Het DuWare Ticket Automatiserings Systeem is in drie jaar uitgegroeid tot de standaard voor het nederlandse bioscoopbedrijf. pakket? Informeert u eens bij onze gebruikers naar hun ervaringen. Cinema Software Systems zijn daar bij een volgende gelegenheid verder op in te gaan. Wat is dat "in het algemeen". Daarmee kan hij toch niet doelen op het trailertje van MEDIA SALLES dat op zich mogelijkerwijs ver dienstelijk is maar toch nauwelijks het resultaat kan zijn van een doordacht marketingconcept. Overigens heb ik mij tot op heden, be halve mijn opbouwend bedoelde kri tiek over het statistisch jaarboek van MEDIA SALLES, nog niet echt kritisch uitgelaten over de projecten waarmee MEDIA SALLES naar buiten getreden is. Maar bij zo iets als "marketing ten behoeve van de Europese film in het algemeen" kan ik mij toch ook niet het halfjaarlijkse paradepaardje van MEDIA SALLES voorstellen: De week van de Europese film in honderd mid delgrote Europese steden. Dergelijke projecten, waarop Europa- wijd kritisch wordt gereageerd, kun nen alleen maar als een publicitaire stunt worden beschouwd voor MEDIA SALLES zelf. Voor de Europese film is het volstrekt zonder betekenis. Publicitair zit MEDIA SALLES, onder leiding van voormalig marketing deskundige Elisabetha Brunella, über haupt vrij redelijk. Wie de voort durende kleine veranderingen in het logo volgt, ziet daar de woorden "Cinema d'Europa" steeds prominenter verschijnen, ten koste van de woorden MEDIA SALLES. En ook in de activitei ten begint MEDIA SALLES zich steeds meer met EUROPA CINEMAS te identi ficeren. Het door de heer Wolff zo aan gevochten systeem dat EUROPA CINE MAS hanteert ter ondersteuning van bioscopen in hoofdsteden en key-cities zal door MEDIA SALLES op korte ter mijn schaamteloos gekopieerd worden ten behoeve van bioscopen in kleine steden. Dat valt althans af te leiden uit de presentatie die mevrouw Brunella dit jaar tijdens het festival in Cambridge hield. Wie begrijpt dit nog? De heer Wolff nodigt mij vervolgens uit om aan te geven uit welke van zijn uit spraken de "absurde opvatting zou blijken", dat gesubsidieerd zijn in zijn ogen gelijk is aan niet commercieel en derhalve voor de Europese filmindus trie niet relevant. In zijn artikel "Europa Cinemas, een project dat de Europese film zal schaden", FILM 5/au- gustus 1992, schrijft de heer Wolff op pagina 10 linker kolom: "Overigens is de vraag te stellen, hoe een gesubsidieerd filmtheater (filmhuis) kan worden beschouwd als "commer cial" en "highly competitive" Als ik op basis van deze uitspraak niet tot mijn conclusie had mogen komen spijt mij dat. In ieder geval heeft het geleid tot ten minste één gemeen schappelijke opvatting: Ook gesubsi dieerde vertoningen kunnen commer cieel van belang zijn en derhalve rele vant voor de Europese filmindustrie. Het verheugt mij dan ook, dat de tweede editie van het statistisch jaar boek wel rekening houdt met gesubsi dieerde activiteiten op gebied van dis--, tributie en vertoning. En ik hoop dat zulks op een volwaardige en dus geïn tegreerde wijze wordt gepresenteerd. Dat het ontbreken van de gesubsi dieerde activiteiten wel degelijk beleid was, is mij overigens door een van de samenstellers verteld. Dat ik mede daardoor verbanden zie tussen uit spraken en feiten, kan mij nauwelijks kwalijk worden genomen. Overigens schuilt er geen kwaad in partijdigheid; het bestuurslidmaat- schap van MEDIA SALLES of dat van EUROPA CINEMAS impliceert dat M.G.M. Nederland, Jogchem's Theaters, Bioscooponderneming Wolff, de Minerva Groep, de nederlandse filmfestivals en een aantal onafhankelijke bioscopen en filmhuizen vertrouwen op ons systeem. Waarom zou u dan kiezen voor een ander Duware Cinema Software Systems. Edisonbaan 18,3439 MN Nieuwegein, Holland. Tel. 31 (0) 3402-53553. Fax 31 (0) 3402-38500.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1993 | | pagina 8