STANK ZOMAAR EEN GEDACHTE... Meteor versus Cinemien door Henk Camping In FILM 5 van augustus 1993 meent de heer Wolff dat polemieken zoals ik die met hem voer over de verto ning van Europese films, in dit blad te veel hebben ontbroken. Dit is een oproep aan de directie van de NFC en/of van Meteor een tweede polemiek te starten. De mouwen van mijn tekstverwerker heb ik opge stroopt. De NFC plantte in haar/zijn nieuwe logo de Nederlandse driekleur als sym bool van het algemene nationale karak ter van de Federatie. Dat is een warm gevoel, eindelijk hoor ik ook ergens bij. Toch zijn er sinds het hijsen van die vlag reeds momenten waarop ik mij af vraag of dat wel zo is. Wim van Wouw (MGM) heeft zich bij verschillende gelegenheden laatdun kend uitgelaten over de door de NBB, later NFC, ontworpen en gehanteerde spelregels met betrekking tot de on derlinge concurrentie. Regels die een gezonde concurrentie uit de weg gaan en kennelijk gebaseerd zijn op angst. Er zijn veel regels binnen de NFC waar over geklaagd wordt en regelmatig wordt gedreigd met uittreden. Het af gelopen jaar gebeurde dat, met MGM voorop, ook door Meteor. Dat zelfde Meteor heeft overigens wel op een, in mijn ogen, belachelijke wijze beroep gedaan op die regels waar het hen kennelijk goed uitkwam. De strijd van directeur Maltha tegen Cinemien mag bekend verondersteld worden, maar een korte samenvatting geeft wellicht een goed overzicht: De lobby, waarbij Maltha wordt geës corteerd door de directies van Hungry Eye en Argus, om via een advies van de Raad voor de Kunst de Minister te bewegen de subsidievoorwaarden aan te scherpen, mislukt. Wat wel lukt is om Cinemien van uitbrengtheater Desmet in Amsterdam te beroven. Wat daarna half lukt is Koppies te verbie den de films van Cinemien te vertonen. Wel bepaalt de gloednieuwe voorzitter van de NFC dat Koppies in het vervolg de films van Cinemien voor de "Lijst van geen bezwaar" moet aanmelden. Wat vervolgens helemaal lukt is dat alle door Koppies/Cinemien aange melde films niet op die "Lijst" worden toegelaten. In de beroepsprocedure luidt het argument, dat Cinemien de films onvoldoende aan de Associatie theaters in Amsterdam zou hebben aangeboden. Bedoeld wordt hier Desmet, het voormalige uitbreng theater dat Cinemien met Argus deelde en waar nu Argus programma tisch samenwerkt met niemand minder dan Meteor. WAT EEN GODSPUR! Laat ik voorop stellen dat de Associatie zijn eigen problemen wel oplost en dat Desmet zich niet tot de Associatie gewend heeft om zich te beklagen over Cinemien die geen films meer levert. Dat kan ook haast niet want Desmet heeft Cinemien slechts aangeboden ruimte te hebben voor de kleine films van deze distri buteur. Maar zelfs als het al een probleem zou zijn, hetgeen ik betwijfel, is het een probleem van de Associatie en niet van de NFC. Het is ook niet Desmet die zich over de handelswijze van Cinemien beklaagd heeft bij de NFC, doch Meteor. Maar Meteor heeft er toch geen belang bij dat Cinemien gedwongen wordt aan Desmet te leveren. Daar draaien nu toch de films van Meteor! Of had Meteor zo graag zijn films aan Cinecenter willen leveren en zou Cinecenter die dan ook graag willen draaien. De klacht van Meteor is ook niet dat Koppies de films van Meteor weigert. De klacht is dat Koppies films vertoont van een distributeur die geen lid is van de NFC en daarmee doen we binnen de NFC geen zaken, zo hebben we onze concurrentie nu eenmaal geregeld, uit angst, uit schijterigheid. En Maltha maakt van die regels, waar aan hij zelf als grootste kwajongen lak zou moet hebben, gebruik vanuit een blind soort rancune. Langzaam maar zeker naderen wij het punt waarop de hele gang van zaken (doen) rijp is voor de economische rechter. Het kan toch niet zijn dat keurige heren samen bepalen wie met wie zaken mag doen en dat zulks te pas en te onpas in het eigen belang mag wor den gebruikt en met boetes afgedwon gen! Buiten de gesloten NFC met zijn zelfbedachte spelregeltjes is er nog een wereld die er absoluut anders over denkt. Een wereld waarin de huidige hoofdrolspelers zich weleens onsterfelijk belachelijk kunnen maken. Mijne heren: Het stinkt! Marketing... en communicatie? Sinds geruime tijd funktioneert in de bedrijfstak de Commissie Marketing en Communicatie. Uiteraard zal er veel worden verga derd over marketingdoelstellingen en de uitvoering hiervan, maar de com municatie hierover naar de leden toe lijkt wat minder bedeeld. Waarom wordt er niet in iedere uit gave van FILM een vaste rubriek ge vuld door één der commissieleden? Marketing is toch iets dat de gehele bedrijfstak aangaat? Bovendien zijn veel leden geïnteresseerd welke mar- ketingakties er op stapel staan en of deze al dan niet doorgang vinden. Verder volgen er wellicht nog enige goede aanvullingen en praktijktips van de leden. Zaken die op lokaal niveau suksesvol zijn, kunnen mis schien landelijk worden toegepast. Dus Commissie: Zorg voor een goede communicatie naar de basis toe! Na een reeks suksesvolle vertoningen op diverse Amerikaanse filmfestivals, behaalde Roy Rogers: King of the Cowboys van regisseur Thys Ockersen een eervolle vermelding in de categorie buitenlandse films op het Philadelphia International Film Festival. 13

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1993 | | pagina 13