
titie deelname.
Alejandro Agresti, die vorig jaar ook al
in 'Un Certain Regard' zat, prologeerde
zijn deelname met zijn nieuwe film "The
Act in Question". De reactie op deze film
bleek zelfs nog beter dan in het voor
gaande jaar op "Modern Crimes".
Jammer dat er aan 'Un Certain Regard'
geen prijzen verbonden zijn, want
Agresti had een goede kans gemaakt.
De HFP stand stond weer in de kelder
van het festivalpalais opgesteld, in de
ruimte die bekend staat als de bunker.
De bunker is de plaats waar de film-
markt hoort plaats te vinden. Sedert de
ingebruikname ruim tien jaar geleden is
die markt aan het leeglopen en hebben
vele standhouders hun stands ver
plaatst naar de grote hotels en het dag
licht en lucht.
Dientengevolge wordt de bunker steeds
leger en word je gedwongen om tijdens
zo'n festival van
tien dagen grote
afstanden te
voet door men
senmassa's af te
leggen.
Het begint er zo
langzamerhand
op te lijken
dat alleen de
landenvertegen-
woordigingen
zoals HFP nog in
de bunker te
vinden zullen
zijn.
Dit alles heeft
gelukkig nog
weinig gevolgen
voor de belang
stelling voor
onze stand.
De festivalmensen die wij willen ontmoe
ten weten ons nog steeds te vinden en
komen toch wel kijken naar het nieuwste
Nederlandse produkt. Zodoende hebben
wij toch weer alle vertegenwoordigers
van de grote internationale festivals op
bezoek gehad.
Dit jaar kende de belangstelling weinig
echte uitschieters, Agresti's film trok de
aandacht en "De Drie Beste Dingen" le
verde enige reactie op.
De marktscreenings die evenals in
Berlijn dit jaar in nauwe samenspraak
met de producenten werden georgani
seerd, werden redelijk bezocht, vooral
dankzij de inspanningen van de aanwe
zige producenten die enig voorberei
dend werk voor de screenings verricht
ten.
Animatie in Annecy
Om het jaar verandert de stad Annecy,
aan het gelijknamige meer, in het we
reldcentrum van de animatiefilmers.
Men organiseert een festival met daar
aan verbonden een echte animatiemarkt
voor de presentatie en verkoop van de
animatiefilms.
In 1993 werd Gerrit van Dijk in een speci
aal aan hem gewijd programma in de
schijnwerper gezet, voor de competitie
werd Paul Driessens "Waterpeople" ge
selecteerd. Tevens werd "The
Greenhouse Effect" van Paul en Menno
de Nooijer in een speciaal educatief on
derdeel gepresenteerd. Al met al een
stevige Nederlandse vertegenwoordi
ging, die trouwens recht doet aan de
kwaliteit van de Nederlands animatie-
filmproduktie.
Ter gelegenheid van het Gerrit van Dijk
retrospectief werd op initiatief van de
RVD en Cilia van Dijk door Moskwood
een speciale videoband gemaakt,
waarop dit retrospectief werd samenge
bracht. Dit bijzondere document geeft
een goed beeld van de ontwikkeling in
het werk van Gerrit van Dijk.
Reeds eerder werd een dergelijke tape
gemaakt over het werk van Paul
Driessen.
Op de filmmarkt in Annecy werd in sa
menwerking met de RVD (N.I.S.
Filmdistribution Holland) een standje
gehuurd, vanwaaruit de Nederlandse
animatiefilm werd gepresenteerd. Reeds
in een vroeg stadium hadden HFP en de
RVD de animatiemakers uitgedaagd om
van deze stand iets bijzonders te maken,
waardoor de presentatie een bijzonder
Vervolg op pagina 39
33