STICHTING BIOSCOOPBONNEN p ir 0' l i 5500 5000 4500 4000 3500 3000 2500 2000 1500 1000 500 0 ^"l 1985 1986 1987 1988 1989 1990 1991 1992 Op 1 januari 1993 is door de Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten de Stich ting Bioscoopbonnen opgericht, met als doelstelling de verkoop van de bio scoopbonnen te stimuleren en daar mee het bioscoopbezoek te verhogen. Bij aanvang van haar werkzaamheden heeft de stichting de levering van de bonnen en de wijze van afrekening op nieuw gestruktureerd, zodat enerzijds de administratieve handelingen aan zienlijk konden worden vereenvoudigd en anderzijds duidelijk inzicht zou kunnen worden verkregen in gegevens als omzetontwikkeling en vrijval. Door de bioscoopbon, die voorheen door de NBB/NFC werd uitgegeven, in een aparte stichting onder te brengen is het mogelijk geworden een aktief verkoop- en promotiebeleid op te star ten, zonder dat aan diverse besturen toestemming gevraagd moet worden om uit de algemene middelen gelden voor dit doel te reserveren. De bioscoopbon is een van de meest konkrete marktinstrumenten om het bioscoopbezoek te stimuleren. Dit bleek onomstotelijk uit een onderzoek Omzet bioscoopbonnen (xlOOO). r~' i i dat in 1988 plaatsvond. Ca.25% van de mensen die gebruik maakten van de bioscoopbon zou zonder die bon niet naar de bioscoop zijn gegaan. Dat de verkoop van de bioscoopbon de afgelopen jaren aanzienlijk is geste gen (zie onderstaande grafiek) geeft aan dat het publiek de bon steeds meer als geschenkartikel begint te waarderen. Gekonstateerd kan worden dat zonder promotiebeleid de groei begint te stag neren. Met dit gegeven in het achterhoofd heeft de stichting het afgelopen jaar enkele vingeroefeningen gedaan om promotie van de bon vorm te geven (de poster voor Valentijnsdag en de advertentieprints die destijds aan alle bioscopen ter beschikking zijn ge steld). Dit najaar wordt door de stichting in een twintigtal steden een nieuw (repre sentatief) onderzoek uitgevoerd om te bezien in hoeverre het percentage uit 1988 anno 1993 nog opgeld doet. Aan de hand van de resultaten van dit onderzoek, die te zijner tijd bekend zullen worden gemaakt, kunnen p- ■••-• ■■-/■:,, 1 .:- nieuwe doelstellingen en beleidslijnen worden geformuleerd om de verkoop van de bioscoopbon verder omhoog te brengen. Ook in 1993 vertoont de verkoop een stijgende lijn. Tot en met september zijn 398.810 bonnen verkocht, tegen 338.835 over de eerste negen maanden in 1992. Hierbij zijn overigens niet meegeteld de speciale bioscoopbon nen uitgegeven in het kader van een joint promotion met enkele produkten. Hieruit zou een eerste, voorzichtige konklusie kunnen worden getrokken dat dergelijke 'aktiebonnen' additio neel zijn en niet ten koste gaan van de verkoop van de normale bioscoopbon nen. Voor het najaar heeft de stichting een nieuwe promotieposter laten ontwik kelen, die hiernaast is afgebeeld. Deze poster, die inmiddels aan alle bioscoopexploitanten en filmverhuur ders is toegezonden, heeft bij sommi gen enige vraagtekens doen rijzen, omdat de poster uitsluitend logo's bevat van een aantal major-companies. Helemaal onverwacht zijn deze reak- ties niet. Wat de poster echter verbeeldt is niet het produkt van Amerikaanse distri butiemaatschappijen, maar de logo's van studio's die bij het grote publiek, zowel bioscoopbezoekers als niet-bio- scoopbezoekers, algemeen bekend zijn en direkt worden geassocieerd met film. Voor de doorsnee consument, de doelgroep die met de poster op de bio scoopbon moet worden geattendeerd, is het onderscheid tussen Amerikaanse en Europese films niet re levant. Voor hen vormt de poster een herkenbare eye-catcher. Het gaat hier uitsluitend om promotie van de bioscoopbon, een artikel waar de bedrijfstak in de breedte van profi teert, niets meer en niets minder. F.J.M.vd.P. 15

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1993 | | pagina 15