STANK
ZOMAAR EEN GEDACHTE...
Meteor versus Cinemien
door Henk Camping
In FILM 5 van augustus 1993 meent
de heer Wolff dat polemieken zoals
ik die met hem voer over de verto
ning van Europese films, in dit blad te
veel hebben ontbroken.
Dit is een oproep aan de directie van
de NFC en/of van Meteor een tweede
polemiek te starten. De mouwen van
mijn tekstverwerker heb ik opge
stroopt.
De NFC plantte in haar/zijn nieuwe
logo de Nederlandse driekleur als sym
bool van het algemene nationale karak
ter van de Federatie. Dat is een warm
gevoel, eindelijk hoor ik ook ergens bij.
Toch zijn er sinds het hijsen van die
vlag reeds momenten waarop ik mij af
vraag of dat wel zo is.
Wim van Wouw (MGM) heeft zich bij
verschillende gelegenheden laatdun
kend uitgelaten over de door de NBB,
later NFC, ontworpen en gehanteerde
spelregels met betrekking tot de on
derlinge concurrentie. Regels die een
gezonde concurrentie uit de weg gaan
en kennelijk gebaseerd zijn op angst.
Er zijn veel regels binnen de NFC waar
over geklaagd wordt en regelmatig
wordt gedreigd met uittreden. Het af
gelopen jaar gebeurde dat, met MGM
voorop, ook door Meteor.
Dat zelfde Meteor heeft overigens wel
op een, in mijn ogen, belachelijke wijze
beroep gedaan op die regels waar het
hen kennelijk goed uitkwam.
De strijd van directeur Maltha tegen
Cinemien mag bekend verondersteld
worden, maar een korte samenvatting
geeft wellicht een goed overzicht:
De lobby, waarbij Maltha wordt geës
corteerd door de directies van Hungry
Eye en Argus, om via een advies van
de Raad voor de Kunst de Minister te
bewegen de subsidievoorwaarden aan
te scherpen, mislukt. Wat wel lukt is
om Cinemien van uitbrengtheater
Desmet in Amsterdam te beroven. Wat
daarna half lukt is Koppies te verbie
den de films van Cinemien te vertonen.
Wel bepaalt de gloednieuwe voorzitter
van de NFC dat Koppies in het vervolg
de films van Cinemien voor de "Lijst
van geen bezwaar" moet aanmelden.
Wat vervolgens helemaal lukt is dat
alle door Koppies/Cinemien aange
melde films niet op die "Lijst" worden
toegelaten. In de beroepsprocedure
luidt het argument, dat Cinemien de
films onvoldoende aan de Associatie
theaters in Amsterdam zou hebben
aangeboden. Bedoeld wordt hier
Desmet, het voormalige uitbreng
theater dat Cinemien met Argus
deelde en waar nu Argus programma
tisch samenwerkt met niemand minder
dan Meteor.
WAT EEN GODSPUR!
Laat ik voorop stellen dat de
Associatie zijn eigen problemen wel
oplost en dat Desmet zich niet tot de
Associatie gewend heeft om zich te
beklagen over Cinemien die geen
films meer levert. Dat kan ook haast
niet want Desmet heeft Cinemien
slechts aangeboden ruimte te hebben
voor de kleine films van deze distri
buteur.
Maar zelfs als het al een probleem zou
zijn, hetgeen ik betwijfel, is het een
probleem van de Associatie en niet
van de NFC.
Het is ook niet Desmet die zich over de
handelswijze van Cinemien beklaagd
heeft bij de NFC, doch Meteor. Maar
Meteor heeft er toch geen belang bij
dat Cinemien gedwongen wordt aan
Desmet te leveren. Daar draaien nu
toch de films van Meteor! Of had
Meteor zo graag zijn films aan
Cinecenter willen leveren en zou
Cinecenter die dan ook graag willen
draaien.
De klacht van Meteor is ook niet dat
Koppies de films van Meteor weigert.
De klacht is dat Koppies films vertoont
van een distributeur die geen lid is van
de NFC en daarmee doen we binnen de
NFC geen zaken, zo hebben we onze
concurrentie nu eenmaal geregeld, uit
angst, uit schijterigheid.
En Maltha maakt van die regels, waar
aan hij zelf als grootste kwajongen lak
zou moet hebben, gebruik vanuit een
blind soort rancune. Langzaam maar
zeker naderen wij het punt waarop de
hele gang van zaken (doen) rijp is voor
de economische rechter.
Het kan toch niet zijn dat keurige
heren samen bepalen wie met wie
zaken mag doen en dat zulks te pas en
te onpas in het eigen belang mag wor
den gebruikt en met boetes afgedwon
gen! Buiten de gesloten NFC met zijn
zelfbedachte spelregeltjes is er nog
een wereld die er absoluut anders
over denkt. Een wereld waarin de
huidige hoofdrolspelers zich weleens
onsterfelijk belachelijk kunnen maken.
Mijne heren: Het stinkt!
Marketing... en communicatie?
Sinds geruime tijd funktioneert in de
bedrijfstak de Commissie Marketing
en Communicatie.
Uiteraard zal er veel worden verga
derd over marketingdoelstellingen en
de uitvoering hiervan, maar de com
municatie hierover naar de leden toe
lijkt wat minder bedeeld.
Waarom wordt er niet in iedere uit
gave van FILM een vaste rubriek ge
vuld door één der commissieleden?
Marketing is toch iets dat de gehele
bedrijfstak aangaat? Bovendien zijn
veel leden geïnteresseerd welke mar-
ketingakties er op stapel staan en of
deze al dan niet doorgang vinden.
Verder volgen er wellicht nog enige
goede aanvullingen en praktijktips
van de leden. Zaken die op lokaal
niveau suksesvol zijn, kunnen mis
schien landelijk worden toegepast.
Dus Commissie: Zorg voor een goede
communicatie naar de basis toe!
Na een reeks suksesvolle
vertoningen op diverse
Amerikaanse filmfestivals,
behaalde Roy Rogers:
King of the Cowboys van
regisseur Thys Ockersen een
eervolle vermelding in de
categorie buitenlandse films op
het Philadelphia International
Film Festival.
13