ER GAAT NIETS BOVEN DE BIOSCOOP door Arie den Boon en Hélène Bothof Films in de bioscoop zijn spannen der, levensechter en worden veel intenser beleefd dan films op tele visie. Bovendien is de waardering voor bioscoopreclame veel groter dan voor televisiereclame. Dat zijn de belang rijkste resultaten van het openbare ge deelte van een groot onderzoek onder 1063 bioscoopbezoekers en niet-be- zoekers dat is uitgevoerd in opdracht van Cloeck en Moedigh Bioscoop reclame. De doelstelling van het onderzoek was tweeledig: wat is de mening van bezoe kers van de bioscoop en niet-bezoe- kers over de bioscoop en film en wat is de mening van bezoekers over het voorprogramma en de reclame in de bioscoop? Daartoe zijn vier verschil lende steekproeven getrokken. De fre quente bezoekers (mensen die lx per kwartaal of vaker naar de bioscoop gaan), geregelde bezoekers (zij die 1 of 2x per jaar de bioscoop bezoeken), in cidentele bezoekers (mensen die min der vaak dan lx per jaar naar de bio scoop gaan) en de niet-bezoekers. Sterke punten van de bioscoop Uit de resultaten blijkt dat het publiek van de bioscoop gemiddeld jong is, goed opgeleid en relatief welgesteld. Meer dan 50% van de Nederlanders be zoekt wel eens de bioscoop. Onder jongeren van 13-29 jaar is dit zelfs 82%. De bezoekers noemen de grote impact het sterkste punt van de bioscoop. Door het grote doek en het levens echte geluid wordt de film in de bio scoop heel intens beleefd. Ook de sfeer in de bioscoop wordt als een sterk punt ervaren. Men vindt de film in de bioscoop spannender, het geluid levensechter en kan er geheel opgaan in de film. De impact van de bioscoop is zo sterk dat zelfs mensen die zeggen nooit naar de bioscoop te gaan deze meningen zijn toegedaan. Zowel bezoekers als niet-bezoekers vinden het aanbod op televisie en op video onvoldoende en zijn van mening dat videofilms geen goed alternatief vormen. Ook vinden zij dat een goede film beter in de bioscoop bekenen kan worden. De bezoekers van de bio scoop vinden dit echter in sterkere mate. De belangrijkste reden voor bio scoopbezoek is dat men een bepaalde film wil zien. Sociale redenen spelen ook een rol: naar de bioscoop gaan ziet men als een mogelijkheid om samen uit te gaan en samen naar een film te kijken. 100 Niet bezoekers H Groot beeld H Avondje uit Goed geluid JÜ Levensechter H Goede sfeer H Recente films Sterke punten van de bioscoop (tabel IJ. I Geheel opgaan in film I Levensecht geluid I Film spannender 1 x p. 1 of 2 x kw art. of per jaar vaker Mnder vaak Niet bezoekers Sterke punten van de bioscoop (tabel 2). VS Bigeland Nederland Frankrijk Italië Overige I. Filmlanden. 39 Bioscooppubliek Proberen niet te missen Brengt sfeer in bioscoop Leuk Duurt niette lang Waardering voor het voor programma (tabel 1). 17

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1993 | | pagina 17