70 60 50 40. 30 20 10 0 60 64 54 48 13-19 jr 20-29 jr 30-39 jr 40+jr 80 60 40 20 0 - r 72 49 Bioscoopreclame Televisiereclame 40 30 20 10 Oh 34 29 Bioscoopreclame Televisiereclame Filmlanden Op de vraag welke filmlanden men aantrekkelijk vindt antwoord 98% van de frequente bezoekers de Verenigde Staten. Engeland volgt met 66% en Nederland vormt met 63% een goede derde. Naarmate men ouder is worden de produkties uit de VS minder aantrekke lijk gevonden, terwijl deze groep de produkties uit Frankrijk en Italië juist aantrekkelijk vindt. Waardering voor het voorprogramma Behalve uitspraken te doen over de vier categorieën bioscoopbezoekers kunnen de resultaten ook gewogen worden naar het bioscooppubliek, dat wil zeggen het gemiddelde publiek dat bij een voorstelling aanwezig is. Van het bioscooppubliek zegt 72% dat zij het voorprogramma proberen niet te missen. Ruim 45% vindt dat het voorprogramma sfeer brengt in de bio scoop. Op de vraag of men commercials in de bioscoop leuk vindt, antwoordt 60% van het bioscooppubliek positief. De volgende grafiek laat zien dat het voor namelijk de 13 tot 29 jarigen zijn die de bioscoopcommercials leuk vinden. Bioscoopreclame versus televisie reclame De algemene waardering voor bio scoopreclame is groot. Ook hiervoor geldt dat zelfs de niet-bezoekers de bioscoopreclame duidelijk meer waar deren dan de televisiereclame. Naast de algemene waardering voor bioscoop- en televisiereclame kan de waardering tevens tot uitdrukking komen in uitspraken als: reclame is goed gemaakt, amusant, aantrekkelijk, origineel en niet irritant. Het bioscoop publiek waardeert bioscoopreclame aanzienlijk meer dan televisiereclame. Behalve de waardering voor reclame speelt de impact van reclame een rol. De impact blijkt uit vragen als: reclame vergeet je niet makkelijk, reclame is in formatief, overtuigend en geloofwaar dig. Hoewel het bioscooppubliek niet gauw toegeeft dat reclame invloed op hen heeft, is men het toch vaak met deze uitspraken eens. Ook de impact van bioscoopreclame is groter dan van televisiereclame. Het onderzoek, waarin voor het eerst de waardering voor bioscoopfilm en bioscoopreclame is vergeleken met te levisiefilm en televisiereclame, is onder begeleiding van Dr A.K. den Boon (RCC-IVEV) uitgevoerd door Inter/View Nederland B.V. Voor verdere informatie wordt ver wezen naar Cloeck en Moedigh Bioscoopreclame, tel. 020-693 0525. Waardering voor het voor programma (tabel 2). M Waardering bioscoopreclame M Waardering televisiereclame 1xp. 1of2x Minder Niet kwart per jaar vaak bezoe- of vaker kers Bioscooprecla me versus tele visiereclame (tabel 1). Bioscooprecla me versus tele visiereclame (tabel 2). Bioscooprecla me versus tele visiereclame (tabel 3). 18

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1993 | | pagina 18