BINNENKORT TE ZIEN IN HET NEDERLANDS FILMMUSEUM Tex Avery - Pathé around the world - P.P. Pasolini door René Wolf N) Z-l/vM Het nieuwe Filmmuseumseizoen be gint met een programma gewijd aan 'de anti-king van de cartoon', Tex Avery. De man die als Frederick Bean Avery in Texas geboren werd. bereikte nooit de personality-status van Walt Disney, maar zijn creaties en stijl kunnen de concurrentie met Hollywoods top-car- toonisten beslist aan. Zo was hij mede schepper van Bugs Bunny, het 'Oscar-win nende' konijn en bedacht hij diens fa meuze kreet 'What's Up, Doe?'. En wie kent zijn creaties Daffy Duck, Droopy en Screwy Squirrel niet? Piet Adriaanse, filmjourna list, stripfanaat en (dus) Avery-specialist, heeft een gevarieerde selectie uit de meer dan driehonderd tekenfilms van Avery ge maakt: een programma met films van 1938 tot 1955 waarin naast enkele musts minder bekend werk uit de absurde wereld van de Tex Avery wordt gepresenteerd. (26 au gustus t/m 1 september) Van 2 t/m 15 september kijkt het Filmmuseum met de ogen van de Franse filmmaatschappij Pathé naar de wereld in de jaren tien. Aan de vooravond van de Eerste Wereldoorlog had de Franse film maatschappij Pathé zich ontwikkeld tot 'multinational'. Pathé produceerde, distri bueerde en vertoonde vele speelfilms, journaals en documentaires, had zijn eigen kleurensysteem (Pathé-color) en zijn eigen merk filmmateriaal. Frankrijk werd al snel te klein voor de mo nopolistische gigant. Bovendien groeide in die tijd bij het Franse publiek de belang stelling voor exotisme en 'couleur locale'. PierPaolo Pasolini: "Il Vangelo Secondo Matteo" Pathé speelde hier handig op in. De Pathé- journaals waren befaamd, Franse camera- lieden werden over de gehele aardbol uit gezonden om documentaire beelden te maken van de meest exotische oorden en wereldwijd werden dependances geves tigd die ook nog speelfilms produceerden. Deze dochter-maatschappijen droegen namen als The Japanese Film, Oriënt Film, Germania Film en American Kinema. De filmpjes die zo tot stand kwamen in Rusland, de Verenigde Staten, Japan of Nederland, gaven het Franse publiek de kans zich naar hartelust te vergapen aan de welbekende clichés over deze landen. Daarmee gaf Pathé vooral zijn eigen draai aan de wereld: droombeelden van een bui tenstaander, resulterend in een buitennis- sige overdrijving van de werkelijkheid. Van 2 tot en met 15 september 1993 vertoont het Nederlands Filmmuseum Pathé Around the World, bestaande uit zeven korte films over evenzovele streken. In de speelfilms wordt een (Frans) clichébeeld gegeven van de diverse landen. Tussen de speelfilms worden documentaire beelden getoond van exotische oorden als India en Indochina. De voorstelling is voorzien van een geluidsband die speciaal voor deze ge legenheid gecomponeerd is door Joost Belinfante (o.a. Doe Maar en The Magnificent Seven), die de clichébeelden heeft voorzien van een score op basis van muzikale clichés. Achttien jaar na zijn dood is er sprake van een hernieuwde aandacht voor de Italiaanse regisseur, schrijver en dichter Pier Paolo Pasolini. Onlangs is een aantal Nederlandse vertalingen van zijn romans (her-)verschenen en in de loop van vol gend jaar zal uitgeverij Meulenhoff Pasolini's laatste grote werk Petrolio in het Nederlands publiceren. De grote literaire aandacht is een geschikte aanleiding om ook Pasolini's filmische oeuvre opnieuw te belichten. Op initiatief van Contact Film Cinematheek wordt daarom in het najaar een landelijk retrospectief georganiseerd van Pasolini's speelfilms. Opmaat van dit retrospectief vormt een, in samenwerking met het Italiaans Cultureel Instituut geor ganiseerd, volledig overzicht van Pasolini's oeuvre in het Nederlands Filmmuseum in de periode 16 t/m 29 sep tember. Het Filmmuseum laat dan de unieke film- en videocollectie zien van het 'Fondo Pier Paolo Pasolini', dat het archief van de regisseur beheert. Deze collectie, die per land maar op een plaats mag wor den vertoond en tot nu toe slechts een maal eerder hier te zien was (Filmhuis Arnhem, 1989), bevat behalve alle speel films, ook een compleet overzicht van Pasolini's documentaires, zijn korte films (gemaakt als onderdelen van episoden- films), en een groot aantal interviews en curiositeiten. Pasolini begon zijn filmcarrière als script schrijver voor regisseurs als Mario Soldati, Federico Fellini en Mauro Bolognini. Hij de buteerde als regisseur met accattone (1961), gebaseerd op zijn eigen proza. Dit was het begin van een even intrigerende als controversiële filmografie waarin gloedvolle verbeeldingskracht en kritiek op maatschappij, kerk en staat in een vol komen eigen stijl samenkomen. In het Nederlands Filmmuseum is een com pleet beeld van Pasolini's filmwerk te zien. Nooit in de bioscoop verschenen materi aal, waaronder een voor uccellacct e uccel- lini bedoelde maar gesneuvelde episode met Toto en diverse setopnamen (o.a. Maria Callas geregisseerd door Pasolini op de set van medea), is in het programma op genomen. Van Pasolini's speelfilms wor den bovendien unieke 'director's cuts' ver toond. Een tentoonstelling in het Filmmuseum van de originele Italiaanse filmaffiches van Pasolini's films vult het overzicht aan. Actrice Laura Betti - in 1968 winnares van een Gouden Leeuw voor haar rol in Pasolini's teorema en de huidige directeur van het Fondo Pasolini - komt naar Amsterdam om het festival te ope nen. Tijdens haar aanwezigheid in Amsterdam draagt Betti gedichten van Pasolini voor en wordt zij voor de zaal geïnterviewd door Rinaldo Rinaldi, profes sor in de Italiaanse letterkunde in Groningen en Pasolini-specialist. 37

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1993 | | pagina 37